مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

اگر قصد شمیران‌گردی داشته باشید، برای یک گشت و گذار متفاوت جاذبه‌های گردشگری متنوعی پیش رویتان خواهد بود. بخش مهمی از این جاذبه‌ها، اماکن و بناهای تاریخی هستند که در دوره‌های مختلف در محدوده شمالی پایتخت ساخته شده‌اند.

کاخ صاحبقرانیه

همشهری - سعیده مرادی: اماکنی مانند کاخ مظفری و کاخ صاحبقرانیه که جزو بناهای ماندگار از عصر قجرند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

کاخ مظفری دارآباد

کاخ مظفری از بناهای مربوط به دوران قاجار است که داخل محوطه بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بنای کلاه‌فرنگی

کاخ مظفری با طراحی فرانسوی و از نوع کلاه فرنگی، در ۲ طبقه ساخته شده است. در طبقه اول مجموعه‌ای از اتاق‌های گچبری شده به چشم می‌خورند. در وسط سالن نیز ستون‌هایی مقابل پلکان قرار گرفته‌اند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در طبقه دوم شومینه‌های سنگ مرمر در ورودی طبقه قرار گرفته‌اند. در طبقه دوم کاخ ۴ اتاق وجود دارد که در آنها می‌توان تلفیق آینه و چوب و گچ‌بری‌های زیبا را تماشا کرد. بازدید از این مکان تنها با هماهنگی‌های لازم با بیمارستان مسیح دانشوری امکانپذیر است.

نشانی: میدان باهنر، انتهای خیابان پورابتهاج (دارآباد)، بیمارستان مسیح دانشوری

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دارآباد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: سرویس بهداشتی، بوفه

تماشای تاریخ از سعدآباد تا نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه، تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری قرن ۱۹ اروپاست که با دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و قدیمی‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد محسوب می‌شود.

قدیمی‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد

این بنا ۲ طبقه دارد و همه درها و پنجره‌های چوبی آن به شکل ارسی بوده و با شیشه‌های رنگی تزئین شده است. در گذشته این کاخ از ۲ قسمت تشکیل می‌شد، کاخ بزرگ و اندرونی. بخش اندرونی زمان پهلوی اول تخریب شد و امروز تنها کاخ بزرگ باقی مانده است. اتاق استراحت نیمروزی، اتاق مذاکرات جنگی، اتاق مذاکرات خصوصی شاه، اتاق انتظار سفرای خارجی و تالار آینه و اتقاق‌های آن از بخش‌های قابل بازدید صاحبقرانیه محسوب می‌شوند.

نشانی: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: نیاوران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: سرویس بهداشتی، نیمکت

تماشای تاریخ از سعدآباد تا نیاوران

کد خبر 876944
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha