برای هر امدادگر و نجات‌گر هلال‌احمر آرزوست که نزدیک حرم خدمت کند، اما حس و حال خدمت کردن به زوار در مرز ایران هم زیباست.

مرز اربعین

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: حرف اربعین و خادمان سلامتش که می‌شود، همه از آنهایی می‌گویند که داوطلبانه راهی عراق شده‌اند و به زوار خدمت می‌کنند،‌ جمعیت‌شان هم آنقدر زیاد است که آب در دل هیچ زائری تکان نخورد.

اما امدادگران سلامت در صفرترین نقطه مرزی ایران را شاید کمتر کسی بشناسد یا درباره‌شان صحبت کند. همان‌هایی که دلشان در کربلاست اما مانده‌اند تا در بازگشت زائران خسته از گرما و راه طولانی، آرامش را نه تنها در تجربه معنوی خود بلکه در دستان دلسوز جوانان داوطلب هلال‌احمر هم ببیند.

جوان‌هایی که در مرز مهران؛ مهم‌ترین مرز زیارتی ایران، روی تاول‌های پای زائران مرهم می‌گذارند، تن گرمازده‌شان را تیمار و مراقبت‌های بهداشتی درمانی ارائه می‌کنند. داستان این جوان‌ها کمتر شنیده شده و به قول خودشان «برای هر امدادگر و نجات‌گر هلال‌احمر آرزوست که نزدیک حرم خدمت کند، اما حس و حال خدمت کردن به زوار در مرز ایران هم زیباست.»

آرزویی که برآورده شد

ناجیان گمنام اربعین 

اولین بار است که عازم مرز شده، قبل از اربعین درخواست داده و مورد موافقت هلال احمر قرار گرفته است. 26 سال دارد و خودش را «شاهین اخضری» معرفی می‌کند. در همان منطقه مرزی و نزدیک گیت‌ها به همراه دوستش گشت‌زنی می‌کنند و درست همان‌جایی هستند که زوار نیاز به کمک دارند. خودش می‌گوید: هر مشکلی داشته باشند ما کمک‌شان می‌کنیم، از زخم و خونریزی گرفته تا تاول‌های پوستی و بالا رفتن فشار یا بی‌حالی و بدحالی. اگر با کمک‌های اولیه هم حالشان خوب نشود، به اورژانس یا درمانگاه هلال منتقل‌شان می‌کنیم.

حالش با همه کارهایی که این چند روز برای زائران کربلا انجام داده خوب است و انگار به نوعی آرزوی چند سال قبلش برآورده شده. این که دلش می‌خواسته پرستار شود اما قبول نشده است. هر چند که معتقد است، کمک کردن به مردم در همین جایگاه هم ارزش زیادی دارد.

زوار ما را دوست دارند

ناجیان گمنام اربعین 

چهارمین سال است که ایام اربعین را در مرز مهران می‌گذراند. یکسال همراه با تشکل‌های دانشجویی و 3 سال بعد هم همراه جمعیت هلال احمر خادم زائران حسینی شده است.

امیر ملکی‌یکتا، جوان 25 ساله‌ای که به گفته خودش در تمام این روزها دلش همراه مردمی می‌شود که به سمت کربلا می‌روند و می‌گوید: آرزوی هر امدادگر و نجات‌گر هلال احمر است که نزدیک حرم امام حسین(ع) خدمت کند اما مکان و زمان را ما تعیین نمی‌کنیم و باید به وظیفه‌ای که محول شده به بهترین شکل عمل کنیم. حس و حال اینجا چیز دیگری است و لبخند رضایت مردم بعد از تسکین درد و رفع مشکلات‌شان جسمی‌شان قشنگ‌ترین چیزی است که به ما هدیه می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: بیشتر از 80درصد زائران اربعین از این مرز عبور می‌کنند و همین شلوغی هم ارزش خدمتی که به آنها ارائه می‌کنیم را برایمان دو چندان می‌کند. مردم ما را دوست دارند و رفتارشان با ما بسیار مهربان است. حتی کودکان هم به واسطه آموزش‌هایی که در مدارس دیده‌اند ما را می‌شناسند و به راحتی با ما ارتباط برقرار می‌کنند.

ملکی‌یکتا هم از خدماتی می‌گوید که اینجا به زوار می‌دهند و شایع‌ترین آن هم گرمازدگی است: ظهر به بعد که آفتاب در اوج است، زوار عزیز بیشتر در حالت‌های گرمازدگی قرار می‌گیرند. البته اینجا تونل‌ها و سایبان‌ها سرد درست شده و آنها را به این فضاها منتقل می‌کنیم و اقدامات لازم برای کاهش دمای بدن آنها را انجام می‌دهیم.

هر خدمتی که بتوانیم انجام می‌دهیم

ناجیان گمنام اربعین 

«زهرا جعفری» هم جزو همین خادمان سلامت مرزی است، 19 سال دارد و تقریبا از دوران راهنمایی پای ثابت فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر شده است. مرزنشین است، به همین دلیل در اولویت اعزام قرار می‌گیرد تا هر سال توفیق خدمت برایش فراهم شود.

آرزویش پیاده‌روی اربعین است اما به دلیل همین علاقه‌ای که در خدمت‌رسانی مرزی دارد، فعلا اصراری به تحققش ندارد و می‌گوید: قشنگ‌ترین کاری که در این ایام انجام می‌دهم همین توفیقی است که در خدمت‌رسانی به زوار داریم.

کار اصلی‌شان کمک‌های اولیه است، چک کردن فشار خون مسافران، انجام تست قند خون یا پانسمان کردن زخم‌ها و تاول‌هایشان. او البته عمده مشکلاتی که زائران با آن مواجه می‌شوند را افتادگی فشار یا تاول‌زدگی در پاهایشان عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر کسی کار دیگری هم داشته باشد، با جان و دل انجام می‌دهند. همین دیروز پیرزنی به من مراجعه کرد که همسرش را در کشور عراق گم کرده بود. بیمار تشنجی بود و از من کمک خواست. او را به درمانگاه رساندم و زمانی که حالش بهتر شد سراغ جمعیت بهزیستی رفتیم که همسرش را پیدا کنند.

کد خبر 876519
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha