انتظارها به پایان رسید و شرکت اپل امشب در رویدادی مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۶ خود را معرفی کرد.

آیفون 16

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک ناک، آیفون ۱۶ با طراحی به‌روزشده و تراشه‌ سه‌نانومتری A18 و بهبودهای درخورتوجه در عملکرد و بهره‌وری انرژی معرفی شد.

به‌گزارش تک‌ناک، اپل در رویداد It’s Glowtime، از جدیدترین آیفون خود، آیفون ۱۶، پرده‌برداری کرد. این مدل با رنگ‌های جدید و زنده‌تر از نسخه‌های قبلی عرضه می‌شود. همچنین، چینش دوربین دوگانه در پنل پشتی گوشی مجدداً به‌صورت عمودی قرار گرفته است؛ طراحی‌ای که پیش‌تر در آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰ استفاده شده بود.

آیفون ۱۶ با بهبودهای سخت‌افزاری بسیاری همراه است؛ ازجمله اضافه‌شدن دکمه‌ Action که به کاربران اجازه می‌دهد عملکردهای مختلفی را به‌سرعت و به‌صورت سفارشی انجام دهند. همچنین، دکمه‌ فیزیکی جدیدی برای کنترل دوربین به آن اضافه شده است. این مدل همچنان از مقاومت دربرابر آب و گردوغبار بهره می‌برد و برای دوام بیشتر در شرایط مختلف طراحی شده است.

مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۶ معرفی شد | مشخصات گوشی‌های جدید آیفون چیست؟

طراحی و ساخت

آیفون ۱۶ با پیروی از طراحی کلی آیفون ۱۵، همچنان با قاب مربعی‌شکل و پنل پشتی شیشه‌ای عرضه می‌شود که امکان شارژ بی‌سیم MagSafe را فراهم می‌کند. در قسمت جلویی، بریدگی Dynamic Island برای جای‌دادن دوربین جلو و حسگرهای Face ID دیده می‌شود. همچنین، پورت شارژ و انتقال داده USB-C در بخش پایین دستگاه قرار گرفته است.

آیفون ۱۶ با جهشی بزرگ در فناوری نمایشگر، از پوشش سرامیکی جدید بهره می‌برد که مقاومت آن دربرابر خط‌وخش و ضربه را تا ۵۰ درصد افزایش داده است. علاوه‌براین، دکمه‌ی اختصاصی دوربین عکاسی سریع و آسان را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس با صفحه‌نمایش‌های 6.1 و 6.7 اینچی به بازار عرضه می‌شوند. این نمایشگرها حداکثر روشنایی 2000 نیت و حداقل 1 نیت دارند.. این قابلیت بهبود درخورتوجهی در نمایش جزئیات و کیفیت تصاویر در محیط‌های مختلف ایجاد می‌کند.

پردازنده

قلب تپنده‌ این گوشی هوشمند تراشه‌ی جدید و سه‌نانومتری A18 است. این تراشه از شبکه‌ی عصبی بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که به‌طور خاص برای مدل‌های جدید هوش مصنوعی مولد اپل طراحی شده است.

تراشه‌ A18 شامل CPU شش‌هسته‌ای است که چهار هسته‌ی آن برای بهره‌وری بهینه طراحی شده‌اند. اپل ادعا می‌کند که این تراشه تا ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی موجود در آیفون ۱۵ است و بهره‌وری انرژی بیشتری نیز ارائه می‌دهد. GPU جدید در این تراشه نیز توان بیشتری دارد و بهره‌وری انرژی را تا ۳۵ درصد بهبود می‌بخشد.

دوربین

یکی از تغییرات مهم در آیفون ۱۶، بازگشت به چینش عمودی لنزهای دوربین پشتی است. این طراحی جدید با هدف بهبود عملکرد اپتیکی و امکان ضبط ویدئوهای فضایی باکیفیت‌تر، به‌ویژه برای نمایش در عینک واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro انتخاب شده است.

آیفون ۱۶ با دوربین دوگانه‌ متشکل از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین دوربین اولتراواید با فوکوس خودکار روانه‌ی بازار می‌شود. این تنظیمات معادل چهار لنز مختلف را ارائه می‌دهد. به‌لطف قابلیت‌هایی مانند حالت کراپ دوبرابری و حالت ماکرو که از مدل‌های پرو به نسخه‌ی استاندارد آیفون انتقال یافته‌اند، تجربه‌ عکاسی و فیلم‌برداری متنوع‌تری برای کاربران فراهم می‌شود.

آیفون 16 همچنین از دکمه Action بهره می‌برد، قابلیتی که سال گذشته در مدل‌های Pro معرفی شده بود. این دکمه به کاربران اجازه می‌دهد تا عملکردهای مختلفی مانند دسترسی سریع به میانبرها یا برنامه‌های خاص را سفارشی‌سازی کنند.

علاوه بر این، آیفون 16 دارای دکمه جدید کنترل دوربین است که به‌صورت اختصاصی برای کنترل سریع‌تر و ساده‌تر دوربین طراحی شده است. این دکمه به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی عکس بگیرند و از قابلیت‌های دوربین بهره‌مند شوند، و با به‌روزرسانی‌های آینده، قرار است این دکمه به یک شاتر دو مرحله‌ای برای کنترل دقیق‌تر تبدیل شود.

در رویداد It’s Glowtime، هوش مصنوعی اپل با نام Apple Intelligence نقش محوری داشت. سری آیفون ۱۶، همچون مدل‌های آیفون ۱۵ پرو سال گذشته، به‌عنوان تنها دستگاه‌هایی شناخته شد که می‌تواند مدل کوچک و جدید هوش مصنوعی اپل را اجرا کند. این مدل که در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) معرفی شد، با بهره‌گیری از فناوری Private Cloud Compute، هم به‌صورت آفلاین روی تراشه‌ی دستگاه و هم به‌طور هم‌زمان ازطریق سرورهای ابری اجرا می‌شود تا تجربه‌ی کاربری‌ امن و سریعی را فراهم آورد.

قیمت و زمان عرضه

iPhone 16 با قیمت ۷۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی و iPhone 16 Plus با قیمت ۸۹۹ دلار با همان میزان حافظه عرضه می‌شوند. هر دو گوشی در ۲۰ سپتامبر وارد بازار خواهند شد و پیش‌سفارش‌ها از ۱۳ سپتامبر آغاز می‌شوند.

اپل امشب در رویداد It’s Glowtime، سری جدید گوشی‌های پرو خود، یعنی اپل آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس را معرفی رونمایی کرد.

مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۶ معرفی شد | مشخصات گوشی‌های جدید آیفون چیست؟

در جدیدترین رویداد اپل، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس رونمایی شدند. این گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تری دارند. iPhone 16 Pro با صفحه‌نمایش ۶/۳ اینچی و iPhone 16 Pro Max با صفحه‌نمایش ۶/۹ اینچی عرضه می‌شوند. این گوشی‌ها درمقایسه‌با مدل‌های قبلی، یعنی iPhone 15 Pro و 15 Pro Max که به‌ترتیب ۶/۱ و ۶/۷ اینچ بودند، کمی بزرگ‌تر شده‌اند.

مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۶ معرفی شد | مشخصات گوشی‌های جدید آیفون چیست؟

طراحی و بدنه

اپل در ساخت بدنه‌ی این مدل‌ها همچنان از تیتانیوم استفاده و آن‌ها را در چهار رنگ عرضه می‌کند: مشکی، سفید، طبیعی و رنگ جدید تیتانیوم صحرایی. اپل همچنین ادعا می‌کند که آیفون ۱۶ پرو مکس بیشترین عمر باتری را در تاریخ آیفون‌ها دارد.

پردازنده

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با تراشه‌ی A18 Pro عرضه می‌شوند که از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برخوردار است و به‌گفته‌ی اپل، عملکردی بی‌نظیر برای ویژگی‌های Apple Intelligence ارائه می‌دهد. این تراشه ۱۵ درصد سریع‌تر از A17 Pro در iPhone 15 Pro است و GPU شش‌هسته‌ای آن نیز ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است. این امر تجربه‌ی گرافیکی بهبودیافته‌ای به‌ویژه برای گیمرها و پردازش‌های سنگین فراهم می‌کند.

دوربین

آیفون ۱۶ پرو با مجموعه‌ای از دوربین‌های پیشرفته متشکل از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی فیوژن و دوربین فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی جدید و دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۵ برابری عرضه شده است. در مدل معمولی iPhone 16 Pro، از طراحی تترپریزم استفاده شده است که پیش‌تر فقط در iPhone 15 Pro Max به‌کار رفته بود.

همچنین، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس دکمه‌ی کنترل دوربین جدیدی دارند که اپل اعلام کرده است با به‌روزرسانی نرم‌افزاری در اواخر امسال، به شاتر دومرحله‌ای تبدیل خواهد شد تا کاربران بتوانند کنترل دقیق‌تری هنگام عکاسی داشته باشند.

اپل در iPhone 16 Pro استایل‌های عکاسی جدیدی معرفی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد تا پس از گرفتن عکس، استایل‌ها را تغییر دهند و تنظیمات دلخواهشان را اعمال کنند. این گوشی می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. کاربران می‌توانند سرعت پخش ویدئو را پس از ضبط ازطریق اپلیکیشن Photos تنظیم کنند. این قابلیت برای ساخت ویدئوهای اسلوموشن باکیفیت بسیار مفید است.

ویژگی‌های هوش مصنوعی

این گوشی‌های جدید با تمرکز بر هوش مصنوعی و ویژگی‌های Apple Intelligence عرضه می‌شوند. اپل اعلام کرده است که برخی از این ویژگی‌ها در نسخه بتا که ماه اکتبر منتشر می‌شود، در دسترس خواهند بود. اپل تاکید دارد که تمامی iPhoneهای جدید امسال “از پایه” برای پشتیبانی از هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. این اولویت برای اپل، مشابه دیگر شرکت‌های فناوری است که در سال جاری توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی داشته‌اند. در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اخیر، اپل ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Siri ارتقاء یافته و یکپارچگی با ChatGPT شرکت OpenAI را به نمایش گذاشت.

سخت افزار صوتی بهبود یافته

اپل در سری iPhone 16 Pro سخت‌افزار صوتی بهبودیافته‌ای را رونمایی کرده است که شامل چهار میکروفون با کیفیت استودیو می‌شود. این میکروفون‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا حین ضبط ویدئوهای فضایی، صدای فضایی را نیز ضبط کنند. این ویژگی تجربه‌ی صوتی پیشرفته‌تری ارائه می‌دهد.

همچنین، اپل اعلام کرده است که در به‌روزرسانی آینده برای برنامه‌ی Voice Memos، کاربران خواهند توانست تا ترک موسیقی را به ضبط‌های خود اضافه کنند. این قابلیت می‌تواند برای هنرمندان و کسانی مفید باشد که موسیقی ضبط می‌کنند.

ویژگی‌های برجسته سری iPhone 15 Pro شامل بدنه‌های تیتانیومی و دکمه‌ی Action بود که اپل در iPhone 16 Pro نیز حفظ کرده است. همچنین، تغییر از پورت Lightning به USB-C در iPhone 15 Pro انجام شد و در مدل‌های استاندارد iPhone 15 نیز استفاده شد.

آیفون ۱۶ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی و آیفون ۱۶ پرو مکس با قیمت ۱۱۹۹ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد. پیش‌سفارش این گوشی‌ها از ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) آغاز می‌شود و از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) دردسترس خواهد بود.

کد خبر 880200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha