از 3هزار واحد نان فانتزی فعال در سطح کشور، فقط 40درصد آنها امکان ادامه فعالیت با افزایش حدودا 10برابری قیمت آرد را دارند

که این واقعیت، احتمال بیکاری بالغ بر 9هزار کارگر شاغل در این صنعت را به دنبال دارد.

تصمیم ناگهانی هفته گذشته وزارت بازرگانی برای حذف یکباره یارانه آرد نان فانتزی علاوه بر آنکه موجب افزایش 100درصدی قیمت‌ این نوع نان‌ها شده، بهت و اعتراض واحدهای تولیدی را هم در پی داشته است.

میرعلی سیف، رئیس بازرسی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران (نان فانتزی)، در این باره گفت: در تاریخ 18مرداد ماه نامه‌ای از شرکت بازرگانی دولتی منطقه یک به اتحادیه ارسال شد مبنی بر اینکه از آن تاریخ، یارانه آرد نان فانتزی حذف شده و دیگر به واحدهای نان فانتزی، آرد یارانه‌ای تعلق نخواهد گرفت.

رئیس بازرسی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران تاکید کرد: حذف یکباره یارانه آرد نان فانتزی، افزایش چندبرابری قیمت نان فانتزی را موجب خواهد شد که مطمئنا 60درصد واحدهای فعلی دیگر نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند. به گفته سیف، هم‌ اکنون در تهران حدود 460واحد نان فانتزی و در کل کشور حدود 3هزار واحد با اشتغال میانگین 5کارگر مشغول به کار هستند که جمعا در این صنعت حدود 15هزار  کارگر فعالند.

وی افزود: تعطیلی 60درصد واحدهای نان فانتزی به علت تبعات کاهش شدید تقاضا در اثر افزایش حدودا 10برابری قیمت آرد، قابل پیش‌بینی است که در نتیجه بالغ بر 9هزار نفر بیکار خواهند شد.

رئیس بازرسی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران از وزارت بازرگانی خواست به علت تبعات ناگوار حذف یکباره یارانه آرد، یا این تصمیم پس گرفته شود یا اینکه حداقل طی یک بازه زمانی 7-6ماهه و به صورت پلکانی، قیمت آرد نان‌های فانتزی افزایش یابد تا هم واحدهای تولیدی و هم بازار با این تغییر تدریجی طابق پیدا کنند.

افزایش قیمت ، پس از ماه رمضان

در همین حال، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور به فارس گفت: سهمیه شهریورماه واحدهای نان فانتزی تحویل شده و هرگونه افزایش قیمت تا پایان ماه مبارک رمضان غیرقانونی است.

این در حالی است که طی چند روز اخیر با اعلام حذف یارانه آرد نان فانتزی، قیمت برخی انواع نان فانتزی رشد 100‌درصدی داشته است. قیمت نان باگت فرانسوی که تا قبل از حذف یارانه‌ها 200 تا 250تومان بود، هم‌اینک به 500 تومان افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 87792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز