محسن رضایی گفت: اگر پاسخ داده نشود شرارت‌های رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت، بنابراین پاسخ داده خواهد شد.

محسن رضايي

«محسن رضایی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی درباره تحولات اخیر منطقه صحبت کرد.

رضایی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله تلافی‌جویانه می‌کند، گفت: ایران در زمان و مکان مناسب اقدام خواهد کرد و بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق داریم از خود دفاع کنیم. اگر پاسخ داده نشود شرارت‌های رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت، بنابراین پاسخ داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که حمله چگونه خواهد بود و ایران چقدر قدرت دارد، تاکید کرد: پاسخ سوال شما پس از اقدام ایران مشخص خواهد شد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: مشکل بزرگ امروز منطقه ما این است که آمریکا تمام راه‌های سیاسی و حقوقی برای مهار اسرائیل را بسته است. امروز در غزه بزرگترین جنایت‌های بشری در جریان است و بیش از بمب‌های جنگ جهانی دوم بر سر مردم غزه بمب ریخته شده است. از هر ۳۰ فلسطینی یک تن بمب بر سرش فرود آمده است و ده‌ها هزار نفر شهید و زخمی شده‌اند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که راه‌حل ایران برای تبدیل نشدن پاسخ به رژیم صهیونیستی به جنگی بزرگ در منطقه چیست، تصریح کرد: پیامدهای اقدام خود را بررسی کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم نتانیاهو که در حال فرو رفتن به باتلاق است از این شرایط بیرون آید. اقدامات ایران حساب شده خواهد بود.

سیاست خارجی آمریکا درباره منطقه در تل‌آویو طراحی می‌شود نه واشنگتن

وی در پاسخ به این پرسش که پیام شما به آمریکا به‌عنوان مهمترین حامی اسرائیل چیست، اظهار کرد: به آمریکایی‌ها می‌گوییم عاقل باشند. آن ها باید به این مسئله فکر کند چرا در خاورمیانه منفور هستند؟ نتیجه لشکرکشی به عراق و افغانستان چه بود؟ نتیجه حمایت‌های بی‌رویه از اسرائیل چه بوده است؟ نتیجه فشار به ایران و تحریم ایران چه بود؟ آمریکا به کدام یک از اهداف خود در منطقه دست یافته است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: واقعیتی که آمریکا باید با آن مواجه شود و بپذیرد این است که باید در سیاست‌های خود در خاورمیانه بازنگری کند. سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه در واشنگتن تدوین نمی‌شود بلکه در تل‌آویو تدوین و طراحی می‌شود و مقامات کاخ سفید آن را اجرا می‌کنند. در واقع، اسرائیل دستور می‌دهد و آمریکا اجرا می‌کند. این چیزی جز تحقیر قدرت آمریکا نیست.

رضایی تاکید کرد: در چنین شرایطی آمریکا حتی نمی‌تواند یک بازیگر قابل اتکا برای دیگر متحدان خود باشد. به همین دلیل عربستان، ترکیه و سایر شرکای آمریکا در منطقه به سمت روسیه و چین گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند و دیگر به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند.

وی یادآور: واشنگتن نمی‌تواند از یک سو خواستار کاهش تنش باشد و در مقابل، از منبع اصلی تنش یعنی اسرائیل حمایت تمام‌قد کند. شما نمی‌توانید واقعیت قدرت جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرید. ایران به لحاظ تاریخی و ژئوپلیتیکی بازیگری پرنفوذ و قدرتمند است. ما در منطقه در مقابل تجاوزات صدام حسین به ایران و کویت و ایضا در مقابل تروریسم در سوریه و عراق و افغانستان ایستادیم و تامین صلح و امنیت در منطقه را وظیفه خود می‌دانیم. آمریکا نباید در مقابل نقش صلح و امنیت‌سازی ایران درمنطقه بایستد.

باید در غزه آتش‌بس شود و نتانیاهو، محاکمه

فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر وی درباره تهدید ایران از سوی آمریکا درباره پیامدهای گسترده در صورت حمله به اسرائیل، اظهار کرد: آمریکای امروز آمریکای گذشته نیست. آن‌ها در اوکراین، تایوان و در دریای سرخ درگیر هستند و قادر به باز کردن جبهه جدیدی علی الخصوص در برابر ایران نیست که توانایی بالایی در آسیب‌زدن به آمریکا دارد و فرماندهان آمریکایی این را خوب می‌دانند، لذا از درگیری با ایران خودداری می‌کند و سربازان آمریکایی هم روحیه درگیری با ایران را ندارند، اما به هر حال ما آماده‌ایم و به هر اقدامی پاسخ می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تدبیر ایران برای حمله شدید و بازدارنده که در عین حال منجر به جنگ گسترده نشود چیست، اظهار کرد: این موضوع پس از اقدام مشخص خواهد شد. موضوع مهم، آتش‌بس و پایان خونریزی و جنایت رژیم اشغالگر اسرائیل است و اگر همان ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی، آمریکا اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کرد، جنگ گسترده نمی‌شد. عامل این اتفاق آمریکا و اسرائیل هستند. باید آتش‌بس اتفاق بیفتد و نتانیاهو تحویل دادگاه بین‌الملل و مجازات شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا به مذاکرات آتش‌بس خوشبین است، گفت: مانع اصلی مذاکرات، نتانیاهو و کابینه تندرو او است و آن‌ها حتی طرح بایدن که مورد قبول حماس بود را نپذیرفتند و با این شرایط به آینده مذاکرات خوشبین نیستم.

کشورهای منطقه قادر به تشکیل اتحادیه امنیت هستند

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران و شرایط حساس منطقه، آیا مسعود پزشکیان از پس شرایط برخواهد آمد، تصریح کرد: بنده به آقای پزشکیان امیدوارم، ایشان گروه‌های مختلف را در انتخابات جذب کردند و در هماهنگی با رهبر و مجلس و قوه قضائیه هستند. به دولت ایشان خوش‌بین و امیدوار هستم.

رضایی یادآور شد: بحرانی که اسرائیل در غرب آسیا شروع کرده است، اگر کنترل نشود پایان خوبی نخواهد داشت. بنای ایران بر جنگ نیست اما با قدرت از خود دفاع خواهد کرد. معتقدیم ساختارهای امنیتی برآمده از نظام دوقطبی زمان جنگ سرد کارآمد نیست و آمریکا نباید مانع امنیت جمعی کشورهای غرب آسیا شود چراکه کشورهای منطقه قادر به تشکیل اتحادیه امنیت هستند و دخالت آمریکا و اروپا مانع این موضوع است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای منطقه از جمله امارات که به پیمان ابراهیم پیوسته‌اند و متحد آمریکا هستند، اتحادیه امنیتی مورد اشاره وی را خواهند پذیرفت، گفت: تنها راه امنیت منطقه اتحاد است. همان‌طور که شاهد هستیم راهکارهای دیگر از جمله توافق ابراهیم شکست خورده و گواه آن، وضع امروز منطقه است.

کد خبر 876017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha