وزیر امور خارجه ایران درباره سفر رئیس‌جمهور به عراقی توضیحاتی ارائه کرد.

مسعود پزشکیان و مسعود بارزانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «سید عباس عراقچی» با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، درباره سفر «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق توضیح داد.

عراقچی در مورد دیپلماسی عمومی رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق گفت: همه کشورها سعی می‌کنند از طریق دیپلماسی عمومی تصویر بهتری از یکدیگر و فضای مساعدی را ایجاد کند تا بقیه تعاملات را راحت‌تر انجام شود و این کار آسانی نیست.

وزیر خارجه ایران گفت: سفر عراق یکی از نمونه‌های بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخوردهای شخصی رئیس جمهور در روابط بود. روحیه متواضع رئیس جمهور و تسلط ایشان به زبان کردی در جریان این سفر فضا را از این رو به آن رو کرد.

عراقچی افزود: این سفر چندین سال ما را در جریان روابط با عراق به جلو برد.

وی ادامه داد: این فضا ما در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی به جلو برد و دیپلماسی عمومی رئیس جمهور باعث شد که به شکل دیگری با این مسائل برخورد شود و کار آسان‌تر شود.

عراقچی ادامه داد: آقای رییس جمهور کار چند سال دیپلماسی عمومی و فرهنگی را در جریان این سفر انجام دادند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی رئیس جمهور در جریان این سفر شگفت انگیز بود، گفت: این اولین سفر رئیس جمهور ایران به منطقه اقلیم کردستان عراق و بصره بود و و این سفر از این نظر نیز تاریخی بود.

وزیر خارجه ایران گفت: فکر می‌کنم این سفر فصل جدیدی را در روابط ایران و عراق ایجاد کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود در مورد اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بخش زیادی از این توافق پیش از این اجرا شده و بخشی از آن مانده است و در جریان این سفر از سوی مقامات عراق در بغداد و همچنین منطقه اقلیم کردستان عراق اعم از سلیمانیه و اربیل اطمینان داده شده که این توافقنامه به صورت کامل اجرا شود و بخش‌های باقیمانده اجرایی شود. آنها در این زمینه به ما اطمینان روشنی دادند.

عراقچی گفت: به نظرم این سفر از نظر امنیتی نیز دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی این ظرفیت وجود دارد که حجم روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار برسد، گفت: ظرفیت در این ارتباط وجود دارد، من فکر می‌کنم که علی رغم مشکلاتی که در زمینه تبادلات بانکی وجود دارد و برای آنها نیز راه حل وجود دارد و تجار و بازرگانان ما در این زمینه وارد هستند،ظرفیت افزایش حجم تجارت بین دو کشور وجود دارد.

او گفت: به نظرم در زمینه شناخت ظرفیت‌های صادراتی از سوی دو کشور کمبود وجود دارد. به نظرم ظرفیت‌های خوبی در منطقه اقلیم کردستان عراق و بصره وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود ما می‌توانیم حجم تبادلات را بیش از آنچه که شما اشاره کردید برسانیم و و این نیازمند تلاش و کوشش است.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران با کشورهای اروپایی گفت: اگر کشورهای اروپایی سیاست‌های نادرست خود را در مورد ایران تصحیح کنند، ما می‌توانیم به روابط معقول به اروپا برگردیم و ما تلاش داریم که این موضوع انجام شود، گرچه اولویت ما جای دیگری است ولی ما فراموش نمی‌کنیم که از ظرفیت آنجا نیز در راستای منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.

کد خبر 881732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha