پیشران راکت (Rocket propellant) باعث واکنش شیمیایی درون موتور راکت و رانش به‌عنوان پیشرانش فضایی می‌شود. جرم واکنش با بیشترین سرعت ممکن از آن دفع می‌شود تا نیروی پیشرانه به وجود بیاید. انرژی موردنیاز هم می‌تواند از خود پیشران‌ها مانند راکت‌های شیمیایی یا از یک منبع خارجی تأمین شود.

تجربه اولین تست فرود عمودی  موشک فولادی ضدزنگ چین

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: اولین موشک از جنس فولاد ضدزنگ چین تست فرود عمودی خود را تکمیل کرد. طبق اخبار دوربین مداربسته، یازدهم سپتامبر، موشک آزمایشی بازیابی عمودی قابل‌استفاده مجدد "ZQ-۳" توسعه‌یافته مستقل چین یک آزمایش پرواز برگشت عمودی ۱۰ کیلومتری را در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan انجام داد.

تجربه اولین تست فرود عمودی موشک فولادی ضدزنگ چین | رقیب چینی اسپیس ایکس


پیشرفتی بزرگ برای چین

این آزمایش در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در شمال غربی چین انجام شد که پیشرفت بزرگی برای بخش فضای تجاری رو به رشد چین است که هدف آن توسعه فضاپیماهای با ظرفیت بالا، کم‌هزینه و فرکانس بالا ست.

پرواز آزمایشی شامل صعود، خاموش‌شدن موتور، سرخوردن خاموش، راه‌اندازی مجدد موتور در حین پرواز و فرود نرم بود. همه شاخص‌های عملکرد مشخصات طراحی مورد انتظار را برآورده کردند.

گامی حیاتی برای Zhuque-۳

دای ژنگ، سرپرست پروژه Zhuque-۳ می‌گوید این آزمایش عملکرد قطع و راه‌اندازی مجدد موتور در حین پرواز و همچنین دیگر فناوری‌های حیاتی مانند هدایت و کنترل مشترک و فرود دقیق را تأیید می‌کند.
به عقیده او، این آزمایش "گامی مهم" به‌سوی پرتاب‌های فضایی کم‌هزینه و فرکانس بالا ست. ژنگ اضافه می‌کند: ما از قبل این فناوری‌های اصلی را تأیید کرده‌ایم و پایه‌ای محکم برای پرواز و بازیابی موشک گذاشته‌ایم. ضمن آنکه آزمایش اخیر هم واقعاً فراتر از انتظارات بود.

بیشتر بخوانیم :

این شرکت چینی رقیب استارلینک است | پرتاب ۱۰ ماهواره برای ارائه اینترنت

تماشای صعود به فضا از کابین موشک فالکون هوی آمریکایی

راکت فالکون ۹
به عقیده سرپرست این پروژه؛ این فناوری ها هنوز به طور قابل توجهی از رهبران صنعتی مانند شرکت موشکی SpaceX مستقر در تگزاس عقب هستند. چین ممکن است راکت فالکون ۹ خود را در پنج سال و استارشیپ تا ۲۰ سال آینده داشته باشد. بنابراین نیاز به کار زیاد دارد.

موشک آزمایشی یک وسیله نقلیه اکسیژن مایع تک‌مرحله‌ای با قطر ۱۱ فوت (۳.۳۵ متر) و طول ۶۰ فوت (۱۸.۳ متر) است. این موشک از همان ساختار بدنه هوا از فولاد ضد زنگ با استحکام بالا مانند موشک Zhuque-۳ استفاده می کند.

موفقیت در فناوری‌های کلیدی

به گفته LandSpace، این دو آزمایش پرواز عمودی برخاست و فرود، علاوه بر اولین آزمایش پرواز در ماه ژانویه، چندین فناوری کلیدی را برای موشک‌های قابل‌استفاده مجدد با موفقیت تأیید و پایه‌های اولیه پرواز اولیه و بازیابی موشک Zhuque-۳ را پی‌ریزی کرد.

تجربه اولین تست فرود عمودی موشک فولادی ضدزنگ چین | رقیب چینی اسپیس ایکس

شرکت Landspace

Landspace در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این شرکت ابتدا یک موشک جامد به نام Zhuque-۱ ر ا توسعه داد که در تنها پرواز خود نتوانست به مدار برسد. پس از آن، شرکت تمرکز خود را به Zhuque-۲، یک پرتابگر متالوکس (متان و سوخت اکسیژن مایع) اضافه کرد. اولین پرواز Zhuque-۲ در دسامبر ۲۰۲۲ با شکست مواجه شد، اما در سال ۲۰۲۳ دو بار با موفقیت به مدار رسید.

این شرکت یکی از چندین شرکت در چین است که روی ساخت موشک‌های قابل‌استفاده مجدد کار می‌کند.

SAST در حال برنامه‌ریزی آزمایشی در ارتفاع ۴۳.۵ مایلی (۷۰ کیلومتری) است که در آینده شامل یک پرواز تمام مدت مرحله اول خواهد بود. علاوه بر این، موشک متالوکس برای پرواز مداری در سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

کد خبر 882262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    ثروت در خدمت علم و علم در خدمت زندگی .