دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته برای سومین روز متوالی با نزول مواجه شد و با ۱۰هزار واحد کاهش به ۲میلیون و ۶۵هزار واحد رسید؛ این در حالی است که انتظار می‌رفت با تغییرات مدیریتی در بورس، روند نزولی متوقف شود.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، اگر بخواهیم نگاهی کلی به بازار داشته باشیم از مرداد ۱۳۹۹که بازار سهام با سقوط مواجه شد، این بازار هرگز نتوانسته است عملکرد مثبتی داشته باشد و سهامداران از آن زمان تاکنون عموما با زیان مواجه شده‌اند. با این حال یک بررسی کوتاه‌تر نشان می‌دهد که شاخص کل بازار سهام از اردیبهشت پارسال که دور تازه‌ای از نزول در بورس آغاز شده، تاکنون ۳۷۵هزار واحد کاهش یافته و بیش از ۳۰۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده است. این روند نزولی در سال جدید حتی تشدید شد و روند فرسایشی بورس منجر به اعتراض سهامداران و خروج ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس شد.

بیشتر بخوانید

وام های جنجالی؛ از عشقی تا بانک ها | توضیحات بانک مرکزی درباره وام کارکنان بانک | سود این وام ها چند درصد است؟

بورس قرمز ماند | کاهش ۹ هزار و ۹۶۴ واحدی شاخص کل

در چنین شرایطی تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و انتصاب رئیس جدید سازمان بورس، این گمانه را در بین برخی فعالان بازار ایجاد کرده بود که بازار سهام تحت‌تأثیر اثر روانی تغییرات مدیریتی می‌تواند با رشد مواجه شود، اما روند معاملات بورس در چند روز گذشته نشان داد عوامل این چنینی قادر به ایجاد تحرک در بازار نیست؛ به‌طوری که در مبادلات دیروز هم شاخص کل بورس تهران نزدیک به ۱۰هزار واحد کاهش یافت و به ۲میلیون و ۶۵ هزار واحد رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سهام برای رشدهای پایدار به محرک‌های بنیادی نیاز دارد و تا زمانی که چالش‌هایی از قبیل بالا بودن نرخ بهره، شکاف ارز نیمایی و بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و ریسک‌های ژئوپلیتیک حل نشود صرف تغییراتی مدیریتی در بورس نمی‌تواند منجر به رشدهای پایدار شاخص بورس شود.

کد خبر 881678
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    سهامدار بمرد!!
  • ناشناس IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    خیلی وقت است بورس مرده ، آقایان تازه متو.جه شدند،بورس سهامدار خرد ندارد ،بورس با حرف درمانی درست نمی شود چون فعالان بازار می دانند تنها می‌شوند