سریال غریبه این روزها از تلویزیون در حال پخش است. یک سریال پلیسی عاشقانه که پخشش از ۲۷ مرداد و بعد از سریال سرزمین مادری شروع شده است.

سریال غریبه

به گزارش همشهری آنلاین، غریبه ساخته سروش محمدزاده نزدیک به دو هفته است که روی آنتن رفته و هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. سروش محمدزاده که پیش از این سریال سیاوش را برای شبکه نمایش خانگی و سریال سوران را برای تلویزیون کارگردانی کرده، باز به تلویزیون برگشته و یک سریال پلیسی با ضمیمه عاشقانه و خانوادگی را برای سیمافیلم کارگردانی کرده است. سریال در باره مافیای دارو و داستان یک داروساز نخبه است که در آستانه ازدواج دوم، بنا بر مدارکی احساس می‌کند، همسر اولش که در دریا غرق شده، ‌ زنده است. در جستجو برای یافتن نشانه‌های بیشتر، او وارد ماجراهای جدیدی می‌شود.

حمید گودرزی نقش این داروساز نخبه را بازی می‌کند که زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش دچار بحران شده است. حمید گودرزی پیش از این سریال هم، مجموعه «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را برای شبکه سه کار کرده بود. علاوه بر او پژمان بازغی هم در این سریال در نقش یک پلیس حضور دارد. مثل حمید گودرزی، بازغی هم در شبکه نمایش خانگی حضور کمتری دارد و بیشتر در سینما و تلویزیون فعال است. او سال گذشته با سریال نیکان به کارگردانی علی سراهنگ روی آنتن بود و در جشنواره سال قبل هم دو فیلم بهشت تبهکاران (مسعود جعفری جوزانی) و تابستان آن سال (محمود کلاری) را در جشنواره داشت. مهشید جوادی، محیا دهقانی و گلنوش قهرمانی هم از بازیگران این سریال هستند که البته به جز آنها ۲۰ تا ۳۰ بازیگر اصلی و ۱۵۰ بازیگر فرعی دارد.

نقدها چه می گوید؟

در این مدت که از پخش سریال گذشته نظرات موافق و مخالفی در باره آن در رسانه‌ها و همینطور شبکه‌های مجازی منتشر شده است. بعضی منتقدین غریبه را سریالی دانسته‌اند که از منظر محتوایی به دور از کلیشه‌های شعاری معمول این روزها، سریالی سرگرم‌کننده است که به گفته برخی‌ها حلقه مفقوده مهم تلویزیون در سالیان اخیر بوده است. ضمن این که فلاش بک‌ها و کلوز آپ‌های مناسب و فاصله‌گذاری منطقی در عین حفظ ریتم را از برگ‌های برنده در ساختار غریبه دانسته اند.

منتقد دیگری به گروه بازیگران اشاره کرده که از میان بازیگران نسل جدید و نسل قدیم انتخاب شده اند و به زعم او انتخاب‌های درستی بوده اند: «تیم انتخاب بازیگران سریال با روندی هوشمندانه ترکیبی از بازیگران جوان پسند مثل بازغی، گودرزی و دهقانی را برگزیده‌اند و از مخاطبان نوستالژی باز هم غافل نشده و سراغ اسماعیل محرابی و پوراندخت مهیمن و رضا فیاضی رفته‌اند که مخاطبان کهنه‌کار تلویزیون با آنها در کارهای مختلف خاطره دارند. در این میان نیز طیف متنوعی از بازیگران تئاتری نیز جلوی دوربین رفته‌اند.»

او یکی از ویژگی‌های مهم سریال غریبه را فاصله آگاهانه از مضامین ایدئولوژیک و کنایه‌های سیاسی دانسته که داستانی ملی و انسانی را تعریف می‌کند. : «برخلاف بسیاری از سریال‌های مشابه که تلاش می‌کنند در خلال روایت امنیتی و پلیسی خود، ایده‌های سیاسی را هم به مخاطب یادآوری کنند، قصه سریال «غریبه» بر محور تولید دارویی کمیاب و تلاش گروهی از دلالان برای سنگ‌اندازی در مسیر ساخت آن و کسب سود از خلال بیماری مردم پیش می‌رود. این موضوع فضای حاکم بر قصه را ملی و انسانی جلوه می‌دهد و باعث می‌شود طیف گسترده‌تری از مخاطبان بتوانند آن را بپذیرند.»

او این را هم نوشته که: «روایت حادثه‌ای سریال «غریبه» و تسلط نویسندگان این مجموعه در زمینه جای‌گذاری صحیح حوادث و توالی آن‌ها باعث شده است تا ضرباهنگ سریال حفظ شود و در طول قسمت‌های مختلف برای مخاطب جذاب باقی بماند. استفاده صحیح از توالی رویدادها به سریال این امکان را داده است که از ایجاد احساس ملال و یکنواختی در بینندگان دور بماند.»

دیگری هم پرداخت شخصیت پلیس در این سریال را از نکته‌های مثبت آن دانسته که هم وجه قهرمان دارد و هم باورپذیر است.

یکی از تماشاگران هم که که به صورت اینترنتی سریال را تماشا می‌کند نوشته سریال بسیار جالبی است که هر شب آن را دنبال می‌کند. دیگری هم بازی‌های حمید گودرزی و پژمان بازغی را تحسین کرده است.

اما در برابر این نظرات موافق، منتقدان و بینندگانی هم بوده‌اند که از نکات منفی سریال نوشته اند. کشش نداشتن سریال نکته‌ای بوده که یک منتقد به آن اشاره کرده و نوشته هنوز حدود دوسوم از قسمت‌های سریال روی آنتن نرفته است و اگر ماجرای مهم و اثرگذار دیگری به داستان تزریق نشود، سریال دچار افتی غیرقابل‌اغماض خواهد شد.

دیگری ریتم کند سریال را نقد کرده و نوشته سریالی با مضمونی معمایی و پلیسی باید ریتم بسیار تندتری داشته باشد. او همچنین نوشته: «گره‌زدن زندگی خانوادگی پلیس قصه به پرونده اصلی و درهم‌تنیدگی این دو داستان، مسئله‌ای است که امکان دارد مخاطب را پس بزند.» مورد دیگری که این منتقد مطرح کرده خط پررنگ خیر و شر در سریال است که باعث می‌شود تماشاگر همه چیز را از ابتدا حدس بزند و دیدن سریال جذابیتی برایش نداشته باشد.

یکی از تماشاگران هم نوشته امیدوار است سریال از این حالت کسل کننده خارج شود و هیجانی‌تر و جنجالی‌تر باشد. دیگری هم آن را از نظر فیلمنامه و کارگردانی بسیار ضعیف توصیف کرده است.

کد خبر 879746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha