مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
۲ نفر

بدون شک، یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌ها در دولت شهید رئیسی به صنعت فضایی کشور اختصاص دارد. دیروز اما با پرتاب ماهواره «چمران-۱»، ساخت شرکت صنایع الکترونیک ایران، نخستین پرتاب فضایی در دولت چهاردهم نیز با موفقیت انجام شد تا مشخص شود که این راه طولانی، دشوار و پرافتخار همچنان ادامه دارد.

ماهواره «چمران - ۱» با ماهواره بر قائم

به گزارش همشهری آنلاین، پس از ۶ پرتاب‌ موفق فضایی در سال ۱۴۰۲، به‌نظر می‌رسد که در سال‌جاری نیز برنامه‌های فضایی کشور با قدرت ادامه خواهد داشت. حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به برنامه‌های فضایی ایران در سال ۱۴۰۳ گفته بود: «در سال۱۴۰۳تعداد زیادی از ماهواره‌های مخابراتی و تحقیقاتی در مقایسه با سال گذشته به فضا پرتاب خواهد شد.»

کارکردهای ماهواره چمران-۱
ماهواره تحقیقاتی «چمران-۱» صبح روز گذشته توسط ماهواره‌بر قائم۱۰۰ پرتاب شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت تا نخستین پرتاب فضایی در دولت چهاردهم نام بگیرد. نخستین سیگنال‌های این ماهواره هم دریافت شد تا مشخص شود پرتاب کاملا موفقیت‌آمیز بوده است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران درباره ماهواره «چمران-۱» گفت: «یک ماهواره تحقیقاتی است که ماموریت آن تست عملکرد زیرسیستم‌های کنترل ماهواره در زمینه اصلاح مداری و تغییر مدار است. بحث امکان مانور مداری یا تغییر فاز ماهواره در مدار و تغییر شیب مداری از اقدامات مهمی است که برای منظومه‌سازی و رسیدن به منظومه‌های ماهواره‌ای باید انجام شود. این پرتاب یکی از نخستین تست‌هایی است که در کشور برای نخستین‌بار انجام می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات افزود: «براساس آخرین اطلاعاتی که از ماهواره داریم، زیر سیستم‌های مختلف ماهواره مربوط به حوزه پاور و انتقال داده تست‌های اولیه‌اش انجام شده و الحمدالله کارکرد خوبی داشته است و طی روزهای آتی کنترل ماهواره و نشانه‌روی ماهواره به سمت زمین انجام خواهد شد و انشاءالله شرایط ماهواره اگر مناسب باشد مانور مداری که ماموریت مهم و اصلی ماهواره چمران-۱ است آغاز خواهد شد. توانمندی کسب شده در این مانور مداری می‌تواند علاوه بر منظومه‌سازی ماهواره‌ها در طراحی و ساخت پیکره‌ها و سازه‌های بزرگ در فضا کاربرد بسیار مهمی داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «با دستیابی به این فناوری و تثبیت آن در آینده می‌توانیم ماهواره‌های خیلی دقیق‌تر و بزرگ‌تر با قابلیت‌های بالاتر به‌ویژه در بحث منظومه‌سازی طراحی کنیم و مورد آزمون قرار دهیم.»

مشخصات و ماموریت‌های جدیدترین ماهواره ایرانی

کد خبر 881431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha