ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی، که در نخستین دیدار کابینه دولت چهاردهم با رهبرمعظم‌انقلاب بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت، پیش از هر چیز نشان‌دهنده یکی از محوری‌ترین اولویت‌های پیش‌روی دولت و همچنین مجلس است که باید در دستورکار فوری هر دو قوه قرار داشته باشد.

فضای مجازی

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: همانگونه که رهبر معظم ‌انقلاب تأکید کردند، در این زمینه بعضا خلاها و کاستی‌های قانونی وجود دارد که زمینه‌ساز شکل‌گیری بستری آسیب‌زا در حوزه فضای‌مجازی شده و ضرورت قانونمند کردن این عرصه را دوچندان کرده‌است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره نکات مهمی که دراین زمینه باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار داشته باشد اظهارکرد: نخستین نکته مهم در زمینه حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی، ساماندهی فعالیت پلتفرم‌ها و سکوهای فعال در فضای‌مجازی است.

جعفر قادری افزود: در شرایط کنونی نه سکوها و پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی همه نیازهای کاربران داخلی هستند و نه سکوهای خارجی قابل‌توجهی وجود دارند که در چارچوب قوانین داخلی ایران فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در نخستین گام، باید با قانونگذاری مناسب و تصمیم‌سازی دقیق و مؤثر، به‌جای تنوع پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی، از تعداد محدودی سکوی داخلی حمایت شود تا ضمن واگذاری سهام خود به مردم و رفع ایرادهای موجود، زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به نیاز کاربران داخلی را تقویت کنند.

ایجاد مطلوبیت برای کاربران داخلی

این نماینده مجلس عنوان کرد: نکته مهمی که باید مدنظر تصمیم‌سازان، چه در دولت و چه در مجلس، قرار داشته باشد، ایجاد مطلوبیت برای کاربران داخلی در زمینه استفاده از پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی است.

قادری با تاکید بر اینکه باید کاربران در استفاده از سکوهای داخلی، شاهد تفاوت قیمت فاحش هزینه اینترنت مصرفی خود باشند، اظهارکرد: این تفاوت قیمتی سبب می‌شود کاربران برای استفاده از سکوهای داخلی ترغیب شوند. این موضوع یکی از بخش‌هایی است که در بحث حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی باید مدنظر قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه قانونگذاری برای سامانمند کردن فعالیت سکوهای خارجی در داخل کشور از گزاره‌هایی است که باید به‌صورت ویژه به آن توجه کرد، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که تعداد مشخصی از سکوهای خارجی که قوانین کشور را پذیرفته‌اند و متعهد به فعالیت تحت‌نظارت دولت ایران هستند، به‌منظور رفع بخشی از نیازهای کاربران داخلی فعال شوند. در چنین شرایطی می‌توان آسیب‌ها و تخلفات موجود دراین حوزه را کنترل کرد.

با سکوهای داخلی و خارجی در فضای مجازی چه باید کرد؟ | راهکارهایی برای رضایت کاربران ایرانی

تدوین نظام «تشویق» و «جریمه» مناسب

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اقدام هرچه سریع‌تر برای ساماندهی فعالیت سکوهای داخلی و خارجی در قالب ارائه لایحه یا طرح ضروری است، گفت: از یک‌سو به‌دلیل تعداد زیاد سکوهای داخلی، اقدام‌های کافی برای پوشش کل نیازهای کاربران داخلی انجام نشده و ازسوی دیگرشاهد نوعی به هم‌ریختگی در بحث فعالیت‌های سکوها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی هستیم.

قادری اظهارکرد: بنابراین دولت با ارائه لایحه یا مجلس در قالب ارائه طرح، باید بسترهای لازم را برای ساماندهی این فعالیت‌ها فراهم کنند تا هم شاهد تقویت سکوهای مؤثر و فراگیر داخلی باشیم و هم تعدادی از سکوهای خارجی که حاضرند در داخل ایران نمایندگی داشته باشند، بتوانند بخشی از نیازهای کاربران داخلی را پوشش دهند.

وی با اشاره به اینکه باید با تدوین قوانین راهبردی و موردنیاز، نظام «تشویق» و «جریمه» مناسبی با هدف ساماندهی به فعالیت سکوهای داخلی و خارجی طراحی شود، تصریح کرد: باید با تصویب قوانین مناسب، از سکوهای داخلی که حاضرند سهام خود را به مردم واگذار کنند و به‌موقع نیاز کاربران را پاسخ دهند، حمایت شود.

قادری اضافه کرد: باید شرایط و تعهدهای دقیقی برای فعالیت سکوهای خارجی در کشور درنظر گرفته شود تا بتوان به وضعیت کنونی سر و سامانی داد.

کد خبر 877826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha