یک رسانه عربی در گزارشی به بررسی روابط ایران و چین در دوره پزشکیان پرداخت.

ایران- چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، پایگاه خبری عرب‌نیوز با انتشار گزارشی در خصوص روابط ایران و چین در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان نوشت: در ارزیابی آینده روابط ایران و چین، ۲سناریوی احتمالی مطرح می‌شود. در سناریوی نخست انتظار می‌رود مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران تمرکز رهبری این کشور را بر همکاری‌ها با قدرت‌های شرقی و بویژه چین حفظ نماید و در عین حال به دنبال پیشبرد نگاه خود مبنی بر گشایش بیشتر روابط با غرب برود.

در سناریوی دوم، روابط اقتصادی بین ایران و چین ممکن است معتدل باقی بماند و چین از ادامه خرید نفت از ایران اطمینان حاصل کند، اما در عین حال روابط را به شکلی محتاطانه پیش ببرد. به رغم اشتیاق ایران به شراکت استراتژیک با چین، پکن ممکن است رویکرد محتاطانه‌تری را به منظور اجتناب از افزایش تنش‌ها با ایالات متحده در پیش بگیرد و در عین حال به روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان و امارات اولویت بیشتری بدهد.

چنین سناریویی به معنای کاهش چشمگیر روابط اقتصادی با ایران و تداوم شراکت دو کشور در زمینه‌های کمتر علنی به منظور متوازن ساختن ملاحظات ژئوپلیتیک گسترده‌تر چین خواهد بود.

کد خبر 881745
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    چین هم مثل روسیه لبه پرتگاه قرار داره با آمدن ترامپ وضعیت چین بهم ریخته خواهد شد