رهنمودهای اخیر رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار مسئولان دولت چهاردهم دربردارنده نکات مهمی به‌ویژه در حوزه فضای‌مجازی بود که اجرایی‌سازی هرچه سریع‌تر و مؤثرتر آنها، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در کشور باشد.

فضای مجازی 2

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار اخیر خطاب به دولتمردان بیان کردند، ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی بود؛ اولویتی اساسی که طی سال‌های اخیر بارها ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب مورد تأکید قرار گرفته‌است.

عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه آنچه درباره حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی مورد تأکید مقام‌معظم رهبری قرار گرفت، پیش از هر چیز ناظر بر توجه به اقدام‌های زیرساختی است، اظهارکرد: برخی مواقع در موضوع‌های مختلف، به‌جای پرداختن به زیرساخت‌ها، درگیر کارهای روبنایی شده‌ایم.

مجتبی یوسفی افزود: این رویکرد سبب شده عملا تأثیرگذاری بلندمدت خود را در حوزه‌های اساسی، ازجمله فضای‌مجازی از دست بدهیم و از تحولات روز نظام جهانی عقب بمانیم.

وی گفت: همانگونه که رهبرمعظم‌انقلاب اخیرا نیز تأکید کردند، امروز فضای‌مجازی، نقشی حقیقی در زندگی مردم پیدا کرده‌است. براین اساس، نیازمند حکمرانی قانونمند دراین عرصه هستیم تا بتوانیم آسیب‌های این حوزه را به مزیتی در خدمت جامعه تبدیل کنیم.

دوری از تصمیم‌های مقطعی

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید با غفلت از ضرورت‌ها، از تعامل راهبردی با جامعه و مخاطبان فضای‌مجازی دور بمانیم، عنوان کرد: دوری از تصمیم‌های مقطعی و روبنایی و عدم تکرار اشتباه‌های گذشته از مهم‌ترین راهکارهای تحقق حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی به‌شمار می‌رود.

یوسفی با تاکید بر اینکه رهبر معظم‌ انقلاب طی سال‌های اخیر همواره در چارچوب دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، به موضوع فضای‌مجازی نیز اشاره کرده‌اند، افزود: اکنون با اشاره دقیق ایشان، راهبرد «حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی» مانند نقشه‌راهی، پیش روی دولت و مجلس قرار دارد تا بر مبنای آن و در چارچوب ارائه لایحه یا طرح مناسب، برای ساماندهی فعالیت‌ها دراین عرصه اقدام شود.

وی ادامه داد: برخلاف برخی فضاسازی‌های سال‌های گذشته، موضوع قانونمند کردن فضای‌مجازی به‌معنای ایجاد محدودیت نیست، بلکه نشان‌دهنده ضرورت نظام‌مند کردن فعالیت‌ها در این بخش است که از ضروریات امروز به‌شمار می‌رود و شاهدیم در کشورهای مختلف جهان نیز همواره مورد توجه سیاستگذاران قرار دارد.

القای تعابیر سلبی

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه اگر دراین زمینه غفلت کنیم، گرفتار آسیب‌هایی خواهیم شد که جامعه را درگیر خواهد کرد، گفت: نباید اجازه داد برخی با القای تعابیر سلبی از حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی، ضرورت‌های موجود دراین عرصه را زیرسؤال ببرند یا تحت‌تأثیر قرار دهند.

یوسفی عنوان کرد: موضوع مهم این است که از وجود قانونی منسجم و کارگشا در حوزه فضای‌مجازی بی‌بهره‌ایم و کوتاهی‌های صورت گرفته در این زمینه باید جبران شود. نباید از زاویه اقدام‌های سلبی به این ضرورت نگاه کرد.

راهکاری برای حفظ حقوق مالکانه

این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع «حقوق مالکانه» از دیگر ضرورت‌های توجه به حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی است، اظهارکرد: در شرایط کنونی شاهد کاستی‌های مهمی در این عرصه هستیم و افرادی که حقوق مالکانه کسب‌وکارشان، ازجمله در حوزه برندینگ، مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌است، باید با تدوین قوانین منسجم و راهبردی، مورد حمایت قرار گیرند.

یوسفی ادامه داد: همچنین سوءاستفاده از اطلاعات شخصی دیگران، به‌ویژه در دوره هوش‌مصنوعی، ضرورت تدوین قوانین منسجم و مؤثر را دوچندان کرده‌است.

وی با بیان اینکه امروز همه کشورهای جهان بر ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی اذعان دارند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شاهد نمودهای مختلفی از این موضوع بوده‌ایم. بنابراین نباید با «دوقطبی‌سازی»، الزام‌های موردقبول همگان را در این عرصه نادیده بگیریم.

ایمن‌سازی فضای ‌مجازی به معنی فیلترینگ نیست

یوسفی گفت: حکمرانی قانونمند در فضای‌مجازی به‌مفهوم «فیلترینگ» و ایجاد محدودیت سلبی نیست، بلکه به‌معنی ایمن‌سازی این فضا در برابر تعدی‌های مختلف در عرصه‌های چندوجهی است.

وی همچنین ادامه داد: ضرورت ارتقای کیفیت ارائه خدمات اینترنتی، بحث فعالیت هکرها و مقابله با اقدام‌های مخرب آنان، برخورد با کلاهبرداری‌های رایج در فضای‌مجازی، موضوع رمزارزها و چاره‌اندیشی برای تهدیدها و فرصت‌های آن و... همگی از موضوع‌هایی است که بیش‌از هر چیز نیازمند تدوین و تصویب قوانین «به‌روز» و «کارآمد» است.

یوسفی اضافه کرد: اگر گفته می‌شود قانونمندی ضرورت حکمرانی در فضای‌مجازی است، یعنی اینکه بستری مهیا شود که هم بتوانیم از مزیت‌های فضای‌مجازی استفاده کنیم و هم محدودیت‌ها کمتر شود و در عین‌حال فضایی امن برای کاربران وجود داشته باشد.

کد خبر 877829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha