دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

یکی از جلوه‌های بی‌بدیل حماسه راهپیمایی اربعین حسینی که در تهران نیز در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شاهد آن هستیم، تصویری است که در روایات بسیاری درباره دوران ظهور به آن اشاره شده است.

خونوئی

همشهری آنلاین، حمیدرضا جعفرخونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران:در عصر ظهور و حضور حضرت صاحب به‌عنوان منجی عالم بشریت، مردم همه با هم مهربان هستند، مثل برادر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و رفتارها حول محور مودت و اخوت شکل می‌گیرد.

در پیاده‌روی اربعین حسینی نیز چه در عراق و چه در تهران شاهد چنین نسبتی میان مردم هستیم. درواقع حماسه‌ پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) ماکت کوچکی از جلوه‌های جامعه‌ آرمانی شیعه در دوران ظهور است که در روایات فراوانی از آن صحبت شده‌است. این اتفاق بهترین فرصت برای نمایش جلوه‌هایی عینی از دوران ظهور و مرور ابعاد آن برای مخاطب جوان و نوجوان است.

درواقع آیین پیاده‌روی اربعین تابلوی تمام‌نمایی از اعتقادات شیعی است، حول مغناطیس شخصیت سیدالشهدا(ع) که می‌تواند شیواترین بیان از این مهم به جهانیان باشد.

در همین راستا و با توجه به تمرکز سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران بر فعالیت در حوزه‌ نوجوانان، از اوایل سال گذشته با تشکیل حلقه‌های نوجوانان در فرهنگسراها طرحی با عنوان «بچه‌های فرهنگسرا» در قالب حضور نوجوانان در اتفاقات میدانی آغاز شد. در این فرایند، نوجوانان در چند مراسم آیینی میدانی مانند «میهمانی ۱۰کیلومتری غدیر» و همایش امام رضایی‌ها در قامت یک کنشگر فرهنگی حضور داشتند.

امسال نیز در چهاردهمین دوره آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران، حدود ۷۰۰ نوجوان در قالب ۱۰۰موکب از عزاداران اربعین پذیرایی کردند که این اتفاق در میدان عمل، جلوه‌های بی‌نظیری از توانمندی نوجوانان نسل حاضر در قامت موکب‌دار را به تصویر کشید.

این نوجوانان در مراسم پیاده‌روی جاماندگان در تهران، از روزها قبل مشغول تدارک پیش‌زمینه‌های برگزاری این مراسم بودند تا با تمرین یک کنش فرهنگی دیگر بیش‌ازپیش به ساخت هویت فرهنگی خود بپردازند.

سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران در تلاش است حلقه‌های هویتی نوجوانان را در فرهنگسراها گسترش دهد تا نوجوانان سکان‌دار و مروج امور فرهنگی شهر تهران در میان نسل خود باشند.

دوران نوجوانی دوران شکل‌گیری هویت و بن‌مایه‌ انسان‌هاست و ایجاد زمینه در مسیر ساخت هویت فرهنگی نوجوانان وظیفه اصلی نهادهای فرهنگی است که درصورت برنامه‌ریزی و اقدام دقیق در مسیر تحقق این مهم، این نسل همان نسل الگوسازی خواهد بود که تمدن اصیل اسلامی را به جهان معرفی خواهد کرد.

کد خبر 876984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha