مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

محمد حسین احمدی شلمانی‌: این کشور به دلیل طبیعت زیبا و حضور در مرکز اروپا دارای اهمیت خاصی است.

شهرک مسکونی لنداسکریپت یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های سوئیس است. این کشور با استفاده از اقلیم و طبیعت خود توانسته است طرحی را برای ساخت به کارگیرد که موقعیت شهر ژنو تا سال‌ها به‌عنوان شهری پیشرو همچنان حفظ شود. 

با این پروژه ژنو جزئی از آینده بدون مرزها می‌شود. لنداسکریپت خود را برای رویارویی سال 2020 آماده می‌کند. مجموع مساحت این پروژه در زمینی به وسعت 220 هکتار است که مجموع مساحت بناهای ساخته شده 5/4 میلیون متر مربع است. لنداسکریپت با 40 هزار واحد مسکونی، 100 هزار نفر را در خود جای می‌دهد. لند اسکریپت طرحی 15 ساله برای پدید آوردن اکوسیستمی جدید در ژنو است.

ایده اولیه این پروژه از شکل یخچال‌های منطقه و حفظ آنها با پوششی سبز است. در اصل این منطقه را به عصر قبل از یخبندان برمی‌گرداند.  که در این صورت  آینده تبدیل به گذشته این منطقه می‌شود. تنوع گیاهی پوشش سبز در لنداسکریپت هم از مطالعات آن دوران به دست آمده است.

آب جزئی لاینفک از مناظر ژنو است. بر این اساس فقط در بخش شمالی آیر برای مواجهه با سیل‌های مخرب عملیات تسطیح انجام شده است که مهم‌ترین دلیل برای این امر این است که این منطقه توسط زیرسازه‌ای طبیعی حمایت می‌شود.

دو رودخانه از سه رودخانه دلتای اصلی که قرار است لند‌اسکریپت در آن ساخته شود در گذشته به همدیگر متصل بوده‌اند که در طول زمان دو رود از همدیگر فاصله گرفته‌اند‌ اما لنداسکریپت اتصال بین دو جریان آبی را پیشنهاد می‌دهد. این مسیر آبی جدید در مرکز لنداسکریپت قرار دارد و مانند شهر ژنو،  آب عنصر شکل‌گیری آن است.در این پروژه عظیم قرار نیست یک شهر بتنی به دلتای مرکزی هجوم آورد.

در زمانی که انسان‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند (قبل از عصر یخبندان)، خانه‌های آنها از چوب، ریسمان و مصالح بوم آورد ساخته می‌شد. در این پروژه هم اصول معماری سبز رعایت شده است. لنداسکریپت سه مرحله از تکامل شهری جهانی را به نمایش می‌گذارد. تمام ساختمان‌ها از جغرافیای منطقه و اکوسیستم آن شکل گرفته است. نمای ساختمان‌ها مانند پیله ابریشم بوده و در روی این تپه‌ها قرار گرفته‌اند. این پروژه پس از ساخت باعث دگرگونی سیمای شهر و نوسازی دوباره ژنو می‌شود.

این پروژه با معماری ارگانیک، مناظر طبیعی را احاطه کرده و جزئی از طبیعت شده است. این مجموعه انرژی خود را با باتری‌های خورشیدی، انرژی بادی و آبی تامین می‌کند.در مرکز پروژه، کوه‌های مسکونی قرار دارند و اطراف آنها تمام امکانات پروژه قرار گرفته است. در کنار این ساختمان‌های بزرگ، دو رود Aire و Drize توسط شبکه‌ای جدید از مرداب‌ها به لنگرگاه رودخانه و سپس در جریان اصلی Ar ve متصل می‌شوند.هدف نهایی این پروژه تبدیل ژنو از شهر دریاچه‌ها به شهر دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها است.شهرک مسکونی لند اسکریپت نمونه‌ای از عمق دید معماران به اقلیم و عناصر طبیعی منطقه است.

لند اسکریپت شهر آینده است. شهر آینده یعنی شهری وامدار و فادار به طبیعت. با ساخت چنین شهرک‌هایی نه تنها طبیعت اطراف مجموعه حفظ شده و میراثی عظیم برای آیندگان باقی می‌گذارد بلکه باعث رشد چشمگیر اقتصاد در حال و آینده می‌شود. جوانان معماری ایرانی باید اولویت طبیعت نسبت به انسان را درک کرده و در طراحی هایشان از آن بهره گیرند که بتوانند به سوی آینده گامی عظیم برداشته و باعث احیای معماری ایرانی شوند.

کد خبر 87565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز