هانی زاده گفت: حمله هزمان موشکی و پهبادی حزب‌الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، آنهم همزمان با اربعین حسینی به خوبی بیانگر پیامی برای سران اسرائیلی درمورد مرحله اول یک عملیات پیچیده امنیتی و نظامی است. 

حسن هانی زاده

به گزارش همشهری آنلاین، حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل منطقه: حمله هزمان موشکی و پهبادی حزب‌الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، آنهم همزمان با اربعین حسینی به خوبی بیانگر پیامی برای سران اسرائیلی درمورد مرحله اول یک عملیات پیچیده امنیتی و نظامی است.

حزب‌الله لبنان تا پیش از این سعی داشت با اعمال عملیات‌های پراکنده و خودداری از یک جنگ بزرگ و فراگیر با صهیونیست‌ها به مرور زمان ارتش اسرائیل را دچار فرسایش بکند. اما با گذشت 10 ماه از نبرد طوفان‌الاقصی و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه و فواد شکر، حزب الله در حمله و اقدام اخیر خود علیه مواضع صهیونیستی هشدار داد که اگر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بخواهد ماجراجویی‌های خود را افزایش دهد بی‌شک با پاسخ سختی از جانب حزب‌الله روبه‌رو خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که نیروهای حزب‌الله در این عملیات از عنصر فریب استفاده کرده و با پیگیری عملیاتی ترکیبی توانستند در مورد هدف قرار دادن مناطق مدنظر خودشان موفق عمل کنند. اول آنکه حزب الله سعی کرد با پرتاب راکت به وسیله کاتیوشا سامانه گنبد آهنی را درگیر خود ساز و پس از منحرف شدن موشک‌های سامانه گنبد آهنی، حزب الله چیزی حدود 320 موشک را روانه سرزمین‌های اشغالی کرد. در این میان 15 پایگاه نظامی و جاسوسی اسرائیلی در الجلیل شمالی مورد اصابت قرار گرفتند.

گفتنی است که این اتفاق مهم درحالی رخ داده است که رژیم صهیونیستی سعی کرده است با قرار دادن 6 لایه گنبد آهنی در اطراف فلسطین اشغالی، جولان و شهرهای حیفا و تل‌آویو امنیت این مناطق را بر قرار سازد. اما در نهایت برای اولین بار است که پهبادها و پرتابه‌های حزب اللهی آنهم در حجم بالایی با گذر از این 6 لایه به هدف برخورد می‌کنند و اسرائیل فقط توانست که بخشی از راکتهای کاتیوشاهای حزب الله را دفع نماید. پس از این عملیات حزب الله ترس و ارعاب بسیاری در بین شهرک نشین ها حاکم شد و تعداد بالایی از آنها در پناهگاه ها قرار گرفتند.

مسأله مهم این است که حزب الله در این عملیات و اقدامات دیگر خود نشان داده است که از یک قدرت بازدارنده ارتقا پیدا کرده و امروزه می‌تواند با نیروی تعیین کنندگی در عرصه منطقه ای نقش ایفا کند.

کد خبر 876804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha