شهردار تهران عصر چهارشنبه در راس هیأتی از مدیران ارشد شهری برای شرکت در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۴ و دیدار با برخی مقامات سوریه به دمشق سفر کرد. ‌

سفر زاکانی به سوریه

همشهری: در این سفر شهردار پایتخت و استاندار ویژه دمشق، توافقنامه خواهرخواندگی تهران و دمشق را برای تقویت و تعمیق همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری امضا کردند.

فصل جدید همکاری‌های مشترک ایران و سوریه

علیرضا زاکانی در بدو ورود به دمشق مورد استقبال استاندار ویژه دمشق و حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. محمد طارق کریشاتی، استاندار ویژه پایتخت سوریه هم که برای استقبال از شهردار تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق رفته بود، این سفر را نشانه توجه ویژه مدیران شهری پایتخت‌های ایران و سوریه به افزایش سطح همکاری‌های مشترک دانست و ابراز امیدواری کرد که با سفر شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میهمان ویژه اکسپوی سوریه، تهران و دمشق فصل جدیدی از همکاری‌های مشترک را تجربه کنند.

زاکانی با کدام مقامات دیدار و گفت‌وگو کرد؟

- حسین عرنوس، نخست‌وزیر

- لمیا شکور، وزیر اداره محلی و محیط‌زیست

- محمد سامرالخلیل، وزیر اقتصاد

- طارق کریشاتی، استاندار دمشق

- احمد ابراهیم، استاندار ریف دمشق

۲ محور اصلی گفت‌وگو و دیدار شهردار با مقامات سوری چه بود؟

۱. ارائه راهکارهای همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف اعم از خدمات شهری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری

۲. انتقال تجربیات شهرداری تهران به استانداری دمشق

دیدگاه شهردار تهران نسبت به سوریه

* سوریه با کمک جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت دوران سخت جنگ و توطئه دشمنان را پشت سر گذاشته است و اکنون به مرحله ارتباط و تعامل و سازندگی رسیده‌ایم. انتظار ما این است که توافقات عملی در زمینه‌های مختلف اعم از حوزه حمل‌ونقل، فنی و عمرانی و نیز رونق گردشگری حاصل این دیدارها باشد.

امضای سند خواهرخواندگی

روز پنجشنبه هم محمد طارق کریشاتی، استاندار دمشق و علیرضا زاکانی، شهردار تهران توافقنامه خواهرخواندگی تهران و دمشق را برای تقویت و تعمیق همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری امضا کردند.

در سفر شهردار تهران به سوریه چه می‌گذرد؟

همکاری در زمینه توسعه مترو و مدیریت پسماند

طارق کریشاتی، استاندار دمشق:

استانداری دمشق علاقه‌مند به الگوبرداری از تجربیات شهرداری تهران در زمینه خدمات شهری و رونق جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی و تقویت روابط همکاری در زمینه‌های مختلف و دستیابی به سطح مطلوبی از عملکرد براساس برنامه‌های مدون و قابل ارزیابی است. استانداری دمشق برای همکاری با شهرداری تهران در زمینه ارتقای خدمات و مشارکت در اجرای پروژه‌های راهبردی مورد نیاز دمشق مانند مترو، مدیریت پسماند و حمل‌ونقل آمادگی دارد.

افزایش همکاری‌های ۲ شهر

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:

اقدامات و پروژه‌های زیادی در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه خطوط مترو، برقی‌سازی اتوبوس‌ها و مدیریت پسماند در حال انجام است و پروژه‌هایی هم برای ارتقای سطح خدمات و اقتصاد شهر اجرایی می‌شود. پیمان خواهرخواندگی می‌تواند همکاری مشترک تهران و دمشق را بیشتر کند.

سازوکار مدیریت پسماند در دمشق و حومه آن

مهندس عماد علی، مدیر اداره پسماند استان دمشق:

روزانه حدود ۳۰۰۰تن زباله جمع‌آوری می‌شود که از این میزان حدود ۵تن زباله بیمارستانی است؛ بنابراین اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی و توسعه‌ای از طریق مشارکت ضرورت دارد.

کد خبر 879215
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha