جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

شواهد میدانی نشان می‌دهد با آنکه هنوز تصمیمی به‌صورت رسمی در مورد افزایش قیمت نان در تهران گرفته نشده است، برخی نانوایی‌ها قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؛ البته قرار است به‌زودی نشستی برای تعیین قیمت نان برگزار شود.

نان

به‌گزارش همشهری آنلاین، نزدیک به چندماه است که بحث در مورد افزایش قیمت نان داغ شده است؛ چراکه بسیاری از نانوایی‌ها در تهران و حتی برخی شهرهای دیگر قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

به‌زعم آنها پخت نان با قیمت‌های فعلی شدنی نیست؛ چراکه هزینه‌ها افزایش یافته و درآمدشان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. با این استدلال آنطور که شواهد میدانی نشان می‌دهد، بسیاری از نانوایی‌ها در تهران با وجود آنکه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند، قیمت‌ها را بالا برده‌اند؛ موضوعی که غیرقانونی است چراکه هنوز تصمیمی به‌صورت رسمی دراین‌باره گرفته نشده‌است.

البته هفته پیش نشستی با حضور اتحادیه‌های مختلف ازجمله اتحادیه نان سنگک، نان فانتزی، نان لواش و بربری برگزار شد و در این نشست اتحادیه‌ها خواستار افزایش قیمت نان شدند و در مورد وزن و قیمت نان بحث‌های مختلفی صورت گرفته است؛ اما این نشست هیچ مصوبه‌ای نداشت و قرار است دراین‌باره در هفته‌های بعد جلسات دیگری با حضور مسئولان استانداری برگزار شود.

افزایش غیررسمی قیمت نان

با آنکه هنوز تصمیم رسمی درباره افزایش قیمت نان گرفته نشده، بررسی میدانی از روند قیمت‌ها در نانوایی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت نان سنگک که تا چند روز پیش در نانوایی‌های آزادپز ۵هزار تومان بود، به ۱۰هزار تومان رسیده است؛ قیمت نان بربری که تا چند روز پیش ۳هزار تومان فروخته می‌شد به ۵هزار تومان رسیده و نان تافتون هم از رشد قیمت‌ها عقب نمانده و قیمت هزار تومانی‌اش به ۲هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید

توضیحات اتاق اصناف درباره افزایش قیمت‌ نان در تهران | قیمت نان تغییر می‌کند؟

گزارش مرکز آمار از نرخ تورم اقلام خوراکی در مرداد

نانوایی‌های آنلاین نیز سنگک ساده را ۸هزار تومان و سنگک همراه با کنجد، سیاه‌دانه، زیره یا سبزیجات را تا ۱۵هزار تومان می‌فروشند.

افزایش قیمت تا چه حد جدی است؟

همگام با رشد غیررسمی قیمت نان، آنطور که خبرها نیز نشان می‌دهد، با تغییر دولت و آغازبه‌کار دولت چهاردهم احتمال افزایش رسمی قیمت نان بیشتر شده و قرار است نشستی در این زمینه برگزار شود. در نشست‌های قبلی که به همین منظور برگزار شده، نانوایان درباره افزایش هزینه‌های سربار و کاهش درآمدهایشان اعتراض کرده‌اند و آنطور که رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید، قرار است به‌زودی جلسه‌ای دراین‌باره برگزار شود.

حمیدرضا رستگار با بیان اینکه احتمال تغییر در مسئولیت حوزه‌های مربوط به آرد و نان با توجه به تغییر دولت وجود دارد، گفت: پیرو موضوع مهم تصمیم‌گیری درمورد قیمت نان، هفته گذشته جلسه‌ای با حضور اتحادیه‌های مختلف ازجمله اتحادیه نان سنگک، نان فانتزی، نان لواش و بربری برگزار و بررسی‌های انجام‌شده از سوی اتحادیه‌ها در مورد وزن و قیمت نان در جلسه مطرح شد.

او ادامه داد: مقرر شد جلسه‌ای مشترک با استانداری به‌عنوان تنظیم‌گر شورای آرد و نان با همراهی کارگروه آرد و نان اتاق اصناف برگزار شود و در این جلسه قیمت نان قطعی شود.رئیس اتاق اصناف تهران، افزود: به محض اتخاذ تصمیم جدید درباره قیمت نان، اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌شود.رستگار گفت: با توجه به اینکه مصوبه‌ای در این خصوص صادر نشده و هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها اتخاذ نشده، افزایش قیمت‌ها در حوزه نان غیرقانونی است.

کد خبر 878055
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    چندتا از نانوا ها که افزایش قیمت سرخود دادند در تنور ده ثانیه بیوفتند درست میشه
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    نانواها احتمالا چراغ سبز را از جايی گرفته اند که قبل از اعلام گران شدن اين کار را انجام داده اند، مقداری هم بعد از اعلام رسمی به بهانه هایی مانند دو رو خشخاش و غيره اضافه می کنند، دولت به هزينه کامل خودش می رسد و نانواها هم پول خود را کامل دريافت می کنند و اين وسط مصرف کننده های بيچاره که نان بی کيفيت و غير قابل خوردن را با پرداخت هزينه زياد بايد بگيرند. اگر دولت در اين باره فکر اساسی نکند در حق مصرف کننده ها ظلم مضاعف روا داشته است.