یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
۱ نفر

پاکستان به‌عنوان کشوری که همواره با بحران انرژی روبرو بوده، حالا با کشف ذخایر عظیم نفت و گاز، به تغییر سرنوشت امیدوارتر شده است.

پرچم پاكستان

به گزارش همشهری آنلاین، یک مقام ارشد امنیتی پاکستان مدعی شد که ذخایر عظیم نفت و گاز در آب‌های این کشور کشف شده و در صورت بهره‌برداری فوری از آن سرنوشت پاکستان تغییر خواهد یافت. برخی برآوردها حاکی از آن است که این کشف چهارمین ذخایر بزرگ نفت و گاز در جهان است.

این مقام ارشد امنیتی که گفته می‌شود از یافته‌های متخصصان انرژی اسلام‌آباد در خصوص وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز در آب‌های این کشور مطلع است، اعلام کرد که روند پیچیده بررسی و امکان‌سنجی پاکستان با یک کشور دوست پس از سه سال به پایان رسید و یافته‌های نهایی حکایت از وجود این ذخایر بزرگ در آب‌های سرزمینی پاکستان دارد.

پاکستان همواره با بحران انرژی روبه‌رو است که با فرارسیدن تابستان و تشدید دمای هوا، کاهش عرضه سوخت ازجمله گاز به مراکز صنعتی جهت تولید برق، نگرانی‌ها درباره این مسئله افزایش پیدا می‌کند. این کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی موردنیاز خود را از طریق اکتشاف و تولید گاز و نفت داخلی و مابقی آن را از طریق واردات تأمین می‌کند.

کدام کشورها بیشترین رشد اقتصادی را دارند؟

درحالی‌که اقتصادهای منطقه یورو در سایه جنگ‌ها و درگیری‌ها پس از همه‌گیری کووید-۱۹ به دنبال مسیر خود هستند، روند رشد در کشورهای آسیایی ادامه دارد.

در میان کشورهای گروه ۲۰، کشورهای آسیایی در رتبه اول رشد اقتصادی باقی ماندند و هند با رقم ۶.۷ درصد سریع‌ترین رشد در سه‌ماهه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرد. اندونزی با نرخ رشد ۵.۰۵ درصد و چین با ۴.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

روسیه علیرغم جنگ با اوکراین چهار درصد رشد کرد درحالی‌که آمریکا با رشد ۳.۱ درصدی در سه‌ماهه دوم نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ در رتبه پنجم قرار گرفت. عربستان سعودی تنها کشور گروه ۲۰ بود که با ۰.۴ درصد انقباض را تجربه کرد.

تقابل مالزی و چین برای انرژی

نیاز مالزی به استخراج انرژی از دریای جنوبی چین به‌عنوان یکی از پرمناقشه‌ترین مناطق جهان، این کشور را در مقابل چین که حاکمیت تقریباً تمام این آبراه را برای خود می‌داند، قرار داده است.

اکثر نفت و گاز مالزی از دریای چین جنوبی استخراج می‌شود، جایی که پکن در سال‌های اخیر با کشورهایی ازجمله فیلیپین و ویتنام که ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این آبراه دارند، وارد تنش شده است.

در دریای آزاد در سواحل جزیره بورنئو مالزی، دکل‌های صنعتی مقادیر زیادی نفت و گاز استخراج می‌کنند که در تقویت اقتصاد مالزی نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کنند.

اسرائیل در آستانه بحران مالی

یک رسانه اقتصادی صهیونیستی با اشاره به تأثیرات اقتصادی و امنیتی عملیات «طوفان الاقصی» و بحران مالی در سرزمین‌های اشغالی نوشت: طوفان اصلی در راه است. این رسانه اقتصادی رژیم اشغالگر با اشاره به هراس صهیونیست‌ها از حملات محور مقاومت در جبهه‌های مختلف و ناامنی این روزهای سرزمین‌های اشغالی، افزود: شاهد ترکیبی کشنده از بحران امنیتی و بحران مالی در اسرائیل هستیم.

این رسانه سهم خواهی احزاب راست‌گرای متحد نتانیاهو در بودجه ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رژیم اشغالگر را یادآور شد و ادامه داد: در صورت اصلاح نشدن پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۵، شاهد سقوط بازار اوراق قرضه اسرائیل و درنتیجه وخامت اوضاع اقتصادی و تجربه یک بحران مالی شدید خواهیم بود.

مذاکرات آذربایجان با ۳ مشتری جدید گاز در اروپا

جمهوری آذربایجان سرگرم مذاکره برای گسترش صادرات گاز طبیعی به حداقل سه کشور دیگر در اروپاست.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در همایش «آمبروستی» در چرنوبیو ایتالیا، بدون نام بردن از این کشورها، اظهار کرد: باکو مشغول مذاکره با خریداران جدید است. جمهوری آذربایجان در حال حاضر به هشت کشور در اروپا گاز می‌رساند و با این منطقه توافق کرده است صادرات خود را تا سال ۲۰۲۷، دو برابر کند. علی‌اف همچنین تأیید کرد مسکو و کی‌یف با او تماس گرفته‌اند تا ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اروپا را پس از انقضای توافق ترانزیت فعلی در دسامبر، تسهیل کنند.

اروپا به دنبال قراردادهای جدید گازی است تا پس از کاهش واردات از روسیه در سال ۲۰۲۲، تأمین گاز موردنیاز خود را تقویت کند.

دوری از دلار به دلیل سیاست‌های غرب

هوانگ یونسونگ استاد دانشگاه سیچوان چین طی اظهاراتی تأکید کرد که بسیاری از کشورها در حال کنار گذاشتن دلار آمریکا از تجارت خارجی خود هستند چراکه از این ارز به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان ابزاری برای تسلط و سوءاستفاده از روابط مالی آنها استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، روند جهانی استفاده از ارزهای ملی در تجارت جهانی با توجه به تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه روسیه که توسط آمریکا و متحدانش پس از آغاز درگیری اوکراین اعمال شد، سرعت بیشتری گرفته است.

پس‌ازاینکه روسیه عملاً از سیستم مالی غرب کنار گذاشته شد، این کشور به گزینه‌های تسویه‌حساب جایگزین روی آورد و بسیاری از شرکای خارجی آن نیز به دنبال آن حرکت کردند.

پیش‌بینی گلدمن ساکس از افزایش تولید اوپک پلاس در ماه دسامبر

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند ائتلاف اوپک پلاس افزایش تولید سه‌ماهه خود را از ماه دسامبر به‌جای اکتبر آغاز کند.

اوپک پلاس به دنبال کاهش قیمت نفت تا پایین‌ترین رقم طی ۹ ماه گذشته توافق کرد افزایش تولید برنامه‌ریزی شده خود را که قرار بود از ماه اکتبر آغاز شود به تعویق بیندازد. این ائتلاف تأکید کرد در صورت لزوم این طرح را بازهم به تعویق می‌اندازد یا تولید را پایین می‌آورد.

این بانک سرمایه‌گذاری همچنان محدوده قیمت نفت خام برنت را بین ۷۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌کند و تخمین می‌زند قیمت نفت برنت در دسامبر ۲۰۲۵ برابر با ۷۴ دلار در هر بشکه باشد.

کد خبر 879460
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    خوش بحالشون منابع طبیعی شان هزینه کشور خودشان می‌شود