وزیر امور خارجه با بیان اینکه کار سال ها دیپلماسی فرهنگی و رسانه ای را نصف روز انجام دادند، گفت: فضا برای گسترش روابط با عراق بسیار آماده است و این سفر فصل جدیدی با عراق ایجاد کرد.

سید عباس عراقچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی یکشنبه شب ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با محوریت دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق اظهارداشت: کشورها تلاش می کنند از طریق دیپلماسی عمومی تصویری بهتری از خود ارئه بدهند تا باقی روابط بتواند به صورت آسان تری انجام شود و این کار دشواری است. دیپلماسی عمومی مجموعه رفتارهایی است که یک کشور در برابر کشور دیگر انجام می دهد.

وی گفت: بعضی اوقات شخصیت برخی رهبران و افراد میتواند ایجاد موج مثبت کند و فضایی را برای دیگری تحمیل کنند و آنچه در سفر عراق اتفاق اقتاد نمونه بارز دیپلماسی عمومی از سوی رئیس جمهور بود، هم در بغداد و هم در اقلیم کردستان که تسلط ایشان به زبان کردی و روحیه متواضع ایشان در برخوردها فضا را تغییر داد. در سال های اخیر ما با منطقه اقلیم مسائلی امنیتی داشتیم که برای آن توافق امنیتی را داریم و این سفر ما را چند سال در آن منطقه خاص جلو انداخت.

عراقچی تصریح کرد: آقای پزشکیان تعامل خیلی مثبتی را توانستند داشته باشند و با تسلط ایشان به زبان کردی خیلی فضا مثبت شد هرچند گفتگوها با زبان فارسی بود. البته ایشان یکی دو گفتگوی کوتاه هم به زبان کردی داشتند که شور و شوقی را در میان مردم آن منطقه ایجاد و راحت ارتباط برقرار کردند و کار سال ها دیپلماسی فرهنگی و رسانه ای را نصف روز انجام دادند.

وی افزود: آقای بارزانی گفت ما در مخیله خود نداشتیم که یک روزی به زبان کردی به ریس جمهور ایران به زبان کردی خوشامد بگوییم و او هم جواب ما را به هزبان کردی بگوید. منطقه اقلیم کردستان عراق منطقه مستعدی برای گسترش روابط تجاری با ایران است و شهر سلیمانیه میتواند دروازه ورودی ما به آن منطقه باشد و فضا برای گسترش روابط با آن منطقه بسیار آماده است و این سفر فصل جدیدی با عراق ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ظرفیت افزایش تعاملات تجاری دو طرف وجود دارد و علی رغم مشکلات تبادلات بانکی، تجار ما می‌توانند راه های انتقال پول را پیدا کنند و نگاه من این است که باید در شناسایی ظرفیت‌های وارداتی و صادراتی اقدامات بیشتری کنیم زیرا در این زمینه کمبود داریم و باید تجار ما با ظرفیت‌های دو طرف آشنا شوند. فکر می‌کنم اگر ظرفیت‌ها شناسایی شود و به اطلاع تجار برسد و تسهیلاتی در بحث انتقال پول ایجاد شود که داریم روی این کار می‌کنیم، امیدوار هستیم شاهد افزایش تعاملات تجاری دو طرف باشیم.

وزیر امور خارجه افزود: این فضایی که در منطقه اقلیم ایجاد شد آماده برای ارتباطات گسترده تر است. همین اتفاق در جنوب عراق و در شهر بصره اتفاق افتاد. شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق در سخنرانی اقای پزشکیان شرکت کردند.

وی در خصوص توافقنامه امنیتی دو کشور نیز گفت: تاکنون با همکاری دولت مرکزی عراق و اقدامات انجام شده در اقلیم بخش هایی از توافق اجرا شد. ما از بغداد و منطقه اقلیم قول مساعد گرفتیم تا بقیه توافق امنیتی اتجام شود. اطمینان داده شده که منطقه کردستان عراق به هیچ وجه تهدیدی علیه خاک ایران نخواهد بود و عناصری که تهدیدات را انجام دادند با انان برخورد خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: وقتی ما اولویت های سیاست خارجی را مطرح کردیم به معنای این نیست که به ترتیب یک، دو، سه چهار باشد بلکه این یعنی با همه کشورها و مناطق دیگر به صورت یکسان و موازی ارتباط داریم و به دنبال دیپلماسی متوازن هستیم. دیپلماسی ما نشان داده که ما امکان گسترش روابط را می‌توانیم داشته باشیم و البته این مهم نیاز به اقدامات زیادی هم دارد.

وی بیان کرد: همیشه در هر دولتی اینکه اولین سفر خارجی رئیس آن کدام مقصد است پیام‌های خاصی دارد و عراق هم با عنایت به این مساله که برای ما اهمیت دارد انتخاب کردیم و نشان دهنده این است که اهمیت ما سیاست همسایگی و کشورهای منطقه است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دنبال این هستیم که روابط با اروپا را از منظر جدیدی دنبال کنیم و اگر بتوانیم مسیر جدیدی که مبتنی بر احترام متقابل است پیش بگیریم که مبتنی بر منافع کشور است و اگر اروپا بتواند سیاست خود را اصلاح کند ما می‌توانیم با آنها هم ارتباط داشته باشیم هرچند که اولویت ما نیستند. اروپایی ها سیاست های نادرست و بعضا خصمانه ای را پیش گرفتند. موضوع اوکراین به پیچیدگی های روابط ایران و اروپا اضافه کرده و ما باید بر این فائق بیایم و نیازمند گفت وگوهای منطقی و بر اساس احترام متقابل هستیم تا سوءتفاهمات پیش آمده رفع شود. اروپا نباید انتظار داشته باشد تا یکجانبه ما نگرانی های آنها را درک کنیم آنها هم باید بدانند که ما هم نگرانی هایی را از طرف آنها داریم. راه این موضوع این نیست که از ابزار شکست خورده تحریم استفاده کنند زیرا یکبار آنها در برنامه هسته‌ای ایران دیدند که نتوانستند کاری پیش ببرند و از مسیر مذاکره بهتر نتیجه گرفته شد.

وی گفت: در موضوع اوکراین آنها نگران ارسال تسلیحات ایران به روسیه هستند، آنها باید از خود بپرسند که چه شده که ایران امروز به این رسیده که بنا به ادعای اروپا می‌تواند سلاح پیشرفته تولید و صادر کند، بنابراین راه تحریم شکست خورده است و اروپا باید در این مسیر به صورت دوجانبه و معقول پای میز مذاکره با ایران باشد تا مشکلات و مسائل فی مابین را حل کنیم. اگر در یک مسیر دو طرفه به نگرانی های هر دو طرف بپردازیم امکان احیای روابط را خواهیم داشت‌.

عراقچی بیان داشت: ابتدا باید پایه مناسبی برای شروع مذاکرات ایجاد شود و بر اساس اعتمادسازی برای رفع تحریم‌ها پیش رویم. می توانیم دوباره به فرمول برجام برگردیم و درست است که تاریخ برخی قسمت های برجام گذشته، اما هنوز چارچوبی است که می‌تواند ما را به آینده رهنمون کند. اعضای برجام باید به درکی برسند که از موضع برابر وارد گفت وگو شوند و ما نیازمند رفع تحریم‌ها برای زیر پا گذاشتن منافع و ارزش‌های خود نیستیم، بلکه بر اساس چارچوب های موجود و احترام متقابل می‌توانیم از ابزارهای شرافتمندانه که منتهی به توافقی شرافتمندانه که تضمین های لازم را داشته باشیم، دست یابیم.

عراقچی گفت: اینکه مذاکرات در معاونت بین الملل هست یا نه تصمیم داخلی وزارت امور خارجه است ولی مذاکرات هسته‌ای همواره در معاونت بین‌الملل بوده و اکنون هم در معاونت سیاسی و بین الملل توأمان خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود: تیمی که مذاکرات را پیش می‌برد تیمی همدل و همفکر هستند و بحث‌های حاشیه‌ای نخواهیم داشت‌.

وی در خصوص حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل نیز ادامه داد: ایران همواره از تریبون های بین المللی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده کرده و به خصوص اولین سفر رئیس جمهور به نیویورک فرصت مناسبی برای آشنایی جهان با دیدگاه ایران است. این سفر فرصت مناسبی است که دیدارهای متعددی صورت بگیرد. تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان دیدگاه کشورهای مختلف است‌. اینکه دنیا تصویر درستی از سیاست‌های دولت چهاردهم پیدا کند و فرصت مناسبی خواهد بود و از این ایران نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد.

عراقچی افزود: آقای رئیس جمهور هم سخنرانی خواهند داشت و هم در اجلاس سران برای آینده حضور و سخنرانی دارند، دیدار با ایرانیان مقیم آن کشور و دیدار با ادیان الهی و رسانه‌ها و مدیران و مسئولان رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های آقای رئیس جمهور خواهد بود.

وزیر امور خارجه بیان کرد: دیدار با کشورهای اروپایی، آسیایی و کشورهای جهان اسلام را برای آقای رئیس جمهور داریم و البته پس از بازگشت آقای رئیس جمهور بنده چند روزی را در نیویورک و سازمان ملل بیشتر می‌مانم و همین دیدارها را در سطحی دیگر خواهم داشت.

وی خصوص حمایت ایران از مقاومت در منطقه نیز خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت بی حد و مرز از جبهه مقاومت و تقویت آن است و این مساله امروز یک واقعیت است که در منطقه قابل انکار نیست. در غزه یکسال است که در منطقه ای کوچک به لحاظ جغرافیایی رژیم اسرائیل با همه توان نتوانسته به هدف خود مبنی بر نابودی حماس برسد و مجبور است با همان حماس مذاکره کند برای آتش بس و این ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی شکست و ناتوانی آمریکا به عنوان حامی آن و پیروزی برای حماس و منطقه به حساب می‌آید. ایران هم از مقاومت در منطقه ادامه خواهد داد و ما گرفتار تله‌هایی که می‌خواهند ما را به جنگ در منطقه بکشانند عبور کرده و آنها را خنثی کردیم.

عراقچی در خصوص انتخابات آمریکا نیز تصریح کرد: برای منافع ما فرقی نمی کند چه کسی طرف ما باشد. تماس هایی در گذشته با آمریکا بوده است اکنون نیز خواهد بود. به نظر من فرقی ندارد که در آمریکا و اروپا چه کسی باشد، بلکه ما بر اساس منافع خود حرکت می کنیم. وظیفه خود را انجام می دهیم و مذاکرات را بر اساس منافع کشور پیش خواهیم برد. در خصوص اینکه آمریکا آماده مذاکرات نیست طبیعی است زیرا در حال انتخابات هستند. اما آماده مذاکره با اروپا هستیم.

کد خبر 881738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha