پایگاه یک نشریه آمریکایی نوشت:‌ ایران به دنبال ایجاد فشار مداوم بر اسرائیل و تحلیل بردن آن در جنگ‌های فرسایشی است.

نتانیاهو

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه نشریه آمریکایی فارن پالیسی در مطلبی با این عنوان که «چگونه اسرائیل در زمین ایران و حزب‌الله بازی می‌کند» به تحلیل استراتژی‌های ایران و حزب‌الله در مواجهه با اسرائیل پرداخته است. دنیس راس نویسنده این مقاله استدلال می‌کند که رویکردهای کنونی اسرائیل به رهبری نتانیاهو بر استراتژی ایران مهر تایید می‌گذارند.

در این مقاله تاکید شده است که برای مقابله با این وضعیت، اسرائیل باید یک استراتژی جدید اتخاذ کند که شامل پایان دادن به جنگ در غزه و کاهش تنش‌ها با لبنان باشد.

بخش‌هایی از مقاله فارن پالیسی را می‌خوانید:

ایران اراده خود برای نابودی اسرائیل را پنهان نمی‌کند. استراتژی ایران این است که اسرائیل را تحت فشار دائمی نگه دارد و در درگیری‌های مداوم در مرزهایش تحلیل ببرد. در حالی که این امر واضح است اما به نظر می‌رسد رویکرد فعلی اسرائیل از قضا به نفع ایران است.

سیاست‌های کنونی اسرائیل دارند به راهبردهایی که ایران دنبال می‌کند اعتبار می‌دهند. اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای درگیر جنگ‌های فرسایشی در غزه، مرزهای شمالی و کرانه باختری شده است. هر کدام از این جبهه‌های جنگ ممکن است به‌تنهایی (برای اسرائیل) منطق داشته باشد، ولی در مجموع همه آنها به منزله بازی در زمین ایران هستند.

این به این معنا نیست که اسرائیل باید اکنون به دنبال جنگ های همه جانبه با حزب الله یا ایران باشد. اما اسرائیل به استراتژی جدیدی نیاز دارد. برای اسرائیل، این استراتژی باید با پایان دادن به جنگ در غزه آغاز شود. در این راهبرد پایان جنگ با هدف آزادی گروگان‌هاست نه اینکه گروگان‌ها آزاد شوند تا جنگ پایان یابد.

رهبر عالی ایران بر این مبنا عمل کرده است که اگر اسرائیلی‌ها دائماً تحت فشار تهدیدات نظامی باشند، آنجا را ترک خواهند کرد، چیزی که برخی از آن به عنوان «حلقه آتش» در اطراف اسرائیل یاد می‌کنند، با چنین فرضی هدایت می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تهدیدهای تلافی‌جویانه خود را عملی نکرده‌اند و در عوض قصد دارند اسرائیل را تحت فشار دائمی و درگیر جنگ‌های فرسایشی نگه دارند. و این کار در واقع یعنی فرو بردن اسرائیل در باتلاق‌هایی که برای اسرائیل هزینه‌های نظامی به دنبال دارد و از نظر سیاسی در صحنه جهانی منزوی‌اش می‌کند. هسته اصلی استراتژی ایران چنین رویکردی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در ماه مارس گفت، اسرائیل در حال «بحران» است، زیرا «ورود رژیم صهیونیستی به غزه باتلاقی را برای آن ایجاد کرد. اگر امروز از غزه بیرون بیاید، شکست خورده است. و اگر بیرون نیاید، نیز شکست خواهد خورد.»

۶۰ هزار اسرائیلی تخلیه شده تنها در صورتی به خانه برمی‌گردند که مطمئن باشند نیروها و تسلیحات حزب‌الله به مرز باز نخواهند گشت. هیچ راه ساده ای برای تضمین این موضوع وجود ندارد. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ارتش لبنان ثابت کرده‌اند که نمی‌توانند از اقدامات یا انتقال حزب‌الله لبنان در جایی جلوگیری کنند.

آنچه در این مقاله مورد اشاره قرار گرفت یک دستورکار ترسناک برای همه دولت‌های اسرائیلی خواهد بود. تهدید ایران و نیروهای نیابتی آن و همچنین موضوعی که نتانیاهو به‌عنوان ماموریت ویژه و تاریخی خود برای دفاع از اسرائیل مقابل ایران تعریف کرده است باید در نظر گرفته شوند. نتانیاهو درباره دفاع از اسرائیل مقابل ایران سخن می‌گوید. اما در حال حاضر دولت نتانیاهو دارد در نقشه ایران بازی می‌کند، نه اینکه ایران را تضعیف کند.

این واقعیت که ایران نشان داده است خواهان درگیری مستقیم با ایالت متحده نیست، باید زیربنای استراتژی جمعی‌ای باشد که واشنگتن آن را در اجرا رهبری می‌کند.

کد خبر 880985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha