شروط ضمن عقد ازدواج یا نکاح به دو نوع دائم و موقت تقسیم می‌شود. اما آیا در هردو نوع عقد می‌توان شرط‌هایی برای طرف مقابل مرد یا زن گذاشت؟

وکیل

همشهری آنلاین _ حوادث: هاتف حسین زاده وکیل دادگستری دراین باره می‌گوید: در واقع نمی‌توان هر شرطی را می‌توان ضمن عقد نکاح قرار داد. شروط باید باید دارای ویژگی‌هایی باشد.

نکات کلیدی درباره شروط ضمن عقد که نمی‌دانید

اول که شرط نباید خلاف شرع، اخلاق حسنه و قوانین باشد.

دوم کسی که باید شرط را انجام دهد توانایی و قدرت انجام شرط را داشته باشد. مثلا نمی‌توان ضمن عقد نکاح زوج شرط کند که به عنوان مهریه یک هواپیمای جنگی به زوجه بدهد.
سوم فایده عقلایی داشته باشد.

چهارم مجهول و مبهم نباشد. یعنی مشخص باشد، به عنوان مثال نمی‌توان شرط کرد که به عنوان مهریه یک خانه به زوجه انتقال داد و حداقل باید مشخصات دقیق خانه مانند شهر، محله و متراژ تعیین شود و آخر اینکه نوع شرط با عقد اصلی در تضاد نباشد.

حسین زاده می‌گوید: در سند عقد دائم به‌صورت پیش فرض ۱۲ شرط آمده است تعهداتی است که باید طرفین به آن پایبند باشند.
۱. عدم پرداخت نفقه توسط زوج به مدت ۶ ماه

اگر مرد به مدت شش ماه نفقه زن و سایر حقوق واجبه وی را پرداخت نکند واجبار به ایفای تعهدات توسط وی هم ممکن نباشد، زن میتواند درخواست طلاق بدهد.

۲ .سورفتار و سو معاشرت زوج

اگر مرد از خود رفتاری نشان دهد که زندگی را برای زن سخت شود. مانند کتک زدن، آزار جنسی، پرخاشگری، تهدید وتوهین و … که این حق را برای زن ایجاد می‌کند تا بتواند درخواست طاق بدهد.

۳.ابتلا شدن زوج به امراض صعب العلاج

از آنجای که برخی از بیماری‌های صعب العلاج ممکن است جان زوجه را به مخاطره بیندازد یا زندگی وی را تهدید کند، مانند مشکلات روانی، افسردگی حاد و بیماری‌های مقاربتی و… قانون گذار این حق را برای زوجه در نظر گرفته است تا اگر همسرش به این امراض مبتلا بود بتواند طلاق بگیرد.

۴. جنون زوج

این بیماری که به اسکیزوفرنی شهرت دارد و باید به تایید پزشکی قانونی برسد و اگر بعد از عقد نکاح زن از جنون شوهرش اطلاع پیدا کند می‌تواند فورا درخواست فسخ نکاح را نماید که باعث می‌شود حق فسخ شوهر ساقط شود و از این طریق اقدام به طلاق کند.

۵.اشتغال مرد به شغلی که با شان و منزلت خانوادگی زن مغایر باشد.

اگر دادگاه تشخیص دهد که شغل مرد باعث از بین رفتن شان و منزلت زوجه و حیثیت خانوادگی وی است و بر این اساس زوج را از آن شغل منع کند ولی بازم هم زوج به آن شغل ادامه ورزد حق طلاق برای زن ایجاد خواهد شد.

۶. محکومیت زوج به ۵ سال حبس

اگر شوهر به ۵ سال حبس محکوم شود، حتی اگر علت آن محکومیت مالی باشد که به دلیل عدم توان پرداخت باید حبس شود، زن می‌تواند به استناد قرار گرفتن در عسرو حرج درخواست طلاق بدهد که قانون در بند ۳ تبصره ماده ۱۱۳۰ به توضیح کامل آن پرداخته است.

۷. اعتیاد شوهر

اگر شوهر به اعتیاد مضری مبتلا شود که دادگاه آن را باعث خلل و آسیب به زندگی مشترک تشخیص دهد، که زندگی را برای زن دشورا سازد مانند اعتیاد شوهر به مواد مخدر، خود ارضایی مستمر، قمار، استفاده الکل این حق را برای زن ایجاد می‌کند که درخواست طلاق بدهد.

۸. ترک زندگی مشترک بدون عذر موجه توسط شوهر

اگر مردبا اراده خود به مدت ۶ ماه متوالی بدون هیچ گونه عذر موجه زندگی مشترک را ترک کند که تشخیص آن با دادگاه است و از طریق شهادت شهود و تحقیقات محلی صورت محرز می‌شود که به دلیل این غیبت حق درخواست طلاق برای زن ایجاد خواهد شد.

۹. محکومیت قطعی شوهر به دلیل انجام جرم خاص

اگر شوهر در اثر جرمی به محکومیت قطعی یا به مجازات اعم از حد و تعزیر ارتکاب شود که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئونات زن باشد و تشخص این مغایرت، با دادگاه است زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

۱۰. عقیم بودن شوهر

اگر زوجه بعد از ۵ سال زندگی مشترک به دلیل مشکلات جسمی وعیقم بودن زوج نتواند از وی باردار شود.

۱۱. مفقود الاثر شدن شوهر

اگر شوهر مفقود الاثر شود و خبری از وی نباشد زن می تواند بعد از گذشت ۶ ماه از مراجعه اش به دادگاه درخواست طلاق بکند.

۱۲. ازدواج مجدد شوهر

اگر مرد بدون اجازه همسر اولش اقدام به ازدواج مجدد کند و نتواند عدالت را بین آن ها ایجاد کند زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

کد خبر 881505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha