آمارهای گمرک ایران از کاهش ۱۵ درصدی تعداد موبایل وارد شده به کشور در ۵ ماهه امسال حکایت دارد؛ این در حالی است که طبق آمار، ورود خودروی خارجی ۱۲ برابر بیشتر از سال قبل شده است.

واردات موبایل

به گزارش همشهری آنلاین، گمرک ایران از واردات بیش از ۴ میلیون و ۲۲۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۹۶۶ میلیون و ۴۹۱ هزار دلار به کشور در ۵ ماهه سال جاری خبر داد. طبق این گزارش واردات گوشی تلفن همراه به کشور در دو رویه تجاری و مسافری در ۵ ماهه امسال ازلحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حیث ارزش ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در این مدت ۴ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۷۴ دستگاه به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۳۳ هزار و ۳۰۸ دستگاه به ارزش ۷۲ میلیون و ۴۹۲ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

در این مدت واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری ازلحاظ تعداد ۱۳ درصد و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش و در رویه مسافری ازلحاظ تعداد ۴۳ درصد و از حیث ارزش ۴۵ درصد کاهش داشته است.

۱۵ هزار و ۵۰۴ خودرو از گمرک ترخیص شد

محمد رضوانی‌فر، رییس کل گمرک ایران اعلام کرد: در ۵ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۵۰۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۳۱۷ میلیون و ۴۷۶ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که تعداد آن حدود ۱۲ برابر سال قبل است.

رئیس گمرک ایران اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۱۳۰۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۸ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار وارد کشور شد.

آمار جابجایی زایران اربعین با هواپیما

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: از ابتدای عملیات پروازی اربعین امسال تا ۳۱ مرداد تعداد ۲۶۷ هزار و ۲۸۲ مسافر با ۲۱۵۰ پرواز جابه‌جا شدند که از این تعداد ۹۸ هزار و ۳۸۲ مسافر با ۷۱۰ پرواز مربوط به فرودگاه امام خمینی (ره) و تعداد ۱۹ هزار و ۱۳۹ مسافر با ۱۴۳ پرواز مربوط به فرودگاه مهرآباد است.

لزوم کاهش مصرف برق با همراهی مردم

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون در اواخر فصل گرم سال هستیم و از دوره اوج بار مصرف برق عبور خواهیم کرد، اما باید تلاش کنیم مصرف برق را به‌طورجدی کاهش دهیم. و این جز با همراهی مردم میسر نمی‌شود.

او تأکید کرد: این امر فقط مربوط به امسال نیست و باید تدابیر مدیریت مصرف در سال آینده نیز بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

خرج سالانه خودکفایی در کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی گفت: به ۱۰۷۰ همت منابع مالی نیاز است تا اهدافی چون خودکفایی ۹۰ درصدی کالاهای اساسی، ۴۰ درصدی دانه‌های روغنی و ۲۰ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور عملیاتی شود.

به گفته او، سالانه به ۶۵۰ همت اعتبار مالی برای تأمین کالاهای اساسی نیاز است تا خودکفایی ۹۰ درصدی در این بخش محقق شود.

رشد اندک صادرات فولاد

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، در چهارماهه امسال، صادرات زنجیره آهن و فولاد ایران به ۱۰ میلیون و ۱۷۱ هزار تن رسیده که این میزان ۶۰ هزار تن معادل ۰.۶ درصد بیشتر از سال قبل است.

در این بازه، مقاطع طویل فولادی با افزایش ۱۹.۵ درصدی صادرات بهترین عملکرد و مقاطع تخت فولادی با کاهش ۲۷.۶ درصدی صادرات بدترین عملکرد را داشته‌اند.

هشدار به سلاطین خانه‌های خالی

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: ۹۰ هزار نفر در کشور مالک ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی هستند و به آنها یک هفته برای عرضه ملک در بازار فرصت داده شده است.

ورود ۱۰.۳ میلیون تن کالای اساسی به کشور

آخرین آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد: در ۵ ماهه امسال، ۱۰.۳ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۶.۳ میلیارد دلار از گمرکات ترخیص شده که این میزان ازنظر وزن ۱۴.۴ درصد و ازنظر ارزش ۱.۷ درصد بیشتر سال قبل است.

بر اساس این گزارش، ذرت با ۴.۶ میلیون تن، کنجاله سویا با ۱.۳ میلیون تن، انواع دانه‌های روغنی با ۱.۱ میلیون تن، جو با ۸۲۵ هزار تن و روغن خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۶۰۸ هزار تن، ۵ قلم اول کالاهای اساسی وارداتی در این مدت بودند.

همچنین در مدت‌زمان ذکر شده، واردات کنجاله سویا به لحاظ ارزش ۷۵۶ درصد و از حیث وزن ۹۲۹ درصد، گوشت قرمز گرم ارزشی ۶۹۰ و وزنی ۶۸۵ درصد با افزایش و گندم ارزشی ۸۰ درصد و وزنی ۷۲ درصد و روغن خوراکی به لحاظ ارزش ۴۶ درصد و از حیث وزن ۱۷ با کاهش روبرو بود.

کد خبر 876511
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha