شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

فیلتر سیگار یکی از جدی ترین زباله های زمین است . وزن یک فیلتر سیگار حدود 170 میلی گرم است که با دورانداختن سالانه ته سیگارها ، 765 هزار تن زباله تولید می‌شود.ته سیگارهای کوچکی که به ظاهر مشکل خاصی  ندارند اما دارای 2  هزار تا 4 هزار نوع مواد سمی و خطرناک برای بدن و طبیعت هستند.

تجزیه فیلتر سیگار در طبیعت تا ۳۶ ماه طول می‌کشد

همشهری آنلاین _ الهام مصدقی راد : فیلتر سیگار یکی از جدی ترین زباله های زمین است ، جدی و خطرناک به اندازه پلاستیک که به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است . وزن یک فیلتر سیگار حدود 170 میلی گرم است که با دورانداختن سالانه ته سیگارها ، 765 هزار تن زباله تولید می‌شود.ته سیگارهای کوچکی که به ظاهر مشکل خاصی ندارند اما دارای 2 هزار تا 4 هزار نوع مواد سمی و خطرناک برای بدن و طبیعت هستند.

اکثر سیگاری ها زمانی که در فضای باز و طبیعت حضور دارند ، ته سیگارشان را به روی زمین یا در جوی آب می‌اندازند. با این کار سموم متعددی که در سیگار وجود دارد به راحتی وارد خاک و آب شده و با قرار گیری در چرخه طبیعت ،اثرات جبران ناپذیری بر گیاهان ، جانوران و انسان ها می گذارند. ته سیگارهایی که داخل جوی و رودخانه می‌شوند ،‌آلایندگی شان گسترش یافته و حتی به چرخه آب مصرفی نیز سرایت می‌کند و از بین بردن تمام این آلایندگی وجود ندارد . همچنین ماهی های کوچک رودخانه ها و دریاها به راحتی با سموم ناشی از فیلتر سیگار از بین می‌روند. کمیته ملی کنترل دخانیات در فرانسه در گزارشی آورده است: ته سیگارها یکی از زباله‌های مهم در فاضلاب‌ها و اقیانوس‌های ما هستند که با داشتن چهار هزار ماده شیمیایی مضر، کیفیت آب را به شدت تهدید می‌کنند سازمان بهداشت جهانی نیز در سال ۲۰۱۵ تخمین زد که کارخانه‌های سیگارسازی در ۲۰ سال گذشته ۴۵ میلیون تن زباله جامد، ۶ میلیون تن زباله نیکوتین و ۴۰۰ هزار تن زباله شیمیایی تولید کرده‌اند. علاوه بر این، مواد سمی مثل آمونیوم، تولوئن، متیل اتیل کتون یا جوهر نمک نیز از تولیدات جانبی کارخانه‌های سیگار هستند.

آلودگی یک متر مربع خاک با یک ته سیگار

فیلتر های سیگاری نیز که بر روی زمین پرتاب می‌شوند همین مواد سمی و فلزات سنگین را وارد خاک کرده و تاثیر منفی بر گیاهان می‌گذارند. هر فیلتر سیگار می‌تواند با انتشار فلزات سنگین حدود یک متر مربع از خاک را آلوده کند ، بارش باران و نمناک شدن خاک ، بر انتشار آلودگی تاثیر زیادی دارد و حاصل خیزی خاک را کم می کند . طبق مطالعات جهانی انجام شده، فلزات و سموم انتشار یافته از ته سیگارها ، منجر به کاهش جوانه زدن گیاهان شده و تا ۵۷ درصد از وزن ریشه گیاهان را کم کرده است . جانوران نیز با مصرف گیاهان ، این سموم را به بدن خود منتقل کرده و آسیب می‌بینند. انسان ها نیز به واسطه مصرف گوشت برخی حیوانات نیز ، این سموم و مواد مضر را به بدن خود وارد می‌کنند ، موادی که به شدت سرطان زاست. به جز انتشار آلودگی ، پرتاب ته سیگار به روی زمین موجب بروز آتش سوزی های گسترده و متعددی می‌شود. طبق اعلام کارشناسان حدود 7 درصد آتش سوزی جنگلها به دلیل پرتاب ته سیگارها رخ می‌دهد که منجربه نابودی گونه های گیاهی و جانوری متعددی می‌شود.برخی از موجودات و پرندگان نیز با خوردن فیلترهای ریخته شده روی زمین ، دچار آسیب و مرگ می‌شوند.

تخریب زمین در فرایند تولید سیگار

تمامی این آسیب ها به جز آسیبی است که فرایند تولید سیگار بر طبیعت می‌زند. رئیس دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرد هرساله ۶۰۰ میلیون اصله درخت قطع می‌شود تا ۶ هزار میلیارد نخ سیگار در دنیا تولید شود. فعالیت صنایع دخانی طی هر سال باعث انتشار ۸۴ مگاتن دی‌اکسید کربن در هوا و مصرف ۲۲ میلیارد متر مکعب آب می‌شود. سالانه ۲۰۰ هزار هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی برای کشت توتون از بین می‌روند ، کشتی که نیاز مند مصرف بالای آب است و تخریب خاک را به دنبال دارد و به همین دلیل سازمان ملل و کشورهای عضو معاهده کنترل دخانیات، به هیچ وجه کشت توتون را به‌عنوان یک صنعت کشاورزی پایدار توصیه نمی‌کند.

5 میلیارد و 600 میلیون نخ سیگار سالانه در جهان تولید می‌شود

4 میلیارد و 500 میلیون نخ سیگار بعد از مصرف روی زمین انداخته می‌شود

765 هزار تن زباله سالانه از فیلتر سیگار تولید می‌شود

7 درصد آتش سوزی جنگل ها به دلیل پرتاب ته سیگار رخ می دهد

2 هزار تا 4 هزار ماده شیمیایی در فیلتر سیگار وجود دارد

57 درصد از وزن ریشه گیاهان به دلیل تاثیر فیلتر سیگار بر زمین کم شده است

یک فیلتر سیگار ، یک متر مربع خاک را آلوده می‌کند

بیشتر بدانید :

فیلتر سیگار دشمن بزرگ محیط زیست | ۴ هزار ماده سمی در این زباله کوچک

کد خبر 877067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha