جمع آوری کافه ها در بازارچه کوثر شهرک اکباتان توسط شهرداری منطقه ۵ صحت ندارد.

کافه در شهرک اکباتان

همشهری- زینب زینال زاده: چهارشنبه (۳۱مرداد) خبر جمع‌آوری کافه‌های بازارچه کوثر در شهرک اکباتان روی خروجی رسانه‌ها رفت و بلافاصله شبکه‌های معاند دست‌به‌کار شدند و این خبر را بدون پرداختن و بازگوکردن اصل ماجرا، به تیری تبدیل کردند و به‌سوی مدیریت شهری نشانه رفتند. گردانندگان این شبکه‌ها خودشان را در مقام مدعی‌العموم قرار دادند و فریاد برآوردند که کافه‌ها به‌دلیل موضوع حجاب تعطیل شده‌اند. منتقدان شهرداری تهران هم ساکت نماندند و سعی کردند با دمیدن در آتش روشن‌شده توسط شبکه‌های معاند، چهره‌ای نا خوشایند از شهرداری تهران نشان دهند و به زعم خودشان بی‌تدبیری مدیریت شهری را به رخ بکشند؛ اما این بار هم اصل ماجرا با محتوای منتشرشده در فضای مجازی منافات دارد.

محل مناقشه کجاست؟

قبل از پرداختن به اصل ماجرا ابتدا ضرورت دارد موقعیت بازارچه کوثر را بررسی کنیم. این بازارچه در فاز۲ شهرک اکباتان قرار دارد و یکی از کانون‌های خدمات شهرک محسوب می‌شود. در محدوده این بازارچه ۸کافه فعالیت می‌کنند که از همان ابتدا برای جلب مشتری به عناوین مختلف به حریم مشاعات تعرض می‌کردند. در فصل سرما کافه‌داران اقدام به نصب سازه‌های پلاستیکی موقت و لوله‌های گرما می‌کردند که این موضوع سبب مناقشه و نارضایتی سایر ساکنان شده بود.

مشتری‌های غیربومی

ابتدا مشتری کافه‌ها افراد بومی بودند؛ اما در گذر زمان پای افراد غیربومی (کسانی که ساکن شهرک نیستند) به این کافه‌ها باز و امنیت عمومی شهروندان مختل شد. ازاین‌رو تعدادی از ساکنان و هیأت‌مدیره شهرک اکباتان درخواست رسیدگی به مشکلات ایجادشده توسط کافه‌ها را داشتند. حتی مستنداتی در این زمینه تهیه شد که نزد شهرداری محفوظ و موجود است. افرادی با حضورشان مشکلات اجتماعی متعددی برای ساکنان به وجود آوردند و اهالی خواستار رفع مشکلات و رسیدگی به آنها بودند.

کافه‌ها جمع‌آوری نشده‌اند

سازه‌های غیرمجاز و ناایمن کافه‌ها که در مشاعات شهری بنا شده بود و انضباط معبر را به هم می‌زد و حدود ۱۰۰گلدان بزرگ هم که به‌نوعی سد راه رفت‌وآمد ساکنان بود، جمع‌آوری شدند. شهرداری منطقه۵ به‌صراحت اعلام کرده است که با متخلفان و تصاحب‌کنندگان معابر شهری که مانع تردد و ایمنی شهروندان شوند، برخورد قاطع می‌کند. در زمینه سازه‌های غیرمجاز و ناایمن کافه‌های بازارچه کوثر هم همین رویکرد پیگیری شده است؛ اما در این اقدام کافه‌ها تعطیل نشده‌اند و همچنان فعال هستند اما حق تعرض به معبر شهری را ندارند.

اصل ماجرا

شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند و شهرداری باید از این حقوق صیانت کند؛ ازاین‌رو پس از اعلام نارضایتی ساکنان شهرک اکباتان و هیأت‌مدیره از فعالیت کافه‌ها، شهرداری در راستای صیانت از حقوق آنها ابتدا به کافه‌داران تذکر داد؛ اما همراهی‌نکردن آنها با مدیران شهری و بی‌توجهی به تذکرات و اخطارها باعث شد شهرداری منطقه ۵موضوع را از مقامات قضایی و انتظامی پیگیری کند. بنابراین عوامل شهرداری منطقه۵ همراه با نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران، ضابطان قضایی و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی سازه‌های غیرمجاز در بازارچه کوثر اکباتان را جمع‌آوری کردند.

کد خبر 877253
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha