رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آمار دقیقی از وضعیت شغلی یکی از رشته‌ها داده و گفته است: «۷۲ درصد دانشجویان این رشته کدشغلی مشخص ندارند.»

دانشگاه - دانشگاهی ایران -دانشجو - دانشجویان - کلاس دانشگاه

همشهری آنلاین - فهیمه طباطبایی: سعیدرضا عاملی با این توضیح که ۴۸ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از گروه‌های علوم انسانی و هنر هستند، افزود: هرچه در علوم انسانی پیش می‌رویم خلاهای بیشتری می‌بینیم و نیاز به سیاست گذاری بیشتر حس می‌شود.

ظرفیت شغل فقط برای ۲۸ درصد فارغ التحصیلان

یکی از آمارهای عجیبی که در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح شده است، ظرفیت آزمون‌های استخدامی دولتی است. طبق گفته عاملی در این آزمونها فقط برای ۲۸ درصد فارغ التحصیلان علوم انسانی ظرفیت شغل وجود دارد و بقیه فارغ التحصیلان این رشته از نبود شغل در رنج هستند.

دانش‌بنیان‌ها به کمک علوم انسانی بیایند

تعریف شغل برای فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و هنر از موضوعات اساسی است که در این جلسه مطرح شده و رئیس شورای تحول و راتقای علوم انسانی گفته است: اگر ۲۰ درصد پذیرش دانشجو برای دانش باشد برای حدود ۸۰ درصد دیگر باید به فکر شغل متناظر باشیم. همچنین باید سعی کنیم شرکت‌های دانش بنیان در میان رشته‌های علوم انسانی نیز تقویت شود.

اجرایی نشدن آمایش رشته‌ها

عاملی عنوان کرد: به الگوریتم چندین متغیره نیاز داریم که بتواند شغل و رشته‌های دانشگاهی را ساماندهی کند. این الگوریتم باید سیستم هشدار نیز داشته باشد. تعداد زیادی فارغ التحصیل از رشته‌های مهندسی داریم که می‌توانند این الگوریتم را طراحی کنند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به اقتصاد پیچیده گفت: اقتصاد پیچیده به عنوان استفاده از فناوری در تولید تعریف می شود علاوه بر این ما از نبود حکمرانی و مدیریت پیچیده رنج می‌بریم سالهاست موضوع آمایش رشته‌ها مطرح می شود اما چقدر از آن اجرایی شده است؟

بودجه کل دانشگاه‌ها اندازه یک دانشگاه عربستان

موضوع مورد انتقاد دیگر بودجه اندک دانشگاه‌ها در ایران است. در این شورا مطرح شد که «بودجه دانشگاه‌ها نیز اندک است و بودجه سال جاری نشان می‌دهد که کل بودجه وزارت علوم یک میلیارد دلار بوده است در حالی که بودجه یک دانشگاه عربستان اینقدر است.»

۷۲ درصد فارغ التحصیلان علوم انسانی شغل ندارند | بودجه کل دانشگاه‌های ایران برابر با یک دانشگاه عربستان

کد خبر 881800
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha