نام قدیمی تالار بزرگ و آینه‌کاری شده‌ کاخ صاحبقرانیه را برای این قسمت مهمی از مجموعه نیاوران انتخاب کردند: «جهان‌ نما». این بخش از مجموعه نیاوران به نگهداری و نمایش آثار هنری ارزشمندی اختصاص دارد که هر کدام از نقطه‌ای از جهان آمده‌اند.

موزه جهان نما

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: آثار موجود در موزه جهان‌نما در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده‌اند و انتخاب آن‌ها با دو معیار تنوع و نفیس بودن آثار هنری و همچنین گستره‌ زمانی خلق آثار است.

نام مقصد: موزه جهان‌نما

نشانی: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: نیاوران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: سرویس بهداشتی، بوفه، نمازخانه

معرفی: این موزه در سمت غربی کاخ صاحبقرانیه قرار دارد و دهه‌۵۰ از آن برای نگهداری آثاری از فرهنگ‌های مختلف جهان اعم از اشیای تاریخی و آثار هنری استفاده می‌شد.

کلکسیون آثار تاریخی و هنری

این ساختمان در گذشته انباری برای حوضخانه بوده است. سال ۱۳۵۵ با ۴ سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین برای نگهداری اشیای هنری اهدایی به دربار آماده شد و نام قدیمی تالار بزرگ و آینه‌کاری‌شده‌ کاخ صاحبقرانیه را برای این قسمت انتخاب کردند: جهان‌نما. از ویژگی‌های عمده این بنا تزیینات و نمای آجری در سراسر نمای بیرونی آن است. آجرها از نوع منقوش قالبی و با طرح‌های متنوع و نخودی‌رنگ هستند. در سقف تالار میانی این موزه، نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز به چشم می‌خورد.

سفر به هنر جهان در موزه جهان‌نما

کد خبر 877010
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha