نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در شرایطی روز دوشنبه در تهران با مقام‌های ارشد ایرانی بحث و تبادل‌نظر کرد که این سفر در کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای قرار گرفته و برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تحولات منطقه، این سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عراقچی - قطر

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در حالی که محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی در جریان سفر به تهران با وزیر امورخارجه و رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد بررسی روند تحولات منطقه‌ای از اصلی‌ترین محورهای رایزنی مقام قطری در تهران به‌حساب می‌آید.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به اهمیت سفر مقام بلندپایه قطری به تهران، آن‌هم در وضعیت کنونی تحولات منطقه اظهارکرد: آنچه درباره این سفر اهمیت دارد، موضوع نقش‌آفرینی ویژه قطری‌ها در تحولات منطقه‌ای است. با توجه به اینکه قطری‌ها معمولا حامل پیام‌های واشنگتن برای تهران هستند، به‌نظر می‌رسد در این سفر هم نقش میانجی را ایفا می‌کنند.

احمد بخشایش اردستانی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد مقام قطری حامل پیامی درباره موضوع واکنش ایران به ترور شهید هنیه در تهران باشد، افزود: تاکید رهبرمعظم انقلاب و سایر مقام‌های ارشد کشور مبنی بر اینکه خونخواهی میهمان حتمی است و انجام خواهد شد، نگرانی‌هایی را در دولت‌های غربی به‌همراه داشته‌است.

اصلی‌ترین دلیل سفر مقام قطری به تهران

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس عنوان کرد: حتی اگر وزیر امورخارجه قطر حامل پیامی ازسوی آمریکا و دولت‌های غربی نباشد، میانجیگری به‌منظور جلوگیری از افزایش تنش‌های منطقه‌ای، از اصلی‌ترین محورهای سفر بن عبدالرحمن آل‌ثانی به ایران به‌شمار می‌رود.

بخشایش اردستانی با اشاره به روند مذاکرات آتش‌بس در غزه گفت: به‌نظر می‌رسد خرید زمان برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس غزه یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های مدنظر در رایزنی‌های اخیر با ایران بوده‌است. براین اساس یک گمانه‌ این است که قطری‌ها به تهران آمده‌اند که ضمن ارائه گزارشی از روند مذاکرات، ایران را مجاب کنند در شرایط کنونی اقدامی برای پاسخ به ترور شهید هنیه انجام ندهد.

وی با بیان اینکه برخی امیدوارند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس در غزه، ایران از پاسخ دادن به رژیم‌صهیونیستی صرف‌نظر کند، ادامه داد: آمریکایی‌ها به‌خوبی واقفند خونخواهی ایران، انتقام سختی خواهد بود و در گذشته نیز نمودهایی از آن را دیده‌اند.

تحولاتی که غربی‌ها را ترسانده است

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه حزب‌الله با حمله به اهداف مهم صهیونیستی بخشی از انتقام خود را گرفته و اکنون نوبت ایران است، اظهارکرد: این موضوع محور عبری – غربی را ترسانده است، چراکه می‌دانند اگرچه حزب‌الله عملیات انتقامی خود را انجام داده، اما می‌تواند در واکنش ایران به ترور شهید هنیه نیز مشارکت کند.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه کارشکنی‌های تل‌آویو مذاکرات اخیر آتش‌بس را به بن‌بست کشانده‌است، افزود: در شرایطی که با توجه به کارشکنی‌های رژیم‌صهیونیستی، به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس طبیعی است، غربی‌ها به‌دنبال کش دادن موضوع هستند. براین اساس هم هست که مستمرا به ایران پیام می‌دهند و خواستار خویشتنداری تهران در پاسخ به ترور شهید هنیه می‌شوند.

وی با اشاره به رویکردهای دوگانه غرب در مواجهه با تحولات جاری در منطقه بیان کرد: آنها از یک‌سو رژیم اشغالگر را تجهیز و از جنایت‌های تل‌آویو حمایت می‌کنند و ازسوی دیگر از ایران می‌خواهند در مقابل شرارت‌های فزاینده رژیم‌صهیونیستی خویشتنداری نشان دهد.

میانجیگری‌ها چقدر تاثیر دارد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره میزان تاثیرگذاری میانجیگری‌ها بر عزم ایران برای پاسخ به شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی نیز تاکید کرد: گمان نمی‌کنم تاثیر ویژه‌ای داشته باشد، اما اگر گروه‌های مقاومت فلسطینی با شرایط آتش‌بس موافقت کنند، در آن صورت ممکن است شاهد تغییر در معادلات موجود باشیم.

بخشایش اردستانی اضافه کرد: معتقدم در یک صورت ایران ممکن است در تصمیم خود برای پاسخ به تل‌آویو صرف‌نظر کند؛ اینکه مذاکرات پایان جنگ در غزه با پیروزی حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی به نتیجه برسد، چراکه با تحقق این موضوع تل‌آویو عملا در رسیدن به اهداف راهبردی خود ناکام مانده‌است.

کد خبر 877159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha