ستاره‌شناسان به‌تازگی به نشانه‌هایی از افزایش غیرمنتظره چگالی آنها، بین ۷۰ تا ۹۰ واحد نجومی از خورشید دست‌یافته‌اند که توسط یک شکاف بزرگ و عملاً خالی بین آن و جمعیت داخلی KBO جدا شده است.

کشف نکاتی از یک ساختار پنهان در لبه منظومه شمسی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در خارج از مدار نپتون، کمربند کویپر، میدان وسیع و حلقه‌ای شکل از سنگ‌های یخی قرار دارد. این جایی است که پلوتون، آروکوت و تعداد بی‌شماری از اجرام کوچک دیگر در سرما و تاریکی در آن ساکن هستند.
این اجسام به‌عنوان اجرام کمربند کویپر یا KBO شناخته می‌شوند و ستاره‌شناسان به‌تازگی نشانه‌هایی از افزایش غیرمنتظره چگالی آنها پی برده‌اند. به نظر می‌رسد تقریباً دو کمربند کویپر یا حداقل دو جزء وجود دارد؛ چیزی که هیچ‌کس انتظار پیداکردن آن را نداشت.

عوامل مؤثر  در سکونت‌پذیری منظومه شمسی | کشف نکاتی از یک ساختار پنهان در لبه منظومه شمسی

بکرترین مواد منظومه شمسی

فومی یوشیدا، دانشمند سیاره‌شناسی از دانشگاه علوم بهداشت حرفه‌ای و محیطی و موسسه فناوری چیبا در ژاپن می‌گوید: اگر این موضوع تایید شود، کشف بزرگی خواهد بود.

سحابی اولیه خورشیدی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی بود که قبلا تصور می‌شد؛ چیزی که ممکن است پیامدهایی برای مطالعه فرآیند تشکیل سیاره در منظومه شمسی ما داشته باشد. تصور می‌شود که اجرام موجود در کمربند کویپر بکرترین مواد منظومه شمسی را نشان می‌دهند.

سحابی خورشیدی

بر اساس سایت sciencealert این کمربند از مدار نپتون، حدود ۳۰ واحد نجومی از خورشید (یک واحد نجومی میانگین فاصله بین زمین و خورشید است)، تا حدود ۵۰ واحد نجومی از آن امتداد دارد.

این فاصله از خورشید به این معنی است که هر چیزی در کمربند کویپر فقط به میزان اندکی تحت‌تأثیر تابش خورشیدی قرار می‌گیرد که به نوبه خود به این معنی است که KBO ها احتمالاً از زمان تولد منظومه شمسی، یعنی حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش، تقریباً بدون تغییر باقی می‌مانند.
این اجرام بقایای باستانی ابری از مواد، معروف به سحابی خورشیدی هستند که خورشید و سیارات از آن شکل‌گرفته‌اند.

پرواز با پلوتو

فضاپیمای نیوهورایزنز از زمان پرواز خود با پلوتو در سال ۲۰۱۵ به سمت اعماق منظومه شمسی حرکت کرده است. در زمان نگارش این مقاله، فضاپیما نزدیک به ۶۰ واحد نجومی از خورشید فاصله دارد.

برای حمایت از اکتشاف مداوم منظومه شمسی بیرونی، اخترشناسان روی زمین مشاهداتی از کمربند کویپر را با استفاده از رصدخانه ملی نجومی تلسکوپ سوبارو ژاپن در هاوایی انجام داده اند.

چگالی حلقه بیرونی کمربند کویپر

تا به امروز، مشاهدات سوبارو ۲۶۳ KBO جدید را نشان داده است. اما یک تیم بزرگ و بین المللی از ستاره شناسان به رهبری وسلی فریزر از شورای تحقیقات ملی کانادا دریافته اند که ۱۱ مورد از این اجرام بسیار بسیار دورتر از آن چیزی هستند که تصور می کردیم
با توجه به تعداد این اجسام مشاهده شده، محققان توانستند چگالی حلقه بیرونی کمربند کویپر را برون یابی کنند. می توان گفت این میزان نسبت به جمعیت داخلی پایین‌تر است، اما به اندازه‌ای بالا هست که ساختار جدیدی را تشکیل دهد.
در منطقه بین ۵۵ تا ۷۰ واحد نجومی تقریباً چیزی یافت نشده است. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما شکافی از این نوع ویژگی‌ است که ما در دیگر منظومه‌های سیاره‌ای در حال شکل‌گیری دیده‌ایم، و منظومه شمسی را با آنچه در جاهای دیگر کهکشان یافته‌ایم مطابقت می‌دهد.