گروه اجتماعی: هر سال بیش از 15 هزار و 300 میلیارد تومان برای سلامت مردم خرج می‌شود که 6300میلیارد تومان آن را دولت و بیش از 9 هزار میلیارد تومان آن را مردم از جیب خودشان می‌پردازند.

معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، با وجود هزینه‌های گزاف بخش سلامت مردم، پزشکان و مسئولان بخش سلامت از وضعیت نظام سلامت کشور راضی نیستند گفت: ایران از 190 کشور دنیا، رتبه 106 را از نظر رضایتمندی و مشارکت مردم در نظام سلامت به خود اختصاص داده است.

وی افزود: برای رفع این معضل بزرگ باید در مرحله اول اولویت‌های نظام سلامت را بر اساس برآوردهای هزینه اثر بخشی، بار بیماری‌ها، نوع بیماری‌ها و وضعیت آنها در شهرها و روستاهای مختلف مشخص کنیم و بعد با توجه به این اولویت‌ها و منابع محدودی که در اختیار داریم، برای رفع آنها برنامه‌ریزی‌های عملی و قابل ارزیابی داشته باشیم.

مهمترین چالش‌هایی که اکنون در نظام سلامت با آن مواجه هستیم تأمین هزینه‌های سرسام‌آور آن است و باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که مردم با هر درآمدی بتوانند از خدمات بهداشتی -درمانی مناسب بهره مند شوند تا هزینه‌های تحمل‌ناپذیر سلامت به حداقل برسد. برای این کار باید شاخص مشارکت عادلانه و افزایش رضایتمندی را ارتقا دهیم.

سید موید علویان افزود:مدیریت و نظام ارایه خدمات نیز باید به سمت پیشگیری و سلامت محوری تغییر کند در حالیکه اکنون نظام سلامت کشور، بیمار محور است که برای جبران این نقیصه به دنبال اجرای سیستم تشویقی و تنبیهی هستیم به نحوی که هر فردی که کمتر بیمار شود و سالم بماند پول بیشتری بگیرد. همه این برنامه‌ها در شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی نظام ارجاع و پزشک خانواده در حال برنامه‌ریزی و پیگیری اجرایی است و امسال در ادامه طرح پزشک خانواده در روستا، شهرهای کوچک کشور نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند. برای این کار دو طرح وجود دارد که باید در سال 86 اجرایی شود یکی اینکه همه افراد ساکن شهرهای با جمعیت 120 تا 150 هزار نفر تحت پوشش نظام ارجاع و پزشک خانواده قرار بگیرند.

کد خبر 8777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز