دانشمندان برای نخستین‌بار با استفاده از رکورد زمین‌شناسی زمین این امکان را پیدا کردند تا از ۴۰ درصد گذشته تاریخ سیاره ما نقشه‌برداری کنند.

بازسازی تکتونیک صفحه سیاره با استفاده از اطلاعات سنگ‌ها

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: نقشه‌برداری از سیاره ما در طول تاریخ طولانی آن، یک رقص قاره‌ای زیبا ایجاد می‌کند که به‌خودی‌خود مسحورکننده و در واقع یک اثر هنری طبیعی است.

ایجاد ابر قاره‌های بزرگ

حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش زمانی که دایناسورها روی زمین راه می رفتند، گندوانا با آمریکای شمالی، اروپا و شمال آسیا پیوند خورد و ابرقاره بزرگی به نام پانگه آ را تشکیل داد.

سپس بازسازی در طول زمان ادامه یافت و Pangea و Gondwana از برخورد صفحات قدیمی‌تر تشکیل شده‌اند. باگذشت زمان، یک ابر قاره قدیمی به نام رودینیا ظاهر می‌شود.

پس از آن رودینیا نیز به نوبه خود با تجزیه یک ابر قاره حتی قدیمی‌تر به نام نونا در حدود ۱.۳۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت.

نقشه‌برداری از سیاره ما؛  یک رقص قاره‌ای زیبا و  یک اثر هنری طبیعی

نقشه گذشته زمین

در میان سیارات منظومه شمسی، زمین به دلیل داشتن تکتونیک صفحه‌ای منحصربه‌فرد است. سطح سنگی آن به صفحات زیادی تقسیم می‌شود که خرد می‌شوند و کوه‌ها را ایجاد می‌کنند یا شکاف‌هایی را تشکیل می‌دهند که سپس با اقیانوس‌ها پر می‌شوند.

به گزارش سایت sciencealert جدا از ایجاد زمین‌لرزه و آتشفشان، تکتونیک صفحه‌ای همچنین سنگ‌ها را از اعماق زمین به ارتفاعات رشته‌کوه‌ها می‌راند.

بیشتر بخوانید :
کشف بقایای ابرقاره‌ای باستانی در اعماق اقیانوس هند
آغاز ماموریت نقشه‌برداری سه‌بعدی از زمین

ایجاد رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها

به‌این‌ترتیب، عناصری که در زیر زمین قرار دارند می‌توانند توسط سنگ‌ها فرسایش یابند و در نهایت به رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها تبدیل شوند. از آنجا موجودات زنده می‌توانند از این عناصر استفاده کنند.
از جمله این عناصر ضروری، فسفر است که چارچوب مولکول‌های DNA را تشکیل می‌دهد و مولیبدن که توسط ارگانیسم‌ها برای حذف نیتروژن از جو و ساخت پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه - بلوک‌های ساختمانی زندگی استفاده می‌شود.

کنترل آب‌وهوای زمین

تکتونیک صفحه زمین همچنین سنگ‌هایی را که با دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر واکنش نشان می‌دهند، در معرض دید قرار می‌دهد. سنگ‌هایی که دی‌اکسیدکربن را مسدود می‌کنند، کنترل اصلی آب‌وهوای زمین در مقیاس‌های زمانی طولانی است؛ بسیار طولانی‌تر از تغییرات اقلیمی که امروز مسئول آن هستیم.

ابزاری برای درک عمیق زمان

نقشه‌برداری از زمین اولین مرحله برای ساخت یک مدل دیجیتال کامل از زمین در طول تاریخ آن است. چنین مدلی به ما اجازه می‌دهد تا فرضیه‌هایی را در مورد گذشته زمین آزمایش کنیم.

به‌عنوان‌مثال، چرا آب‌وهوای زمین دچار نوسانات شدید یا به‌اصطلاح «زمین گلوله‌برفی» شده یا چرا اکسیژن در جو ایجاد شده است.

در واقع این امکان را به ما می‌دهد که بازخورد بین سیاره عمیق و سیستم‌های سطحی زمین را که از حیاتی که ما می‌شناسیم پشتیبانی می‌کنند، بهتر درک کنیم.

نقشه‌برداری از سیاره ما؛  یک رقص قاره‌ای زیبا و  یک اثر هنری طبیعی

ضرورت مدل‌سازی گذشته سیاره ما

اگر بخواهیم بفهمیم چگونه مواد مغذی برای تکامل قدرت در دسترس قرار گرفتند، مدل‌سازی گذشته سیاره ماضروری است. اولین شواهد برای سلول‌های پیچیده با هسته - مانند تمام سلول‌های حیوانی و گیاهی - به ۱.۶۵ میلیارد سال پیش برمی گردد.
این نزدیک به شروع این بازسازی و نزدیک به زمان شکل گیری ابرقاره نونا است. هدف ما هم آن است که ببینیم آیا کوه هایی که در زمان شکل گیری نونا رشد کرده اند ممکن است عناصری را برای تکامل سلول های پیچیده فراهم کرده باشند یا خیر.

درک بهتر از جغرافیای زمین ساختی جهان

با بازسازی جایی که مرزهای صفحات باستانی در طول زمان قرار دارند می‌توانیم جغرافیای زمین ساختی جهان را بهتر درک و به کاشفان معدنی در یافتن سنگ‌های غنی از فلز باستانی که اکنون در زیر کوه‌های بسیار جوان‌تر مدفون شده‌اند کمک کنیم.

توجه داشته باشیم چیزهای زیادی در مورد سیاره خودمان وجود دارد که تازه شروع به دیدن آنها کرده‌ایم.
این اولین تلاش برای ترسیم نقشه ۱. میلیارد سال گذشته تاریخ زمین، جهشی روبه‌جلو در چالش بزرگ علمی برای نقشه‌برداری از جهان است. سال‌های آینده از نقطه شروعی که اکنون ایجاد کرده‌ایم، شاهد پیشرفت قابل‌توجهی خواهیم بود.