دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
۱ نفر

شبکه اینترنت نسل پنجم هنوز به‌طور گسترده تجاری‌سازی‌ نشده است که خبرها از راه‌اندازی و آزمایش شبکه نسل ششم حکایت می‌کند. تست نسل ششم اینترنت با نام مستعار ۷G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر اینترنت ۵G سروصدای زیادی به پا کرده است.

اینترنت

به گزارش همشهری آنلاین: اگرچه شبکه نسل ششم هنوز وجود ندارد و فقط در مرحله تحقیقاتی است، اما شرکت‌ها پس از مقایسه موفقیت آمیز شبکه ۵G در مقابل ۶G، شروع به برنامه‌ریزی استفاده پیشرفته از فناوری ۶G کرده‌اند. ظرفیت پردازش داده در سطح بالا، این پتانسیل را دارد که زندگی و فرایند کاری مصرف‌کنندگان و شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند را به‌طور کلی با یک تغییر ساختاری روبه‌رو کند.

بالاترین کیفیت

مهیار شیروانیم مقدم، کارشناس ارتباطات بی‌سیم در دانشگاه سیدنی معتقد است که شبکه ۶G می‌تواند سرعت یک ترابایت بر ثانیه یا ۸هزار گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. به این ترتیب، مثلا تماشای آنلاین فیلم در شبکه نتفلیکس به ۵۶گیگابیت داده در ساعت برای مشاهده ویدئو با بهترین کیفیت نیاز دارد و با استفاده از شبکه تلفن همراه ۶G، می‌توانید در هر ثانیه ۱۴۲ساعت ویدئوی با کیفیت را دانلود کنید.

تفاوت بین شبکه ۵G و ۶G

سرعت بیشتر

با در نظر گرفتن فاکتور عملکرد، ۶G به عملکرد بالاتر کمک می‌کند که بسیار بهتر از شبکه‌های بی‌سیم ۵G جدید است. ۶G که در باندهای فرکانسی تراهرتز کار می‌کند، حداکثر سرعت داده هزار گیگابیت بر ثانیه با تأخیر کمتر از ۱۰۰میکروثانیه را ارائه می‌دهد. وقتی در مورد سرعت شبکه ۵G در مقابل ۶G صحبت می‌کنیم، انتظار می‌رود سرعت ۶G چند صد برابر سریع‌تر از ۵G با قابلیت اطمینان افزایش یافته و پوشش شبکه گسترده‌تر باشد.

سرعت بیشتر اینترنت اشیا در ۶G

اینترنت اشیا (IoT) امروزه با اجرای راه‌حل‌های مبتنی بر ۵G به‌دنبال آزمایش گسترده این شبکه، به واقعیت تبدیل شده است که با شبکه‌های قبلی مانند LTEیا ۴G به‌دلیل برنامه‌ریزی ضعیف فرکانس‌های اعمال شده امکان پذیر نبود. فرکانس‌های مورد استفاده برای انتقال داده‌های مورد نیاز دستگاه‌های هوشمند، بسیار باریک و شلوغ بودند.

اینجاست که ۵G این شکاف را پر کرده و با حرکت به سمت جلو با ۶G، انتظار می‌رود با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل در سال‌های آینده، ۱۰ برابر دستگاه‌های بیشتر در هر کیلومتر مربع به هم متصل شود.

تأخیر کم در هر دو شبکه

تأخیر در زمان ارسال داده‌ها در یک فرکانس در نسل‌های قبلی اینترنت قابل پذیرش بود؛ اما این نقص در حال رفع است. شبکه‌های ۴G حدود ۵۰میلی ثانیه تأخیر داشتند؛ درحالی‌که شبکه‌های ۵G ، ۱۰برابر کمتر از ۴G یعنی ۵میلی ثانیه تأخیر داشتند. با اینترنت ۶G، تأخیر بین یک میلی‌ثانیه تا یک میکروثانیه کاهش می‌یابد. این یعنی ۵برابر نسبت به شبکه نسل پنجم کاهش تأخیر و امکان انتقال داده‌های عظیم در کمتر از یک ثانیه.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی روی فناوری ۶G کار می‌کنند؟

دانشگاه اَویرو در سال ۲۰۱۹مقاله‌ای منتشر کرد با عنوان «چرا ۶G» که در مورد نیروهای محرکه توسعه شبکه جدیدی مانند ۶G بحث می‌کند و آخرین ویژگی‌ها و فناوری‌های کلیدی قابل انتظار را بررسی کرده است.

سامسونگ همچنین مشتاق شرکت در مسابقه تحقیقاتی است؛ زیرا تحقیقات درباره ۶G را در سال ۲۰۱۹ در ‌ماه ژوئن آغاز کرد.

گوگل و اپل علاقه خود را به تحقیقات ۶G ابراز کرده‌اند و به گروه تحقیقاتی Next G Alliance ملحق شده‌اند که در اکتبر۲۰۲۰ برای ایجاد نقشه راه ۶G و ایجاد انگیزه در شرکت‌های آمریکای شمالی برای آماده‌سازی‌ و پیشرو بودن در پذیرش ۶G در سراسر جهان ساخته شد.

کد خبر 881714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha