معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پروژه محور قزوین- الموت- تنکابن به طول ۶۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد در حال اجرا است و تکمیل این مسیر باعث کاهش ۱۶۶ کیلومتر از طول مسیر موجود و سه ساعت از زمان سفر خواهد شد.

جاده شمال

به گزارش همشهری‌آنلاین، از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، «محمدرضا کدخدازاده» اظهار کرد: محور قزوین-الموت-تنکابن منجر به اتصال استان‌های غربی به شمال کشور خواهد شد و با توجه به اهمیت محورهای شمالی در شبکه راه‌های کشور و حجم بالای ترافیک، این پروژه می‌تواند به کاهش قابل توجه ترافیک محورهای موازی در استان‌های تهران و البرز به سمت شمال کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از مصوبات سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب به قزوین است، افزود: اولویت نخست این مسیر به طول ۶۲ کیلومتر در استان قزوین با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد در حال اجراست که ۵۷ کیلومتر از این مسیر یک لایه آسفالت شده است.

این مسئول ادامه داد: برای حفظ محیط زیست، ۲ دستگاه گالری از چهار دستگاه برای عبور حیوانات ساخته شده است. همچنین، تونل شیرکوه به طول ۷۹۰ متر تکمیل شده و هفت پل به طول ۴۲۰ متر نیز در این مسیر احداث شده است.

کدخدا زاده در خصوص عملیات اجرایی در استان مازندران نیز توضیح داد: ۳۴ کیلومتر از این مسیر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۵ درصد در استان مازندران در حال ساخت است. اولویت نخست این بخش، تکمیل ۱۶ کیلومتر از مسیر از روستای مران تا ابتدای جاده «سه هزار» است. همچنین، عملیات روسازی و آسفالت هفت کیلومتر از این محدوده در حال اجراست و به دلیل وجود معارضان ملکی، تخصیص نقدی بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع این مساله نیاز است.

وی، کاهش طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر را یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه دانست و گفت: کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به سه ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، همچنین حجم عملیات خاکی این پروژه را ۳۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ۴۸۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۵۰۰ هزار تن آسفالت، ۲۶ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۶ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی از دیگر اقدامات انجام شده در این مسیر است. علاوه بر این، احداث ۳۲ دستگاه تونل به طول ۲۰ هزار متر، ۳۱ دستگاه پل خاص به طول ۷۰۰ متر و چهار دستگاه گالری برای عبور حیوانات از دیگر عملیات اجرایی این پروژه است.

وی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تمهیدات لازم برای رعایت مسائل زیست‌محیطی در اطراف پروژه و منطقه در حین اجرا و زمان بهره‌برداری از مهم‌ترین چالش‌های این پروژه است.

کد خبر 882288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • زهرا IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    21 4
    به عنوان یک مازندرانی از حجم زیاد مسافر در شهر آن هم در کل طول سال خسته شدم، خیابان ها گنجایش این حجم خودرو را ندارد، مسایل دیگر بماند…
  • یاشار تهی‌دست IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    31 9
    واقعا چه نیازی به احداث مسیر برای قزوین به تنکابن است؟ جای تخریب جنگل و ساخت جاده جدید، بودجه را برای جاده چالوس و اتمام ازادراه تهران شمال بگذارید.
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    لطفا تاریخ بهره برداری ؟
  • مشاور IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    واقعاعالیه خداقوت انشاالله بزودی افتتاح وموردبهره برداری قراربگیره
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    مازندران داره کم کم نابود میشه دیگه نه جنگلی برای آینده هاست
  • سلام‌ IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    از همه تلاش‌های شما متشکریم چرادجاده ساری کیاسر ورا ارتباطی سمنان از اول انقلاب تا الان هیچ گونه پیشرفت محصولی ندارد چهل سال برای یک جاده خیلی زیاد است
  • بهراد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    کی میخواهیم یاد بگیریم که قبل از انجام یک پروژه اول باید تمام زمین های معرض خریداری بشه بعد پروژه کلنگ بخوره این از اصول ابتدایی هست بماند که چرا ما این کارو بعد از شروع انجام میدیم؟!؟!؟!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    ایول دورو بر شرفتان
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    جناب راه چالوس راکامل کنید نیمی ازراه کامل نشده وترافیک زیادی داردشهید رئیسی قول داده بودکامل کند که شهید شد
  • امیر IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت دست اندرکاران این پروژه بزرگ ازتمامی کارکنان وکارگران این کاربزرگ تقدیروتشکرمیکنم ،خداخیرتان بده
  • احمد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    ساخت بزرگراه و اتوبان خیلی سال پیش باید احداث شده بود، جاده های شهرهای شمال چه گیلان و چه مازندران افتضاحه و سالیان سال است که آسفالت نشده است. متاسفانه با توجه به شرایط طبیعی مناسب، برای جذب توریست و گردشگر امکاناتی فراهم نشده. اگر مناطق شمال برای کشور دیگری بود کلی ازش درآمدزایی می کردند. افسوس که مسئولین مربوطه طرح و برنامه ای ندارند و رسیدگی نمی کنند و کلا آن را رها کردند.
  • مجید محمدزاده IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    با ساخت جاده قزوین تنکابن از ارتفاعات سه هزار باید فاتحه طبیعت بکر و جنگل های منطقه را خواند هجوم مردم برای خرید حاشیه های جاده و از بین بردن طبیعت به بهانه زودتر رسیدن مردم به شمال
  • مجید محمدزاده IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    این خبر خوش که نیست هیچی بلکه واقعا باید گریست به حال طبیعت و حیوانات و جنگلهای منطقه سه هزار ببیند تا چند سال دیگر مسافران چه بر سر منطقه میاورند
  • عباس IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    خبر خوشی نیست چون خود شمال با این وضعی ک حکومت درست کرده نمیشه توقف کرد ما فقط لذت راه را میبریم
  • Hhh IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    فعلا بزرگراه شمال را کامل کنید هراز را کامل چهار بانده کنید جاده چالوس را پهن تر کنید وهمچنین جاده فیروز کوه را کفایت می‌کند قزوین تنکابن را فعلا بی خیال شوید