انبه‌ای که در برخی کشورها سلطان میوه‌ها خوانده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاشت این میوه به راحتی از طریق هسته میانی آن صورت می‌گیرد. برای کاشت این میوه کافی‌ است این مطلب را بخوانید تا به راحتی یک گلدان انبه زیبا با برگ‌های بزرگ استوایی در خانه خود داشته باشید.

درخت انبه در گلدان

به گزارش همشهری آنلاین، انبه میوه بومی و آسیای جنوب است که چند سالی است در پاکستان و جنوب ایران کشت می‌شود. این میوه خوشمزه دارای خواص تغذیه‌ای چشمگیری است. در بخش میانی این میوه هسته بزرگ و محکمی است که اگر آن را باز کنید به دانه آن می‌رسید. برای کاشت این میوه کافی‌ است این مطلب را بخوانید تا به راحتی یک گلدان انبه زیبا با برگ‌های بزرگ استوایی در خانه خود داشته باشید.

مراحل کاشت انبه

درخت انبه، درختی است که در حالت بلوغ ممکن است تا ارتفاع ۱۰ متر برسد. این درخت گرمسیری، استوایی ظاهری بسیار جذاب داشته و در برابر سرما آسیب‌پذیر است اما کاشت آن به راحتی صورت می‌گیرد. دفعه بعد که یک انبه خوردید، دانه آن را نگهدارید تا بتوانید با انجام مراحل زیر گلدان انبه زیبای خود را داشته باشید.

انتخاب و آماده سازی دانه های انبه برای کاشت: برای کاشت باید انبه‌ی کاملا رسیده را انتخاب کنید. سپس به وسیله یک قیچی گوشه هسته را سوراخ کرده و به آرامی هسته را باز کنید. دقت کنید که به دانه داخلی آسیبی نرسانید. چنانچه دانه داخلی سفت و سفید بود، دانه سالم بوده و مناسب کاشت نهال است. روی دانه با پوسته‌های نازکی پوشیده شده است. به آرامی پوسته‌ها را جدا کنید.

نحوه جوانه زدن بذر انبه

دانه را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید. دانه را داخل یک کیسه کوچک قرار دهید و آن را با زیپ ببندید. کیسه را در مکانی گرم و تاریک قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از چند هفته شاهد جوانه زدن دانه انبه خواهید بود، این مدت زمان به دمای محیط، میزان رطوبت پارچه و نوع انبه بستگی دارد.

کاشت بذر انبه

بذر جوانه زده را صاف روی خاک قرار دهید و روی آن را با خاک اضافی بپوشانید. گلدان را به یک نقطه آفتابی منتقل کنید و کاملاً آبیاری کنید.

روش کاشت انبه در گلدان | خاک مناسب برای کاشت انبه چه خاکی است؟

شرایط ایده آل برای رشد نهال انبه

برای اینکه به رشد نهال انبه خود کمک کنید، باید شرایط رشد ایده‌آل را فراهم کنید.

نور خورشید کافی: دانه‌های انبه باتوجه به اقلیمی که دارند، به روشنایی کافی و گرمای زیاد نیاز دارند. این دانه‌ها در ابتدا قبل از رسیدن به بلوغ نباید در معرض آفتاب کامل قرار بگیرند. چنانچه قصد دارید در داخل خانه از گیاه انبه خود نگهداری ‌کنید، به یک پنجره رو به جنوب در نور کامل نیاز دارید و اگر در خارج از منزل، نور خورشید فیلتر شده نیاز است اما پس از بلوغ کامل، درختان انبه باید حداقل شش تا هشت ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.

خاک مناسب: دانه های انبه خاک زهکشی مناسب می‌خواهند. pH خاک می تواند از اسیدی تا خنثی تا قلیایی متغیر باشد. وقتی صحبت از ترجیح خاک به میان می آید، گیاه انبه چندان نازک‌نارنجی نیست و با بیشتر خاک‌ها سازگاری دارد.

دمای و رطوبت بالا: این گیاه به گرما و رطوبت کافی نیاز دارد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۶۵ تا ۹۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه در مناطق جنوبی ایران زندگی میکنید که هرگز یخبندان نمی‌شود امکان کاشت این نهال در خارج از خانه وجود دارد در غیر این صورت فقط داخل گلدان در خانه امکان نگهداری آن وجود دارد.

آبیاری کافی: هنگام رشد نهال انبه، خاک باید به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شود. با رشد نهال‌ و ایجاد سیستم ریشه‌ای قوی‌تر، نیاز به آبیاری کمتری دارد. در ابتدای کاشت بذر به حدی به گلدان خود آب دهید تا آب اضافی از سوراخ های زهکشی خارج شود و مازاد آن را از نعلبکی بیرون بریزید. هر زمان که ۲ سانت بالای خاک خشک شد باید گیاه را آبیاری کنید.

کود: در ابتدای کاشت بذر نیاز به کود نیست. صبر کنید تا نهال چندین مجموعه برگ تولید کند و گلدان را با ریشه پر کند تا بار اول بارور شود. سپس از یک کود عمومی متعادل حاوی مقادیری نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ریزمغذی ها استفاده کنید.

گیاه انبه در صورتی که به درستی از آن نگهداری شود در سومین یا چهارمین تابستان میوه می‌دهد.

کد خبر 878223
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha