سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک یوزپلنگ آسیایی شناسنامه‌دار به همراه دو توله جدیدش در محدوده این استان خبر داد.

مشاهده هلیا و دو توله اش

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی محیط زیست استان سمنان ۳۰ مردادماه اعلام کرد: در ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ یک فرد یوز ماده به همراه دو توله توسط نیروهای محیط‌بان و همیاران محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم مشاهده و ثبت تصاویر شده است.

با بررسی الگوی خال‌های این یوزپلنگ ماده توسط کارشناس حیات وحش و تطبیق آن با بانک اطلاعاتی یوزپلنگ‌های آسیایی مشخص شد که این یوز مادر همان «هلیا» است که پیش از این شناسایی و شناسنامه‌دار شده است.

به گفته کارشناسان محیط زیست استان، ظاهرا این یوز ماده پس از اینکه یک توله باقیمانده خود را در سال گذشته با موفقیت رها و مستقل کرده، مجددا جفت‌گیری کرده و ۲ توله‌ای که در حال حاضر همراه آن هستند، حاصل زایمان دوم هلیاست.

محیط زیست استان با توجه به ارتقای حفاظت‌ها در محدوده‌ای که هلیا در آن رویت شده، از همکاری انجمن حفاظتگاه‌های حیات وحش ایران در ارتقای حفاظت از تنوع زیستی در محدوده یوزکنام پل ابریشم تجلیل کرده است.

محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم، با وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار، منطقه‌ای غیرحفاظت‌شده است که بین ذخیره‌گاه زیستکره توران، پناهگاه حیات وحش میاندشت و منطقه حفاظت‌شده خوش‌ییلاق واقع شده است.

با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهم‌ترین محدوده‌های حال حاضر حیات و زادآوری گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ به شمار می‌آید، از زمستان سال قبل انجمن صنفی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات وحش، پس از انعقاد توافق‌نامه رسمی با سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری‌های سمنان و خراسان شمالی، حفاظت این محدوده را عهده‌دار شده است.

کد خبر 875760
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha