سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعضای شورای شهر تهران جریان بررسی طرح ساماندهی کیفیت محصولات قبل از عرضه در میادین میوه و تره‌بار، در خصوص وضعیت میوه در تهران و دلایل گرانی آن به بحث نشستند.

به گزارش ایسنا، شورای شهر تهران امروز در دویست و دوازدهمین جلسه خود موضوع یک فوریت طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار و فراورده‌های کشاورزی را بررسی کرد که معصومه ابتکار ـ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ـ گفت: متاسفانه کشور به دلیل رعایت نشدن استانداردها، زباله‌دانی بسیاری از میوه‌ها و فراورده‌های کشاورزی خارج از رده کشورهای دیگر شده است.

وی افزود: در حال حاضر بقایای مواد شیمیایی بسیاری از سموم در فراورده‌های پروتئینی و محصولات کشاورزی مورد سنجش قرار نمی‌گیرد.

ابتکار تاکید کرد که بررسی‌ها و کنترل‌های کیفی در واردات میوه از کشورهای همجوار وجود ندارد.

خسرو دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران ـ هم با تاکید بر این که سلامت محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار قابل دفاع نیست، گفت: متاسفانه نمی‌توانیم هیچ اطمینانی در مورد میوه‌ها و تره‌بار به مردم بدهیم و در عین حال روند ورود و خروج کالا به میادین به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

دانشجو اضافه کرد: متاسفانه میادین میوه و تره‌بار، میادین بارانداز شده که محصولات مختلف را توزیع می‌کند.

صفایی ـ مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سردخانه‌های شهر تهران ـ با اعلام این مطلب که 50 درصد سبزی و 30 درصد میوه تهران در 12 بازار تره‌بار عرضه می‌شود، گفت: نظام مدیریت اطلاعات در سطح 120 میدان تره‌بار اجرا شده و نرم‌افزار اطلاعات عمده‌فروشی و میادین اصلی نیز تا پایان تابستان عملیاتی می‌شود.

صفایی با بیان این که 15 تا 20 درصد میوه ارائه شده از مبادی اصلی سوپر و 15 تا 20 درصد نیز درجه سه است، گفت: میوه سوپر در میادین میوه و تره بار عرضه نمی‌شود، چرا که مخاطبی ندارد و در عین حال 15 تا 20 درصد میوه درجه سه قبل از ورود به میادین جدا می‌شود و عمده میوه عرضه شده در میادین از 60 تا 70 درصد میوه باقی مانده است.

وی اضافه کرد: قیمت میوه در میادین 10 درصد بالاتر از نرخ تعیین شده متوسط وزارت بازرگانی است.

صفایی گفت: 12 تا 15 هزار تن میوه روزانه به میادین وارد و تنها 15 تا 20 درصد آن بسته‌بندی می‌شود، لذا به میادین تاکید کرده‌ایم که کالای بسته‌بندی شده را در کنار فروش فله‌ای به مردم عرضه کند.

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار خاطر نشان کرد: رفتار مردم و مناطق مختلف با محصولات پروتئینی و میوه و تره‌بار بسته‌بندی شده متفاوت است. شهروندان در منطقه 20 تنها سه درصد و مردم در منطقه یک، 30 درصد استقبال داشته‌اند و به عبارتی 100 تا 150 تومان افزایش قیمت ناشی از بسته‌بندی برای مردم جنوب تهران قابل قبول نیست.

صفایی با اعلام این خبر که در روزهای ماه مبارک رمضان گوشت قرمز، مرغ، فراورده‌های لبنی و خرما در میادین عرضه می‌شود، گفت: 100 تا 120 تن مرغ ارزان منجمد با قیمت هر کیلو 1900 تا 2050 تومان و مرغ تازه با قیمت 2500 تومان عرضه می‌کنیم. همچنین گوشت گوساله برزیلی وارداتی نیز به قیمت پنج هزار تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: تا کنون 110 تن فروش روزانه مرغ تازه داشته‌ایم که در حال حاضر فروش روزانه تا 120 تن مرغ منجمد نیز به فروش اضافه شده است و 60 درصد مرغ عرضه شده برای تنظیم بازار توسط وزارت بازرگانی توسط میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

پروین احمدی نژاد ـ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ با بیان این که تفکیک میوه را در میادین میوه و تره‌بار نمی‌بینیم، گفت: باید راهکاری برای درجه‌بندی میوه طراحی شود.

خسرو دانشجو نیز با تاکید بر این که شورا در مقابل سلامت مردم وظیفه دارد و باید حساس باشد، گفت: وجود نیترات در برخی میوه‌ها و صیفی‌جات نظیر سیب‌زمینی باید حتما مورد بررسی و مداخله سازمان میادین قرار گیرد و کنار کشیدن از این وظیفه قابل قبول نیست و باید اندازه‌گیری، اخطار و مداخله داشته باشید.

وی گفت: نمی‌گوییم یک‌باره جلوی ورود یک نوع میوه یا تره‌بار را بگیرید ولی باید به مرور این پیگیری انجام شود.

رسول خادم ـ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ با بیان این که مشکلات موجود در میادین میوه و تره‌بار به دلیل نبود ساماندهی در حلقه‌های قبلی یعنی وزارت بازرگانی و بهداشت است، گفت: در عین حال وجود دلالی در میادین و در روند توزیع جدی است، چرا که اثر آن در خروجی میادین به چشم مردم می‌آید.

احمد مسجد جامعی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ـ نیز گفت: معلوم نیست، فروشنده در کیفیت و قیمت تصرف می‌کند، ایراد از مبادی ورودی میادین است و یا کنترلی وجود ندارد.

مهدی چمران ـ رئیس شورای شهر تهران ـ با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: متاسفانه به جای رحم کردن به یکدیگر، قیمت‌ها و رفتارها در مورد کالاها تغییر کرده است.

وی پیشنهاد کرد که برای ارزان شدن خود به خودی قیمت برخی کالاهای اصلی، مردم آن‌ها را کمتر مصرف کنند.

وی در ادامه در تذکری که قبلا قصد داشت به مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند بدهد، یادآور شد: اگر بخواهید، کد کالاهایی که می‌گویم و مطمئن هستم گران بوده را هم می‌دهم چرا که شخصا آن‌ها را چک کرده‌ام و با وجود کیفیت یکسان، تفاوت قیمت قابل توجهی دارند.

تقوی ـ معاون حقوقی و شوراهای شهردار تهران ـ که در جلسه حضور داشت در پاسخ به چمران گفت: کیفیت‌ها متفاوت است که چمران باز هم تاکید کرد: اجناس بسته‌بندی و مشخص هستند و شهروند، روغن اجناس را که زیاد نمی‌کند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: شهروند را ایجاد نکردیم که درآمدزایی کنیم، بلکه می‌خواستیم جلوی گرانی را بگیریم، اگر قرار بود درآمدزایی کنیم شهروند را به دریانی‌ها می‌دادیم که اداره کنند.

چمران گفت: حالا این که اجناس بی‌کیفیت چینی را در فروشگاه شهروند شهرداری می‌فروشند، حرفی نزدیم.

رسول خادم مجددا در ادامه صحبت‌های خود از صفایی در مورد واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار با یارانه شهرداری و سازمان میادین سوال کرد که صفایی ضمن رد استفاده از یارانه شهرداری در واگذاری غرفه‌ها، گفت: تا چهار سال گذشته توسعه میادین شهرداری متوقف بوده و از سال 84 به بعد جهشی قابل توجه داشتیم، به طوری که در سال86، 13 میدان، در سال 87، 19 میدان و در سال جهاری40 مورد در دستور کار داریم و متاسفانه 5/6 میلیارد تومان ضرر در سال گذشته داشتیم که عمده آن مربوط به مالیات و بیمه معوق بوده که پرداخته شده است.

وی همچنین بر دو مورد عدم‌النفع در جریان امور اجرایی اشاره کرد و گفت: تعرفه ورودی میدان مرکزی با رقم اندکی افزایش یافت که تاثیری در درآمد ما ندارد و در عین حال مبلغ پایه غرفه در میادین از سال 84 تغییری نداشته و عدم‌النفع زیادی دارد.

خسرو دانشجو در واکنش به این اظهارات صفایی گفت: مبلغ اجاره غرفه‌ها زیاد نشده، وضعیت قیمت‌ها این است، اگر مبلغ را زیاد کنیم دیگر چه می‌شود.

صفایی هم در توضیحی به اعضای شورای شهر گفت: متاسفانه قیمت میوه در یک سال اخیر تغییرات قابل توجهی و تا 300 درصد افزایش هم داشته است.

وی گفت: اگر قیمت یک نوع خربزه در مغازه‌ها با بازار اصلی 50 درصد تفاوت دارد، این تفاوت در میادین میوه و تره بار 15 درصد است.

دانشجو باز هم در پاسخ صفایی گفت: حرف شما را قبول ندارم، چرا که بیش از 95 درصد میوه و تره بار و مواد پروتئینی توسط شما منتقل و یا عرضه می‌شود. در عین حال تمام مناطق به قیمت‌های میادین نگاه می‌کنند و همه حرف من این است که شما امور مربوط به نظارت و قیمت گذاری را رها کرده‌اید و در این میان تنها دلالان و غرفه‌داران نفع می‌برند.

صفایی هم در پاسخ به دانشجو گفت: قیمت‌ها را اتحادیه صنفی میوه و تره بار که زیر نظر وزارت بازرگانی است، تعیین و بر اعمال آن نظارت می‌کند.

پس از بحث و بررسی‌ها، یک فوریت طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار و فراورده‌های کشاورزی تصویب و مقرر شد طی 10 تا 15 روز آینده بررسی‌های تکمیلی با توجه به برنامه‌های جامع و بالا دستی و سایر مصوبات مرتبط صورت گیرد و به شورا ارائه شود.

کد خبر 88120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز