رئیس سازمان انرژی اتمی گفت به‌رغم به سنگ‌اندازی دشمنان در مسیر فناوری هسته‌ای ایران، گفت که «این صنایع برای کشور افتخارآفرین بوده و اکنون صنعت هسته‌ای ایران به عنوان یک صنعت سرآمد در کشور در جهان دارای رتبه است».

محمد اسلامی

به گزارش همشهری‌آنلاین، «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به اصفهان در مراسم بزرگداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان «رجایی و باهنر» حضور یافت.

در این مراسم که شامگاه چهارشنبه در مسجد طوقچی اصفهان برگزار شد، محمد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم اظهار کرد: یاد وخاطره امام راحل (ره) که از بیداری مردم ایران دفاع کردند و نیز یاد و خاطره شهدای هشتم شهریور شهیدان رجایی و باهنر و همچنین شهدای خدمت حضرت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان و شهدای انقلاب را گرامی می‌داریم.

وی تصریح کرد: اگر امروز در دنیا سر بلند هستیم و با اقتدار حرکت می‌کنیم و تحت سلطه سایر کشورها قرار نداریم؛‌ مرهون رهنمودهای امام خمینی (ره) و شهدای والامقام است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: وقایعی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط استکبار شکل گرفت که هرکدام از آن‌ها یک بخش مهم از سلسله توطئه‌هایی است که برای ساقط کردن روند پیشرفت انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده بود. البته هیچ‌کدام از این موارد اتفاقی و مستقل از یکدیگر نبود و با هم پیوستگی داشتند.

امروز مساله فلسطین به مساله همه دنیا تبدیل شده است

وی با اشاره به فجایع و وقایع رخ داده در فلسطین و غزه عنوان کرد: از ۶۵ سال پیش که قضیه اشغال سرزمین فلسطین رخ داد تا امروز و روزهایی که قبل از طوفان الاقصی بود ذهنیتی وجود داشت که فلسطینی‌ها تروریست هستند و ناامنی ایجاد می‌کنند و اسرائیل حق دارد برای ماموریت خود با این افراد مقابله کند. این مساله را به صورت کاملا موجه هم جلوه می‌دادند. در مقابل فلسطینی‌ها را که خانه و کاشانه آن‌ها را تخریب و تسخیر کرده و سرزمین آنان را اشغال کرده بودند و با تنها سلاح سنگ ‌اندازی مقابله با صهیونیست‌ها می‌پرداختند را زندانی می کردند.

وی تصریح کرد: رفتاری که هم پیمانان آنان و نظام استکباری واکنشی به آن نداشتند و صهیونیست‌ها همواره با سیطره رسانه‌ای خود آن را امری عادی جلوه داده‌اند اما طوفان الاقصی و تداوم آن تا امروز سبب شد تا هیمنه‌ای که برای اسرائیل ساخته بودند، تخریب شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: ظریف‌ترین نکته این بود که ما همیشه شاهد بودیم که امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز پس از ایشان همواره تاکید داشتند که قضیه فلسطین، مساله اول مسلمین جهان است.

اسلامی اظهار کرد: اتفاقات کنونی و نسل‌کشی، جرم و جنایت‌های بی حد رژیم صهیونیستی که روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرده، سبب شده تا امروز این پرده فرو افتد و چهره واقعی صهیونیست‌ها برای دنیا نمایان شود. جایی که هم اکنون شاهد این هستیم که در اقصی نقاط جهان علیه ظلم و تجاوز آنان نسبت به مردم فلسطین و غزه تظاهرات می‌شود.

این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین و موضع‌گیری اساتید دانشگاهی و دانشگاهیان در دنیا گفت: مساله فلسطین و جنایات اسرائیل آن‌چنان فراگیر شده که در حساس‌ترین و معتبرترین مراکز علمی آمریکا و اروپا شاهد برپایی تظاهرات داخلی علیه حکومت‌های خود و محکومیت اسرائیل هستیم.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا و نظام استکبار چهره خود را بیش از پیش و به وضوح به تمام دنیا معرفی می‌کنند و ماهیت خود را به خوبی نشان می‌دهند، تصریح کرد: اگر شما می‌بینید شورای امنیت و سازمان ملل برای جلوگیری از تجاوز و خونریزی در فلسطین کاری نمی‌کند، برای این است که ماهیت آنان حمایت از نظام سلطه و مواظبت از منافع این نظام است.

اسلامی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ما که شهدا و هزینه‌های سنگینی برای آزادی و استقلال خود داده است، با چنین دنیایی مواجه است. بنابراین اگر می‌خواهیم با این نظام که تا بن دندان مسلح است و به هیچ قانونی پایبند نیست، مقابله کنیم تنها راه این است که قدرت داشته باشیم تا از منافع خود محافظت کنیم. یک عبارت مهم در دنیا مطرح است که تحقق صلح و امنیت جهان در ادبیات این نظام استکباری یعنی حاکمیت منافع خودشان و داشتن تسلیحات مخرب و هسته‌ای و امثالهم که توسط آن‌ها برای ترساندن و تسلیم کردن ملت‌ها استفاده می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، نظام استکباری هدف‌گذاری ما را بر نتابید و اقدامات فراوانی نظیر ترورها، آشوب‌ها و تخریب قابلیت‌های جمهوری اسلامی و جنگ هشت ساله را برنامه‌ریزی کردند تا حرکت انقلاب اسلامی را متوقف کنند. آنان همچنان به دنبال این هستند که به نظام جمهوری اسلامی ایران که با پایمردی، استقامت و هدایت داهیانه مقام معظم رهبری به این تراز قدرتی رسیده، ضربه بزنند.

اسلامی با بیان اینکه امروز دنیا قدرت ایران را در عرصه های مختلف نظامی و علمی پذیرفته است، گفت: این موضوع، حاصل حرکت و جانفشانی شهداست که با خون پاک آنان کشور توانسته به چنین قابلیتی برسد که بتواند از منافع خود دفاع کند و برای پاسداری از منافع انقلاب اسلامی و ملی تاثیرگذار باشد.

قدرت نافذ منطقه‌ای، مشخصه شناخت ایران

اسلامی عنوان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با رییس جمهور و هیات دولت دارای نکات فراوانی بود و ایشان به وضوح بیان کردند که امروز جمهوری اسلامی را به صادرات محصولات سنتی نمی‌شناسند بلکه با مشخصه‌ای می‌شناسند که همان قدرت نافذ منطقه‌ای است. در ادبیات استراتژیک و سیاست‌های بین‌المللی، هر کشوری برای امنیت کشور خود باید راهبرد موثر و به موقع داشته باشد و این مساله یک اصل مسلم و پذیرفته شده است.

وی افزود: بنابراین حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که با توجه به داشتن تعداد فراوانی از دشمنان، این راهبرد را داشته باشد تا بتواند در دوردست‌ها که توطئه‌ها را علیه کشور انجام می‌دهند، اقدام به خنثی‌سازی و کنترل آن‌ها کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزشمار تاریخ پیروزی جمهوری اسلامی را نگاه کنید، درمی‌یابید که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی برای از بین بردن جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده بودند به‌طوری‌که نفوذ نیروی منافق در نخست وزیری منجر به اقدام آن‌ها در به شهادت رساندن رییس جمهور شد و پیش از آن در هفتم تیر نیز موجب رخ دادن انفجار و شهادت جمع کثیری از مسوولان کشور شدند. وجود ۱۷ هزار شهید ترور، همه و همه جزو ابزار و وسایلی بود که آمریکای جنایتکار از آن پشتیبانی کرد تا مغزهای متفکر انقلاب اسلامی را از بین ببرد و این نظام را ساقط کند.

وی افزود: بعد از آن در دوران جنگ توانستند اقدامات دیگری را سازماندهی کنند که مهم‌ترین آن‌ها بحث جنگ اقتصادی بود. در جنگ اقتصادی کار مهمی که به عبارت خودشان انجام دادند، اعمال تحریم‌های فلج کننده بود تا جمهوری اسلامی را از بین ببرند. در این سال‌ها هر سرفصلی که می‌توانست تبدیل به نقطه اتکا برای کشور باشد را هدف قرار دادند و در این مسیر خرابکاری ایجاد کردند.

اسلامی گفت: در بیش از ۲۰ سال گذشته سعی کردند در مسیر فناوری هسته‌ای و دیگر صنایع ما از جمله صنعت نظامی اختلال ایجاد کنند تا این صنایع موفق نشوند اما به لطف خداوند متعال، این صنایع برای کشور افتخارآفرین بوده‌اند و اکنون صنعت هسته‌ای ایران به عنوان یک صنعت سرآمد در کشور در جهان دارای رتبه است.

صنعت هسته‌ای ایران در جهان سرآمد است | اهمیت دستیابی ایران به تولید آب سنگین

دستیابی ایران به تولید آب سنگین به عنوان یکی از مظاهر فاخر اقتصاد دانش‌بنیان

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: کنگره آمریکا قانونی در سه سرفصل دارد که در آن به صراحت می‌گوید که کشورهای دیگر نباید یکسری از سرفصل‌ها را در اختیار داشته باشند. یکی از سرفصل‌ها بحث غنی‌سازی اورانیوم است و دیگر موارد شامل بحث استفاده از سوخت‌ هسته‌ای و دیگری آب سنگین می‌شود.

وی ادامه داد: آنان در این زمینه مراقب هستند واز سیستم بین‌المللی هم به شکل گسترده استفاده می‌کنند تا مراقبت شود که این سه سرفصل را کشورهایی مانند ایران در اختیار نداشته باشند. اما امروز به لطف الهی؛ تلاش همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران در بستر تحقیقات نتیجه‌گرا و درون‌زا به ثمر نشسته است و ما به شکل خود اتکا به این ثروت و قابلیت دست یافته‌ایم.

اسلامی با تاکید بر اینکه این همان چیزی است که آن‌ها نمی‌خواستند و برای آن هزینه فراوانی کردند، گفت: آب سنگین یکی از مظاهر فاخر اقتصاد دانش بنیان است و امروز آن‌چه که در ایران با تحقیقات به دست آمده، یک ظرفیت صنعتی ارزشمند را فراهم کرده است به‌طوری که آب سنگین تولید شده در ایران از نظر کیفی در تراز نخست جهان قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در حالی که آنان می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های مرتبط با این فناوری را باز کنند و مصمم بودند که این محصول در ایران تولید نشود که نمونه این کار را در یکی از این کشورهای اروپایی بعد از فروپاشی شوروی انجام دادند و آن کارخانه را جمع کردند تا تا آب سنگین در آن کشور تولید نشود.

وی توضیح داد: امروز صادرات هر تن متانول پتروشیمی‌های ما ۵۰۰ دلار قیمت دارد اما هر تن از متانولی که از آب سنگین تولید می‌شود و دارای کاربرد فراوان در صنایع مختلف است، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای صادرات ارزش دارد. این مساله موجب قدرت اقتصادی می‌شود و هنگامی‌که قدرت اقتصادی و قدرت دانش بنیان داشته باشید و از ظرفیت فناوری تجدیدپذیر استفاده کنید و قدرت گسترش آن را در اختیار داشته باشید، کسی نمی تواند مانع پیشرفت شما شود.

اسلامی تاکید کرد: این مساله یعنی شما به مقصد رسیده‌اید و به منبع اصلی متصل شده‌اید که این روند شامل عنایت الهی می‌شود که توانسته بر تسلط بر ذهن جوانان ما، مسیر را را باز کند. خداوند متعال به ایران عنایت کرده که بتوانیم به محصولات فاخر و اثرگذار نائل بشویم.

وی خاطرنشان کرد: ما با موانع فراوانی مواجه بودیم و با عبور از مسیری سخت به این مرحله رسیده‌ایم. در این مجلس که به یاد شهدا مزین شده باید خداوند متعال را شاکر باشیم که خون شهدای ما ثمربخش بوده و هدایت امام راحل (ره) و هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری موثر واقع شده و دشمن‌شکن بوده است. همواره باید شاکر باشیم و با تلاش روزافزون‌تر برای پیشبرد این امور تلاش کنیم و از ادامه مسیر کوتاه نیاییم.

تشکیل دولتی برآمده از همه سلایق و افکار

اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور، اظهار کرد: در شرایطی که دشمن تلاش فراوانی کرد که یک انتخابات بی روح و سرد برگزار شود، شاهد بودیم که با لطف الهی، مشارکت بهتری در این دوره از انتخابات رخ داد و دکتر پزشکیان رییس جمهور کشورمان شد.

وی افزود: همانطور که ایشان صادقانه و با بیانی ساده و روان عنوان کرد؛ فرصتی پیش آمده تا دولتی برآمده از همه سلایق و افکار و متشکل از افراد کاربلد و مجرب روی کار آید .این دولت با نام «دولت وفاق ملی» نیز توانست رای بالایی از مجلس محترم شورای اسلامی بگیرد. اکنون دولت با نشاط و با انرژی، فعالیت خود را آغاز کرده و مهم‌ترین دغدغه و هدف دولت چهاردهم؛ خدمتگزاری به ملت ایران است و فرصت مناسبی برای مردم فراهم شده تا همه با نقش آفرینی بتوانند براساس ظرفیت و استعدادی که دارند، برای پیشبرد منافع کشور تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که توفیقات روزافزون را بیشتر کند و برای مقام معظم رهبری و تمام کسانی که دل در گروی خدمت بی منت برای ملت دارند، آرزوی سلامتی می‌کنیم تا به امید خدا شاهد روزهایی باشیم که هم پیشرفت کشور اتفاق بیافتد و هم زندگی مردم بهبود پیدا کند و کشور در شرایط کاملا متفاوت قرار گیرد.

کد خبر 877929
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha