طبق برنامه اعلامی محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، به مجلس شورای اسلامی، متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰میلیون لیتر است. به‌عبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به‌طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.

پمپ بنزین

به‌گزارش همشهری آنلاین، در روزهای اخیر کلیپی از سخنان مسعود پزشکیان، در فضای مجازی منتشر شد که رئیس‌جمهور نسبت به یارانه بنزین انتقاد داشت. پزشکیان در این خصوص گفت: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم. این مسئله جای بحث است که آیا باید (بنزین را سوبسیددار) بدهیم؟ علم اقتصاد و تجارب بین‌المللی این را از ما قبول می‌کند؟ اقتصاددان‌ها و کارشناسان ما باید نسبت به این سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنند. پول گندم، دارو، نهاده و حقوق بازنشسته را ندارم، آن‌وقت بنزین را دلاری ۵۰هزار تومان می‌خرم و ارزان می‌فروشم.»

در اظهارات پزشکیان به قیمت خرید بنزین وارداتی اشاره شده است که طبق گفته‌های اخیر دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود. اما این بنزین حدودا ۴۰هزار تومانی که رئیس‌جمهوری در ۲ماهه مرداد و شهریور ۲ بار به آن اشاره و از ارزان‌فروشی آن به مردم گلایه کرده، چقدر در تأمین بنزین روزانه کشور نقش دارد؟

بیشتر بخوانید

نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

پمپ‌بنزین‌های تهران کوچک‌ می‌شوند!

اگر تمامی ۶میلیون لیتر کسری روزانه بنزین را از محل واردات یا به‌عبارتی با بنزین ۴۰هزار تومانی تأمین کنیم، درواقع ۵درصد بنزین مصرفی کشور با بنزین ۴۰هزار تومانی تأمین شده و ۹۵درصد آن از محل بنزینی است که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

کد خبر 878218
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس نرم افزار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 1
    بنزین بشود چهل هزار قبول ولی خودرو داخلی قیمتش بشه صد میلیون. خودرو خارجی هم نهایت ۵۰۰ میلیون. وقتی مردم خودروی یک میلیارد تومان می‌خرند ، پیشاپیش پول بنزینش را هم پرداخت میکنند
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    جلوی قاچاق آقایون رو بگیرید نیازی به واردات نیست و خودرو برقی وارد کنید و مالیات واردات خودرو برقی رو کم کنید
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    راه حل مشکل بنزین توسعه سریع شبکه حمل و نقل عمومی با کیفیت و ارزان و تولیدخودروهایی پیشرفته با مصرف پائین است. در غیر اینصورت این بحث ها و اقدامات یک دور باطل است.