رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به اقلیم کردستان عراق گفت: لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.

دیدار پزشکیان و نیچروان بارزانی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر به عراق، با حضور در شهر اربیل، در دیدار رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر می‌کند، تصریح کرد: بنده به هیچ وجه از حضور در این جمع احساس غریبگی یا حضور در جامعه‌ای دیگر را ندارم. همچنین لازم می‌دانم بار دیگر از حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در آیین تشییع پیکر رئیس جمهور فقید کشورمان قدردانی کنم.

علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به سوی توافق و تفاهم هرچه بیشتر در راستای تقویت ارتباطات با هدف پیشرفت و توسعه متقابل حرکت کنیم، افزود: در گفتگوهایی که با نخست وزیر عراق داشتیم نیز به این توافق رسیدیم که دورنمای توسعه همکاری‌های فیمابین را در قالب سندی راهبردی جامع بلندمدت تدوین و مشخص کنیم.

دکتر پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با همسایه مسلمان خود، از جمله اقلیم کردستان عراق است، از مهمان‌نوازی و همکاری مردم و مسئولان این بخش در تمهید مقدمات برگزاری مطلوب آیین پیاده‌روی اربعین تشکر کرد.

وی اظهار داشت: علاقمند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم و لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.

اقلیم کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر دکتر پزشکیان به این منطقه، با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: سفر جنابعالی به اقلیم کردستان عراق یک رویداد تاریخی و مهم است. ما علاقمند به گسترش روابط با ایران هستیم و امیدوارم که از این پس شاهد تسریع روند گسترش تعاملات فیمابین باشیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه مردم ما هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و به خصوص فداکاری‌های شهید سلیمانی در شرایط سخت را فراموش نخواهند کرد، گفت: باور ما این است که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد و همواره خود را مدیون شما می‌دانیم. اقلیم کردستان عراق هرگز برای ایران تهدیدی نخواهد بود، برعکس تلاش خواهیم کرد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران باشیم.

بارزانی با اشاره به اینکه حکومت اقلیم کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است، خاطرنشان کرد: حضور و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به تقویت و تحکیم روابط و تعاملات اقلیم کردستان با حکومت مرکزی عراق کمک کند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

کد خبر 880820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مانا IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    4 0
    چرا رئیس جمهور محبوب مون در این دیدار لباس سیاه پوشیده بودند ای کاش تعویض می کردند .