یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

کریدور زنگزور» «دالان سیونیک» یا «دالان ماگرا» یک پروژه کریدور حمل‌ونقل به طول حدود ۴۰ کیلومتر است که باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود.

Zangezur corridor

به گزارش همشهری آنلاین، کریدور زنگزور» «دالان سیونیک» یا «دالان ماگرا» یک پروژه کریدور حمل‌ونقل به طول حدود ۴۰ کیلومتر است.

دالان زنگزور، مفهومی در توصیف یک دالان ترابری است که در صورت اجرا به آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان بدون پست‌های بازرسی ارمنستان می‌دهد. این کار باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود.

به معنای وسیع، دالانی ژئوپلیتیکی است که استان آذربایجان شرقی در ایران را از مسیر ترانزیت ترکیه به باکو حذف می‌کند. مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان حومه آن محسوب می شود. این مفهوم از زمان پایان جنگ دوم قره باغ کوهستانی به طور فزاینده ای توسط آذربایجان و ترکیه ترویج شده است، در حالی که ارمنستان به طور مداوم با آن مخالفت کرده و استدلال می کند که "منطق کریدور" از آتش بس سه جانبه منحرف می شود. و این یک مثال معمولی است. آتش بس ناظران مختلف در مورد "کریدور زنگزور" نظر داده اند، پیامدهای سیاسی استفاده از این اصطلاح و پیامدهای آن در صورت اجرا را تحلیل کرده و این مفهوم را یک برنامه پان ترکیستی توصیف کرده اند.

واکنش ارمنستان و ایران

ارمنستان با ساخت کریدور زنگزور مخالف است.

آشنایی با دالان زنگزور

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تأکید دارد که در بیانیه آتش بس سه جانبه نه به «زنگزور» و نه از کلمه «دالان» اشاره نشده است و «توافقنامه تنها مربوط به رفع انسداد در ارتباطات منطقه ای است». وی تصریح کرد: ارمنستان درباره منطق کریدور صحبت نکرده است، مذاکره نمی‌کند و گفتگو نخواهد کرد، اما افتتاح خطوط حمل‌ونقل در اولویت است زیرا بر اساس این توافق‌ها ارمنستان خطوط ریلی مستقیم با ایران و روسیه دریافت می‌کند. "

المان ممدوف، عضو کمیته دفاع، امنیت و مبارزه با فساد پارلمان آذربایجان، معتقد است که اظهارات نیکول پاشینیان مبنی بر اینکه ایروان در مورد کریدور زنگزور با باکو گفتگو نخواهد کرد، بیانیه ای برای مخاطبان داخلی است و به مذاکرات اولیه مربوط می شود. به گفته ممدوف، وجود این کریدور در اسناد امضا شده توسط جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ منعکس شده است.

به گفته ارشالویس ماگدسیان، کارشناس علوم سیاسی ارمنی، کریدور زانگزور برای ایروان مضر است، زیرا به گفته این کارشناس علوم سیاسی، می تواند ارمنستان را بیشتر منزوی کند. مجداسیان معتقد است که کریدور زنگزور منافع ایران را تامین نمی کند، زیرا آذربایجان از طریق خاک ایران به نخجوان متصل است و تهران به گفته مجداسیان نمی خواهد وضعیت ترانزیتی خود را از دست بدهد. ایران آن را خط قرمز می داند و گفته اجازه آن را نخواهد داد.

در ۳۰ آگوست ۲۰۲۱، دبیر شورای امنیت ارمنستان، آرمن گریگوریان اظهار داشت: هدف از رفع انسداد خطوط مواصلاتی باز شدن تمامی راه های ارتباطی است و ارمنستان از خاک آذربایجان برای ارتباط با روسیه استفاده خواهد کرد.

در این رابطه در سپتامبر ۲۰۲۴ مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان گفت: رویاها و آرزوها در مورد ارمنستان با نام‌های مختلف از جمله به اصطلاح «کریدور» به واقعیت نمی‌پیوندد. تمامیت ارضی همسایگان خط قرمز ماست. ایران مخالف کنترل ارتباطات در سیونیک توسط نمایندگان دیگر کشورهاست. تهران طرفدار این است که هرگونه کنترلی باید از سوی ارمنستان باشد.

آخرین بروزرسانی Sep ۸, ۲۰۲۴ - یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کد خبر 879810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha