دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، سهم این صنعت در ارزش‌افزوده صادراتی کشور را بسیار بالاتر از صادرات مستقیم این صنعت عنوان کرد و بر توسعه این صنعت به‌منظور کاهش سهم پلاستیک در کشور تأکید کرد.

چاپخانه

به گزارش همشهری آنلاین، چهارمین جشنواره ملی «ضرباهنگ چاپ» با حضور محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

برادران با تأکید بر رویکرد صنعتی بودن چاپ در کشور، گفت: صنعت چاپ، با قدمت زیاد که سرمایه‌ای عظیم در آن قرار دارد، صنعتی که صنعت مکمل محسوب می‌شود و بدون وجود این صنعت سایر صنایع و خدمات و کالاها بدون آن معنایی ندارند.

وی با بیان اینکه هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت دچار مشکل باشیم، سایر صنایع هم دچار چالش خواهند بود، عنوان کرد: امروز اگر از ۹۵ میلیون دلار صادرات رسمی صحبت می‌کنیم، یعنی در کنار هر کالایی که صادر شده، صنعت چاپ هم همراه بوده است و این رقم، عدد ناچیزی است. هر کالایی که صادر شده، قطعاً محصولات صنعت چاپ را هم کنار خود داشته است.

برادران افزود: اگر لوازم‌خانگی یا هر کالایی صنعتی دیگری را صادر کرده‌ایم، در کنار آن ارزش‌افزوده زیادی از سوی فعالان صنعت چاپ و با اتکای نیرو و توانی که این صنعت را هدایت می‌کنند، دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه چاپ صنعتی، بسیار رقابتی است، ادامه داد: ما امروز نیاز داریم که با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت محصولاتی را ارائه کنیم که سایر صنایع هم از آن، بهره‌مند شوند و بتوانند در مقام رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی، رقابت خود را دنبال کنند.

برادران با اشاره به فعالیت هزار و ۴۹۳ واحد صنعتی تولیدی بزرگ در کشور، گفت: در کنار این واحدها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی در کشور نیز رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می‌کنند، رویکردهایی که طی سال‌های اخیر دنبال شده، رویکرد نگاه صنعتی به مقوله چاپ و مقوله قالب‌های صنعتی بوده که در مجموعه‌ها ارائه شده و مقوله بسیار وسیع و عظیمی است.

معاون عمومی وزارت صمت درباره خدمات فنی صنعت چاپ نیز توضیح داد: علاوه بر آن خدمات بازرگانی نیز به‌عنوان صنایع مکمل این صنایع مطرح است که بحث تأمین مواد اولیه که عمدتاً کاغذ است را انجام می‌دهند.

به گفته وی، در کنار همه این موارد به مبحث طراحان می‌رسیم که نقش مهمی در سواد بصری مردم و طراحی‌های جدید دارند، درگذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور، بحث بسته‌بندی و طراحی بود اما این مسئله به نقطه قوت صنایع تبدیل شده است.

برادران به برخی آمار و ارقام در حوزه کاغذ نیز اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر از یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می‌شود، با رشد ۱۰.۵ درصدی، نزدیک به تولید ۲ میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده‌ایم که رقم قابل‌توجهی است، البته سرانه ایران نسبت به سایر کشورها همچنان اندک است؛ به همین دلیل یکی از موضوعاتی که باید روی آن کار کنیم، این است که هرچه مصرف در کاغذ افزایش پیدا کند، مصرف در پلاستیک کاهش پیدا می‌کند که این مسئله می‌تواند در فرهنگ‌سازی بازیافت و حمایت از محیط‌زیست مؤثر باشد.

وی همچنین به انتظارات صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم، باید گفت نگاه به این صنعت باید قابل‌توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم، البته مشکلی با محیط‌زیست وجود دارد که برنامه‌ریزی شده مصوبه‌ای از هیئت دولت اخذ کنیم تا ممنوعیت‌هایی که در شهرها داریم، با توجه به ارتقای این صنعت، رفع شوند.

برادران در ادامه توضیح داد: انتظار دیگر است که واحدهای صنفی که بیش از واحدهای صنعتی نیروی انسانی دارند و حجم ورودی و گردش مالی دارند و بسیار هم اثرگذار هستند، از تمام مزایایی که واحدهای صنعتی در قالب سامانه جامع تجارت و سامانه‌ها بهین‌یاب دارند یا مواردی که در حوزه تأمین مواد اولیه در بحث محدودیت‌های ارزی برای مواد اولیه وجود و… بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه حق اهالی صنعت چاپ و اتحادیه چاپخانه‌داران است که مجموعه اتحادیه‌های سراسر کشور که نقش کلیدی را در مدیریت این اتحادیه‌ها ایفا می‌کنند، حضور پررنگ داشته باشند، تأکید کرد: سال گذشته کمتر اتحادیه‌ها در این صنعت در مقایسه با سایر بنگاه‌ها حضور داشتند اما اکنون با توجه به اینکه ماهیت این صنعت بیشتر، رویکرد تجاری دارد و محصولات این صنعت با سایر صنایع گره خورده است و بیش از آنکه محصولات فرهنگی، باشد محصولات تجاری است، انتظار این است که همان رویکردی که در سایر اتحادیه و اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه‌های کشور هم دنبال شود.

کد خبر 880070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha