وبسایت امنیتی آکسیوس از تقابل شدید میان نتانیاهو و وزیر جنگ دولتش خبر داده است.

نتانیاهو و گالانت

به گزارش همشهری‌آنلاین، مقامات اسرائیلی فاش کردند: جلسه کابینه امنیتی اسرائیل درباره آزادی گروگان ها و توافق آتش بس غزه پنجشنبه شب آغاز شد و به یک مسابقه فریاد بی سابقه بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر جنگ او «یوآو گالانت» تبدیل شد.

بنا به گفته ناظران، این رویارویی نشان دهنده اوج اختلافات میان نتانیاهو و بخشی از کابینه او بر سر ادامه جنگ غزه است.

مقامات آگاه می‌گویند در جلسه کابینه میان نتانیاهو و گالانت بر سر طرح وزیر جنگ برای حرکت به سمت توافق با حماس درگیری روی داد و دو نفر بر سر هم فریاد می‌کشیدند. وزیر جنگ مدعی بود این توافق صرفاً در مورد آزادی گروگان ها نیست، بلکه یک برنامه راهبردی”برای اسرائیل است. اگر دولت اسرائیل راهی را انتخاب کند که منجر به توافق می شود، می تواند تنش های منطقه ای با ایران و حزب الله را کاهش دهد و به نیروهای اسرائیل اجازه دهد تا دوباره سازماندهی شوند، دوباره مسلح شوند، استراتژی خود را تجدید کنند و تمرکز خود را از غزه به سایر تهدیدات منطقه ای تغییر دهند.

گالانت افزود: اما اگر اسرائیل تصمیم بگیرد به توافق نرود، ارتش اسرائیل را در غزه گرفتار می‌کند و در عین حال تنش‌ها را در سراسر خاورمیانه تشدید می‌کند که می‌تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود در حالی که تمرکز ارتش اسرائیل در جای دیگری است.

در ادامه نتانیاهو در جریان گفتگو، به وزرای کابینه درباره وضعیت مذاکرات توضیح داد. یکی از موضوعاتی که وی در مورد آن صحبت کرد، درخواست وی برای استقرار کامل نیروهای ارتش اسرائیل در امتداد کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه در زمان اجرای قرارداد آتش بس بود که حماس و مصر با این خواسته مخالف هستند.

نتانیاهو به وزرای کابینه نقشه های استقرار ارتش اسرائیل در امتداد مرز مصر و غزه را نشان داد و گفت که توسط ارتش اسرائیل ترسیم شده و توسط دولت بایدن تأیید شده است. اینجا بود که گالانت مداخله کرد و نتانیاهو را متهم کرد که نقشه ها را به ارتش اسرائیل تحمیل کرده است.

به گفته دستیاران نخست وزیر، نتانیاهو عصبانی شد، دستش را به میز کوبید، گالانت را به دروغگویی متهم کرد و اعلام کرد که نقشه ها را در محل برای رای گیری کابینه می آورد. گالانت هم با حمله تند خودش پاسخ داد. به گفته یکی از دستیاران گالانت، او به نتانیاهو گفت: به عنوان نخست وزیر، شما مجاز هستید هر تصمیمی را که می خواهید به رای گیری بیاورید – از جمله اعدام گروگان ها.

بنا به گفته حاضران در جلسه گالانت تنها کسی بود که به این طرح رای منفی داده است. مشخص نیست با رای منفی وزیر جنگ چطور این طرح می‌تواند برای اسرائیل ادامه پیدا کند.

کد خبر 878323
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha