مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت‌های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم، به طوری که شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی‌گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل‌گری بود.

ساخت مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست تبیین دستاورهای قرارگاه مسکن شهرداری تهران پیرامون اقدامات شهرداری در حوزه مسکن که امروز-۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳- با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت های ورود شهرداری به مسکن عبارتند از تولید ناکافی مسکن در تهران و رشد سرسام آور قیمت آن، استطاعت پذیر نبودن مسکن تولیدی و ناتوانی خانوارها برای تصرف آن و در نتیجه خروج بخشی از شهروندان از شهر و اسکان در حاشیه، رشد چهار برابری جمعیت حاشیه نشین (رشد میزان اجاره نشینی و عبور آن از ۵۰ درصد. تکلیف قانونی شهرداری برای تسهیل تولید مسکن استطاعت پذیر برای گروه های کم درآمد بر اساس بند ۲۱ ماده ۵۵ شهرداری و ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اولویت تامین مسکن در بافت های فرسوده و اراضی و عرصه های ناکارآمد درون شهر و ظرفیت ها و مسئولیت های شهرداری در این خصوص با توجه به وسعت قابل توجه بافت های فرسوده و اراضی و عرصه‌های ناکارآمد در تهران بالغ بر۱۰ هزار هکتار)، مسئولیت اجتماعی شهرداری در قبال شهروندان و اهمیت پرداختن به موضوع مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای خانوار، مسئولیت شهرداری در ستاد بازآفرینی و مطرح بودن موضوع مسکن به عنوان یکی از وجوه اساسی بازآفرینی شهری، جایگاه شهرداری ها در حوزه مسکن در تجارب جهانی و در اغلب شهرهای مهم دنیا.

وی افزود: رویکردهای شهرداری تهران پای کار آوردن همه ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران در زمینه مجوزها، عوارض، تسهیل فرآیندها برای حضور و مشارکت نهادها دستگاه ها و به ویژه بخش خصوصیو ... و توجه به تأمین خدمات و ایجاد محلات الگو است.

هدایت در تشریح اقدامات هم گفت: زمانی که قرارگاه تشکیل شد، یک کارگروه ایجاد شد. این کارگروه تمامی اراضی مستعد ساخت مسکن در شهر تهران را با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و همچنین محدوده بی دفاع شهری را شناسایی کرد. ما با بازیگران اصلی حوزه مسکن در شهر تهران حدود ۵۳۲ هزار واحد توانستیم تفاهم نامه امضا کنیم و بعد کارگروه تخصصی شهرسازی ایجاد شد که حدود ۲۸۵ هزار واحد از این تفاهمنامه‌ها به دستور نقشه رسیدند. باقی هم به دلیل قرار گرفتن زمین ها در پهنه سبز، باغات و یا مغایرت از دستور کار خارج شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه همه ۲۸۵ هزار واحد مجوز کمیسیون ماده پنج را اخذ کرده اند، تصریح کرد: در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم، شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل گری بود.

وی ادامه داد: از ۲۸۵ هزار واحد مسکونی دارای قابلیت اجرا، ۸۵ هزار واحد در مرحله اجرا و ۲۰۰هزار واحد در مرحله اخذ پروانه و آغاز عملیات اجرا هستند. همچنین تهیه ۶۴ طرح بازآفرینی برای ۹۰۰۰ هکتار از اراضی و عرصه های ناکارآمد و بی دفاع شهری با هدف رفع موانع موجود برای باز توسعه شهر و ظرفیت سازی برای تأمین مسکن استطاعت پذیر از دیگر اقدامات است.

هدایت در مورد تاثیر این اقدامات هم گفت: جریان سازی در حوزه مسکن با مشارکت ذی‌مدخلان مهم و مطرح شدن شهرداری به عنوان یکی از نقش آفرینان اثرگذار رشد تولید مسکن پس از راه اندازی قرارگاه مسکن هم موجب نوسازی دو برابری در بافت فرسوده شده و هم در کل شهر قابل لمس خواهد بود. به طوری که اثرات ظرفیت سازی های صورت گرفته در اراضی و عرصه‌های ناکارآمد و پروژه های آغاز شده در رونق تولید مسکن، رشد اشتغال، رونق نوسازی بافت های ناکارآمد و تبدیل فضاهای بی دفاع شهری به قطب های توسعه شهر، کنترل قیمت مسکن در سال های آتی را می توان شاهد بود.

کد خبر 880050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha