موازنه به‌تدریج به نفع ایران تغییر کرده است. همسایه عراق به طور پیوسته برای تقویت نفوذ ژئوپلیتیکی خود از طریق گسترش استخدام و تامین مالی نیروهای همدل در داخل عراق تلاش کرده است.

عراق یمن ایران

به گزارش همشهری آنلاین پایگاه روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی به تقویت شبکه اتحاد نیروهای محور مقاومت در عراق و تاسیس دفاتر حوثی و حماس در عراق پرداخته است. در این گزارش تصریح شده آمریکا از مقابله با نفوذ ایران در عراق باز مانده است.

نیویورک‌تایمز نوشت: گروه‌های تحت حمایت ایران درست زمانی که دشمن تلقی می‌شوند، با استقبال گرم عراق مواجه می‌شوند.

همزمان که تهران برای ایجاد یک بلوک قدرت منطقه‌ای تلاش می‌کند، حماس و حوثی‌ها دفاتر خود را در بغداد باز کرده‌اند که نشان‌دهنده روابط در حال تحول این ۲ گروه با عراق است.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود مدعی شد: مقامات دولت عراق بی‌سروصدا به هر ۲ گروه مسلح تحت حمایت ایران اجازه دادند تا در اوایل تابستان امسال، پس از سال‌ها بازدید نمایندگان آنها، حضور دائمی بیشتری در بغداد داشته باشند. تغییری که مقامات عراقی آن را با وجود انتشار عکس‌هایی از این گروه‌ها رد می‌کنند. به نظر می‌رسد ایران نیروهای نیابتی خود را از کشورهای مختلف تشویق می‌کند تا مهارت‌های نظامی خود را به اشتراک بگذارند و حتی بر روی اهداف هماهنگ کنند.

در بخشی دیگری از ادعای مبالغه‌آمیز نیویورک‌تایمز درباره روابط ایران و عراق پس از دوره سقوط صدام حسین آمده است: ایران در سال‌های اخیر دولت عراق را تحت فشار قرار داد تا شبه‌نظامیان شیعه این کشور را که برخی از آنها به تهران وفادار هستند و نیز گروه‌های مسلح سنی، مسیحی و ایزدی وابسته به آن را با تبدیل به بخشی از دستگاه امنیتی عراق مشروعیت بخشد. نیروهای شیعه همچنین احزاب سیاسی موفقی ایجاد کرده‌اند که ائتلافی از آنها در انتخابات ۲۰۲۱ کرسی‌های کافی برای انتخاب نخست‌وزیر به دست آوردند.

در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است:

هیچ علامتی روی درب دفتر سیاسی جدید حماس در بغداد وجود ندارد و این مکان به دقت محافظت می‌شود. همین امر در مورد دفتر جدید حوثی‌ها، در فاصله کوتاهی با ماشین، صدق می‌کند.

دفاتر جدید نشان دهنده نقش فزاینده عراق در جنگ سایه بین ایران، اسرائیل و ایالات متحده است.

برای بیش از ۲۰ سال، از زمان تهاجم ایالات متحده برای سرنگونی صدام حسین دیکتاتور عراق، عراق برای حفظ تعادل ناآرام میان ایران که مرز هزار مایلی با عراق دارد و ایالات متحده که هنوز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر سرباز در خاک عراق دارد، تلاش کرده است.

موازنه به‌تدریج به نفع ایران تغییر کرده است. همسایه عراق به طور پیوسته برای تقویت نفوذ ژئوپلیتیکی خود از طریق گسترش استخدام و تامین مالی نیروهای همدل در داخل عراق تلاش کرده است. این بخشی از تلاش بزرگ‌تر تهران برای ایجاد یک بلوک منطقه‌ای قدرت شیعی است که با حزب‌الله تا لبنان و با حوثی‌ها تا یمن گسترش می‌یابد.

در پس‌زمینه نفوذ فزاینده ایران، رهبری عراق زمانی که حوثی‌ها و حماس خواستند دفاتری باز کنند، با این درخواست‌ها موافقت کرد.

به گفته دو نفر از افرادی که با نیویورک تایمز صحبت کردند، برخی از مقامات دولت عراق به طور خصوصی می‌گویند که از مهمانان جدید خود هیجان زده نیستند، اما با توجه به نفوذ احزاب سیاسی عراقی که با ایران مرتبط هستند، قدرت جلوگیری از آنها را ندارند.

به گفته مقامات عراقی و غربی و همچنین یکی از اعضای یک گروه مسلح عراقی، این دفاتر که به‌طور عمده بر توسعه پیوندها در عراق متمرکز بودند، در ماه ژوئن تأسیس شدند. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا درباره موضوعات حساس صحبت کنند.

۲ دفتر جدید، یکی برای حماس، یک گروه سنی، و دیگری برای حوثی‌ها، یک دفتر شیعه، نشان می‌دهد که چقدر سیاست عراق از زمان صدام حسین تغییر کرده است.

سیاست در عراق امروز تحت تسلط احزاب شیعه است که وابستگی شدیدی به ایران دارند. این تغییر به گروه‌های خارجی که با ایران ارتباط دارند، اجازه نفوذ داده است تا با تقویت آنچه که به عنوان محور مقاومت ایران شناخته می‌شود، شبکه مسلح این محور را برای مقابله با نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه اختصاص دهد.

توماس جونو، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اتاوا، گفت که او و دیگر دانشگاهیان متوجه روند تشویق گروه‌های مسلح کشورهای مختلف از سوی ایران برای همکاری با یکدیگر شده‌اند.

او گفت: نهادسازی روبه‌رشدی در روابط بین شرکای ایران در محور مقاومت وجود دارد.

کد خبر 881620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha