مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

تهران جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد که برخی از آنها در منطقه شمیران و در شمال تهران قرار گرفته‌اند. یکی ازاین جاذبه‌ها باغ کتیبه‌هادر ضلع شمال شرقی کاخ موزه نیاوران است. باغی که ماکتی از میراث گرانبهای پیشینیان رابه نمایش گذاشته ودر آن می‌توان کتیبه‌های تاریخی هزاران ساله ایران راتماشاکرد.

باغ کتیبه ها

همشهری - سعیده مرادی: باغ کتیبه‌ها در سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد فضایی مناسب برای دانشجویان و محققان راه‌اندازی شد.

تماشای قدمت ایران در باغ‌ کتیبه‌ها

باغ کتیبه‌های نیاوران با شبیه‌سازی مهم‌ترین کتیبه‌های ادوار مختلف تاریخ ایران، این امکان را فراهم کرده که مجموعه‌ای از آنها را در یک روز و یک مکان ببینیم و با خط و زبان مردمان باستانی ایران‌زمین آشنا شوید. این باغ در واقع یک نمایشگاه دائمی محسوب می‌شود که در فضای باز برپا شده است. در این نمایشگاه ۴۳ مولاژ یا شبیه‌سازی کتیبه‌ تاریخی پیش از تاریخ و کتیبه‌های تاریخی دوران‌های باستان را می‌توان مشاهده کرد. در کنار هر کتیبه نیز شناسنامه و ترجمه متن آن وجود دارد. یکی از بزرگترین این کتیبه‌ها، کتیبه داریوش اول است که به قرن ۶ قبل از میلاد برمی‌گردد و به ۳ زبان فارسی باستان، عیلامی و آکدی نوشته شده است. باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران جاذبه‌ای جالب برای دانشجویان و محققان محسوب می‌شود تا با خطوط تاریخی و زبان‌های باستانی ایران آشنا شوند. در واقع هدف اصلی از راه‌اندازی باغ کتیبه‌های نیاوران ایجاد فضایی مناسب برای آشنایی با خطوط ادوار مختلف تاریخ ایران است.

خطوط ۴۰۰۰ ساله

در بخشی از باغ کتیبه‌ها صخره‌های وجود دارند که مربوط به انسان‌های نخستین هستند. در بخشی دیگر نیز کتیبه‌هایی از دوران مادها مربوط به بیش از ۲۷۰۰ سال پیش به چشم می‌خورد. در اینجا همچنین می‌توان آثار دوره باستانی ایلامی، کتیبه‌های هخامنشی داریوش بزرگ و خشایارشا را نیز تماشا کرد. کتیبه‌های دوران ساسانیان مربوط به دوران پادشاهی شاپور و اردشیر در نقش رستم، کتیبه شاپور یکم در نقش رجب، کتیبه موبد کرتیر در نقش رجب نیز از جمله مهمترین و تماشایی‌ترین مولاژهای باغ کتیبه‌های نیاوران محسوب می‌شوند. قدیمی‌ترین خط باغ کتیبه‌ها نیز مربوط به دوران لولوبیان و دوران پادشاهی آنوبانینی است که قدمت آن به ۴۰۰۰ هزار سال پیش می‌رسد. در اینجا همچنین کتیبه‌های مربوط به دوره اسلامی ایران نیز موجود است. چند نمونه کتیبه به خط نسخ از قرن هشتم هجری نمونه‌ای از این کتیبه‌ها هستند.

نشانی: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

سفر به دوران باستان در باغ کتیبه‌ها

کد خبر 878106
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha