عزت‌الله ضرغامی با آغاز کار دولت چهاردهم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خداحافظی کرد و با ابراز خوشحالی از انتخاب و تعیین سیدرضا صالحی امیری، معترف شد که جلسات هماهنگی این وزارتخانه با صالحی امیری از مدت‌ها پیش شروع شده و معاونان وزارتخانه با او، جلسات و تعامل خوبی داشتند.

ضرغامی و صالحی امیری

به گزارش همشهری آنلاین، سیدرضا صالحی امیری چهارشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ با ۱۶۸ رأی موافق از مجموع ۲۸۸ رأی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد. او جلسه دفاع پرتنشی در مجلس داشت و کارنامه سیاسی‌اش گشوده شد، هرچند به برنامه پیشنهادی او نیز انتقادهایی وارد شد و کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تصدی او مخالفت کرد.

صالحی امیری در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، معاون فرهنگی و هنری ستاد مسعود پزشکیان بود و پس از آن عضو شورای راهبری دولت چهاردهم شد. مسئولیت کارگروه فرهنگی این شورا نیز برعهده صالحی امیری بود، که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این کارگروه تعریف می‌شد که در نهایت هم نام او در بین گزینه‌های کمیته‌های معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد.

معرفی صالحی امیری به عنوان گزینه نهایی دولت چهاردهم برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس، هرچند واکنش‌ها و انتقادهای جامعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برانگیخت اما عزت الله ضرغامی، وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره این انتخاب گفت: از انتصاب شایسته آقای صالحی امیری خوشحال هستم و از آقای پزشکیان و از مجلس تشکر می‌کنم و یقین دارم با حضور ایشان شاهد ارتقا و رشد در هر سه حوزه هستیم.

ضرغامی که این سخنان را در شورای معاونان و در حضور سیدرضا صالحی امیری مطرح کرد، گفت که این جلسه در حقیقت اولین جلسه شورای معاونان وزارتخانه با حضور آقای صالحی امیری است. البته جلسات هماهنگی ما با ایشان از مدت‌ها پیش شروع شده و معاونان وزارتخانه با آقای صالحی امیری جلسات و تعامل خوبی داشتند.

این اظهارنظر ضرغامی از آن نظر قابل تامل بود که پیش از رأی اعتماد مجلس به صالحی امیری به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در میان موج مخالفت‌ها با انتخاب گزینه‌ای غیرمتخصص از سوی دولت پزشکیان، درباره همراه شدن علی دارابی، قائم مقام ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر مدیران و معاونان این وزارتخانه با صالحی امیری در دیدار با برخی نمایندگان مجلس و همچنین جلسه‌های کمیسیون‌های مختلف مجلس، انتقادهایی مطرح شد. همچنین گفته شده بود برنامه‌ صالحی امیری که برخی کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن را ضعیف و بی‌اثر توصیف کرده‌اند، با یاری معاونان و مدیران کنونی این وزارتخانه تهیه شده است. تا پیش از این، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این انتقادها واکنشی نشان نداده بود.

البته که ضرغامی در شورای معاونان از برنامه‌ها و اقداماتی که این وزارتخانه تا کنون انجام داده است، دفاع کرد و گفت: دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی اتفاقات مهمی را رقم زدند. مهمترین اتفاقی که در این دوران افتاد تبدیل و ارتقاء این وزارتخانه از درجه دو به درجه یک بود. این دستگاه در حاشیه بود و دستگاه درجه دو به حساب می‌آمد اما اکنون به‌ عنوان یک وزارتخانه درجه یک و پویا شناخته می‌شود.

ضرغامی همچنین اظهار کرد: آقای پزشکیان به درستی دریافتند که جایگاه این وزارتخانه چیست. کارهای بزرگی انجام شد؛ در حوزه گردشگری لغو روادید با ۳۰ کشور و امکان سفر ۳.۵ میلیارد نفر به ایران بدون روادید یکی از این اقدامات بود. اکنون هم ۲۵۰۰ پروژه در حال اجرا است. امروز شاهد هستیم که ائمه جمعه درباره گردشگری صحبت می‌کنند و ایده دارند.

او گفت: به نظر من اولویت اول این وزارتخانه باید توجه جدی آقای رئیس‌ جمهور و معاون اول به این وزارتخانه باشد. این بسیار مهم است و طرح‌هایی که در دولت ارائه می‌شود باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد. این نگاه در دولت سیزدهم به خوبی انجام شد و یکی از نتایج آن، استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ و حمایت‌های بانک‌ها از ماموریت‌های این وزارتخانه بود.

سیدرضا صالحی امیری هم که شنبه سوم شهریورماه دفتر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را از ضرغامی تحویل گرفت و همراه او در شورای معاونان شرکت کرد، در اظهاراتی که در حاشیه این شورا داشت، گفت: از ملت بزرگ ایران برای خلق همایش بزر گ انتخابات و تشکیل دولت وفاق ملی تشکر می‌کنم. این دولت، «دولت وفاق ملی» است و از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده خواهد کرد. به نوبه خودم از تلاش‌ها و زحمات آقای ضرغامی و همکاران ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم. شرایط سختی را داشتیم و من وظیفه خود می‌دانم از همه مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین اظهار کرد: این وزارتخانه، دستگاه بزرگی است. دو کانون قدرت در این کشور داریم؛ یک کانون قدرت سخت است که نیروهای مسلح آن را بر عهده دارند و یکی از کانون‌های قدرت، قدرت نرم است که سابقه تمدنی ایران را شامل می‌شود. به نظرم یکی از کانون‌های قدرت نرم در کشور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و باید بتوانیم هویت تاریخی و تمدنی خود را در کنار ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی به دنیا معرفی کنیم.

در پایان شورای معاونان، ضرغامی فیلمی را در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و نشان داد که پس از تحویل وزارتخانه به صالحی امیری با همکارانش در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خداحافظی کرده است. او همراه این ویدئو، متنی را با تیتر «حرف آخر!» و به این شرح منتشر کرد: «امروز با حضور شورای معاونان رسما از جناب دکتر صالحی امیری استقبال کردیم. آنان مدتی است که همکاری با ایشان را شروع کرده اند. وزیر جدید، فردی با اخلاق، با تجربه و اهل تعامل و مشورت است. همکاران زیادی مدت‌ها در حیاط وزارتخانه، منتظر خداحافظی و بدرقه بودند. شرمنده‌شان شدم.»

کد خبر 876717
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    خوب شد که ضرغامی رفت