سنگاپور فاقد زمین کافی برای احداث نیروگاه خورشیدی است و خرید برق از استرالیا با پرژهای بزرگ و هزینه بر را برای رفع این نقص انتخاب کرده است.

مزرعه خورشیدی گوگل

به گزارش همشهری آنلاین، دولت استرالیا به مرحله اول پروژه ۲۰ میلیارد دلاری صادرات برق خورشیدی به سنگاپور چراغ سبز نشان داد. در این پروژه برق تولیدی یک مزرعه خورشیدی ۲۰ گیگاواتی در استرالیا با ۴۳۰۰ کیلومتر کابل به سنگاپور منتقل خواهد شد.

سنگاپور زمین برای تولید کافی برق تجدیدپذیر ندارد و مزرعه خورشیدی کابل این پروژه استرالیایی، چهار برابر بزرگ‌تر از پروژه‌های مشابهی خواهند بود که در حال حاضر، در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

مرحله اول این پروژه، شامل چهار گیگاوات پنل خورشیدی و یک کابل ۸۰۰ کیلومتری است و انتظار می‌رود صادرات برق آن از اوایل دهه ۲۰۳۰ آغاز شود.

قرارداد یک میلیارد دلاری عربستان برای خرید نفت‌کش

شرکت کشتیرانی ملی عربستان سعودی، قراردادی به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار برای خرید ۹ نفت‌کش VLCC امضا کرد. فعلاً ۱۰ درصد ارزش این قرارداد پرداخت شده و مابقی قرار است در سه ماهه اول ۲۰۲۵ در زمان تحویل نفت‌کش‌ها پرداخت شود.

شرکت بحری که صاحب یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های VLCC در جهان است، در حال حاضر، ۳۹ کشتی را تحت مدیریت دارد که هرکدام، ۲.۲ میلیون بشکه ظرفیت حمل نفت دارند. خرید نفت‌کش‌های جدید، ظرفیت حمل نفت شرکت بحری را افزایش خواهد داد و کمک می‌کند این شرکت موقعیت برتر خود را در بخش حمل نفت حفظ کند.

مذاکرات گازی کویت با قطر

شرکت «قطر انرژی» سرگرم مذاکره با شرکت «کویت پترولیوم» برای قرارداد بلندمدت خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) میدان «نورت فیلد» است. قطر در این قرارداد باید تا ۱۵ سال، سالانه سه میلیون تن ال‌ان‌جی برای کویت فراهم کند.

کویت که عضو اوپک و تولیدکننده بزرگ برق است، وابستگی بیشتری به واردات گاز پیدا کرده تا بتواند برق را به‌خصوص در ماه‌های گرم تابستان که مصرف سیستم‌های تهویه به‌شدت افزایش پیدا می‌کند، تأمین کند. اما هم‌زمان، به افزایش تولید گاز تحت استراتژی رشد ۲۰۴۰ خود متمرکز شده است.

نگاه طلای جهانی به چین

عقب‌نشینی چینی‌ها از خرید طلا در ماه گذشته ادامه پیدا کرد؛ زیرا مشکلات اقتصادی باعث کاهش تقاضا در بزرگ‌ترین کشور خریدار شمش در جهان شد و این مسئله به‌شدت قیمت جهانی طلا اثرگذار است.

بر اساس داده‌های گمرکی چین، واردات طلای این کشور در جولای ۲۴ درصد کاهش یافت و به ۴۴.۶ تن رسید که کمترین میزان در بیش از دو سال گذشته است. این به دنبال کاهش شدیدتر در ماه ژوئن است، زمانی که محموله‌ها نسبت به ماه قبل ۵۸ درصد کاهش یافت.

درآمد شیائومی رکورد جدید زد

شیائومی با عرضه موفق نخستین خودروهای برقی و بازگشت به بازار جهانی تلفن هوشمند، در سه ماهه دوم، سریع‌ترین رشد درآمد را از سال ۲۰۲۱ تجربه کرد. درآمدهای این شرکت ۳۴ درصد بیشتر از برآورد تحلیلگران بود.

طبق گزارش بلومبرگ، میزان فروش هواوی، ۳۲ درصد افزایش یافت و به ۸۸.۹ میلیارد یوان (۱۲.۵ میلیارد دلار) رسید که بهتر از رقم ۸۶.۹ میلیارد یوان پیش‌بینی تحلیلگران بود. درآمد خالص این شرکت به ۵.۱ میلیارد یوان رسید که بسیار مطلوب‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران از درآمد ۳.۸ میلیارد یوان بود.

عقب‌گرد قیمت نفت با کاهش تنش‌های خاورمیانه

قیمت نفت در معاملات بازار آسیا، در پی افزایش ذخایر نفت آمریکا و دورنمای کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کاهش یافت. در معاملات روز چهارشنبه، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۰.۱ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۱۱ سنت رسید.

منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم، اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، ۳۴۷ هزار بشکه افزایش یافت؛ اما ذخایر بنزین ۱.۰۴۳ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های دیگر، ۲.۲۴۷ میلیون بشکه کاهش داشت.

همچنین امیدواری‌ها تحلیلگران به آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس در کنار ادامه نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف، قیمت نفت را تحت‌فشار کاهشی قرار داده است.

آلمان برای خروج از رکود امیدوار شد

بانک فدرال آلمان (بوندس بانک) اعلام کرد تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه سوم رشد ثبت خواهد کرد و همین مسئله مایه امیدواری شده که اقتصاد رو به رکود آلمان، به شرایط بهتری برسد و صنعت دوباره جان بگیرد.

بانک مرکزی آلمان در بیانیه ماهانه خود افزایش مصرف و خدمات خصوصی همچنین کاهش ساخت‌وساز و صنعت را پیش‌بینی کرد که مورد دوم را به تقاضای ضعیف خارجی مرتبط کرده است.

همچنین اعلام کرد: تورم ممکن است با نزدیک شدن به پایان سال افزایش یابد و افزود قیمت خدمات در طول تابستان به‌شدت افزایش و برای کالاهای صنعتی به‌استثنای انرژی کاهش یافته است.

تب تورم منطقه یورو بالا رفت

نرخ تورم سالانه در منطقه یورو در ماه جولای ۲.۶ درصد اعلام شد. در این ماه بالاترین نرخ تورم سالانه در رومانی با ۵.۸ درصد و بلژیک با ۵.۴ درصد و کمترین آن در فنلاند با ۰.۵ درصد و لتونی با ۰.۸ درصد ثبت شده است.

در مقایسه با ماه ژوئن، شاخص قیمت مصرف‌کننده منطقه یورو بدون تغییر باقی ماند و شاخص اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد افزایش یافت. تورم اصلی در منطقه یورو در سطح سالانه ۲.۹ درصد تأیید شد که ۰.۲ درصد به‌صورت ماهانه نزول کرد و تورم سالانه در هر ۲ اتحادیه اروپا و منطقه یورو در ماه جولای صعودی بود.

کد خبر 876255
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha