جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: پس از آنکه خریدار سهام شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته از خرید سهام این شرکت منصرف و خواستار ابطال معامله شد، این بار خریدار سهام شرکت ایرالکو نیز خواستار پس دادن بلوک سهام شرکت آلومینوم ایران (ایرالکو) شده است.

به گزارش همشهری، شرکت مهر اقتصاد ایرانیان به همراه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در اسفند ماه سال 86 بلوک 40 درصدی سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) را خریداری کرد اما به گفته مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان ارائه اطلاعات مالی غلط به هنگام فروش سهام این شرکت در بورس باعث شده این شرکت با زیان مواجه شود، به همین دلیل خواستار پس دادن سهام این شرکت به دولت شده است.

این برای دومین بار است که یک سهامدار پس از خرید سهام از دولت خواستار پس دادن سهام خود می‌شود.

سال گذشته نیز محمد جابریان که در یک رقابت فشرده 30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را به ارزش 1364 میلیارد تومان خریداری کرده بود چندین ماه پس از انجام این معامله به‌دلیل مشکلات اجرایی و مالی، خواهان ابطال معامله و پس دادن سهام این شرکت شد.

بر همین اساس، شرکت مهر اقتصاد ایرانیان نیز که سهام شرکت ایرالکو را به قیمت هر سهم 14هزار و 365 ریال خریداری کرده، از ماه گذشته خواستار ابطال معامله سهام این شرکت شده است اما سازمان خصوصی‌سازی‌ در تازه‌ترین واکنش خود اعلام کرده است امکان پس دادن سهام ایرالکو وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان معتقد است، به آنها اطلاعات غلط داده شده و در‌حالی‌که قرار بوده شرکت ایرالکو در سال مالی 87 به ازای هر سهم 400 تومان سود پیش‌بینی کند این میزان سود به 340 تومان زیان تبدیل شده و به این ترتیب شرکت ایرالکو  فقط در سال‌جاری معادل 56 میلیارد تومان زیان در کارنامه خود ثبت کرده است، زیانی که در سال مالی 88 به 80 تا 100‌میلیارد تومان خواهد رسید.

عیسی رضایی در این باره به همشهری گفت: تاکنون 15‌میلیارد تومان از وجه نقد این معامله را به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کرده‌ایم و مابقی مبلغ که معادل 45‌میلیارد تومان است نیز باید ظرف 5 سال به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کنیم اما با توجه به زیان عملکرد شرکت ایرالکو چگونه می‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه زیان شرکت ایرالکو در سال 87 به 56 میلیارد تومان رسیده است، افزود: سود سهام شرکت ایرالکو در سال 87 برای هر سهم 400 تومان پیش‌بینی شده بود در حالی که این شرکت در سال مالی جاری از بابت هر سهم 340 تومان ضرر کرده است. به گفته وی، سود هر سهم شرکت ایرالکو در سال‌88 نیز 500 تومان اعلام شده است در حالی که زیان عملکرد این شرکت در این سال به 80‌تا‌100‌میلیارد تومان خواهد رسید.

در همین رابطه روز گذشته سازمان خصوص‌سازی‌ نیز ضمن پاسخ به اظهارات خریدار سهام ایرالکو اعلام کرد که امکان ابطال معامله سهام ایرالکو وجود ندارد.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: امکان پس دادن معامله بلوکی ایرالکو وجود ندارد و خریدار نمی‌تواند این بلوک را پس بدهد. وی خاطر نشان کرد: این ادعا از سوی خریدار بلوک ایرالکو در حالی مطرح می‌شود که این خریدار پول نداشته و نمی‌تواند اقساط سهم را بپردازد.

به گفته غلامی شرکت مهر اقتصاد ایرانیان 2 بلوک 10درصدی شرکت تراکتور‌سازی‌ را خریداری کرده و توان پرداخت اقساط این شرکت را نیز ندارد. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در ادامه تصریح کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که افرادی اقدام به خریداری سهام شرکت‌ها می‌کنند که تخصص و جرأت کافی نداشته و توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

کد خبر 87791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز