سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

آیا شما هم قصد دارید تا درمان کراتین کردن مو را انجام دهید؟ در طول درمان کراتین کردن مو، آرایشگران قبل از استفاده از اتوی صاف برای صاف کردن مو، یک محصول مبتنی بر کراتینه را روی موها اعمال می‌کنند.

image-20240917163255-1.png

این فرآیند می‌تواند موهای وز یا آسیب دیده را صاف کند و ظاهری براق برای شما ایجاد کند. به همین دلیل طرفداران کراتین کردن مو معتقدند که این روش درمانی مو را قابل‌ کنترل‌تر و بدون وز می‌کند.

با این حال، ممکن است برخی عوارض جانبی بالقوه و معایب کراتین مو وجود داشته باشند که توسط این محصولات ایجاد می‌شوند. مانند سوزش پوست سر و آسیب به ریشه موها. در این مقاله نگاهی دقیق به درمان‌های کراتین کردن مو می‌پردازیم.

معایب کراتین مو چیست؟ لیست کامل

کراتین کردن مو یعنی چه؟

کراتین مو چیست؟ کراتین پروتئینی است که بدن آن را به طور طبیعی تولید می‌کند. این پروتئین به ساختار و استحکام مو، پوست و ناخن یاری می‌رساند.

درمان کراتین کردن مو به صاف کردن کوتیکول‌های مو کمک می‌کند و ظاهری درخشان‌تر به موها می‌بخشد. کراتین درمانی یک روش شیمیایی است که معمولاً در سالن‌های آرایشی انجام شده و می‌تواند تا شش ماه موها را صاف‌تر نشان دهد. این فرآیند به صاف کردن موهای وز یا آسیب دیده کمک شایانی می‌کند.

به عبارت دیگر، درمان کراتین کردن مو یک فرآیند شیمیایی است که از کراتین، پروتئین طبیعی موجود در مو، پوست و ناخن‌ها برای صاف کردن موها استفاده می‌شود. این درمان شامل استفاده از محلول کراتین روی مو و مهر و موم کردن آن با گرمای یک اتوی مو است. نتیجۀ آن موی صاف و بدون وز است که با مراقبت مناسب می‌تواند چندین ماه (چهار الی شش ماه) دوام بیاورد.

بیشتر بخوانید: کراتینه، موها را آسیب‌پذیرتر می‌کند!

انواع کراتینه درمانی چیست؟

برخی از انواع کراتینه مو عبارتند از:

  • درمان کراتینه نرم: اگر موهای ریز و مجعد (موج‎دار) دارید، درمان کراتینه نرم بهترین نوع درمان مو برای شما است. این کار با استفاده از کراتین از ریشه تا نوک تارهای مو عمل می‌کند، پس از آن برای چند دقیقه از سشوار استفاده می‌شود و سپس با اتوی سرامیکی، قفل‌های سالم و مرطوب ایجاد می‌شود.
  • درمان کراتینه سزان: افرادی که خواهان موهای صاف و بدون موخوره و حداقل احتمال آسیب هستند معمولاً به این درمان کراتینه مو توصیه می‌شود.
  • درمان موی تریسول پلاس: این درمان برای افرادی که موهای ضخیم و مجعد دارند بهترین کارایی را دارد زیرا قوی‌ترین درمان کراتینه موجود است. در صورت مراقبت مناسب می‌تواند سه تا شش ماه باقی بماند.
  • درمان اکسپرس کراتینه: ماندگاری تا شش هفته برای افرادی که موهای مجعد یا موج‌دار با شدت متوسط دارند و می‌خواهند از خشکی و آسیب بیش از حد خلاص شوند استفاده می‌شود.
  • درمان کراتینه برزیلی: افرادی که موهای بسیار مجعد دارند بیشتر این درمان مو را انتخاب می‌کنند. این درمان حاوی مواد شیمیایی مضر نیست و سه تا چهار ماه ماندگاری دارد.
  • درمان کراتینه جاپزیلیان: صاف کردن موی ژاپنی و درمان موهای برزیلی دو مورد از محبوب‌ترین درمان‌ها در بین افرادی است که خواهان موهای صاف هستند. این درمان کراتینه ترکیبی از هر دوی این موارد است. ماندگاری آن تا پنج ماه بیشتر از سایر درمان‌های کراتینه است.

معایب کراتین مو چیست؟ لیست کامل

معایب کراتین مو

آیا معایب کراتین مو واقعی هستند؟ آیا درمان کراتین کردن مو بی‌خطر است؟ به این سوال‌ها می‌توان اینطور پاسخ داد که کراتین مو به تنهایی برای استفاده به عنوان یک درمان آرایشی مو کاملاً بی‌خطر بوده و حتی می‌تواند مفید باشد. اما مواد شیمیایی اضافه شده مانند فرمالدهید و استفاده بیش از حد از اتوی مو می‌تواند باعث نگرانی شود. برخی از معایب کراتین مو عبارتند از:

عوارض ماده فرمالدهید

بسیاری از درمان‌های کراتین کردن مو، حاوی فرمالدهید (همان ماده‌ای که موها را صاف‌تر نشان می‌دهد) هستند که در صورت استنشاق می‌تواند خطرناک باشد و باعث بروز علائمی نظیر موارد زیر شود:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • آسیب به چشم
  • گلو درد
  • سرفه یا خس‌خس سینه
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کهیر

طبق یک مطالعه موردی در سال 2021، یک دختر سیزده ساله به دلیل استنشاق فرمالدهید در یک محصول درمان کراتین مو، آسیب کلیوی شدیدی را تجربه کرد.

بنابراین توصیه می‌شود، پیش از اقدام به درمان کراتین کردن مو، فهرست مواد تشکیل دهنده را مرور کرده و با آرایشگر خود در مورد اقدامات ایمنی سالن آرایشی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض فرمالدهید صحبت کنید. زیرا همانطور که مطالعه شد اکثر معایب کراتین مو به دلیل استنشاق فرمالدهید است.

بیشتر بخوانید: بوتاکس مو چیست؟ ؛ عوارض و خطرات احتمالی بوتاکس مو | چه کسانی می‌توانند از بوتاکس مو استفاده کنند؟

واکنش آلرژیک

برخی از درمان‎های کراتین کردن مو حاوی مواد شیمیایی مانند فرمالدهید، تیوگلیکولات آمونیوم و هیدروکسید سدیم هستند که می‌تواند باعث ناراحتی یا واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. افراد مبتلا به آسم یا سایر شرایط تنفسی ممکن است به این مواد شیمیایی حساس باشند. از واکنش‌های آلرژیک دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم
  • کهیر
  • حالت تهوع
  • کلافگی
  • حساسیت به بوها

خشکی و شکنندگی مو

در حالی که درمان‌های کراتین کردن مو می‌توانند موهای سالم را تقویت کنند، اما ممکن است باعث شکستن موهای ضعیف یا آسیب‌دیده نیز بشوند. گرمای زیاد استفاده شده در طول فرآیند این درمان می‌تواند این موضوع را تشدید کند و منجر به شکستگی و شکافتن انتهای آن (موخوره) شود.

درمان کراتین کردن شیمیایی همچنین شامل روش‌های صاف کردن حرارتی هستند که ساقه‌های مو را ضعیف می‌کنند. در صورت استفاده نادرست یا زیاد باعث شکستن ساقه‌های مو می‌شوند یا انتهای آن‌ها را دوشاخ می‌کنند.

ریزش مو

در حالی که درمان‌های کراتین کردن مو می‌توانند موها را تقویت کرده و شکستگی را کاهش دهند، اما در برخی موارد ممکن است باعث ریزش مو شوند، به خصوص اگر درمان نادرست یا روی موهای آسیب دیده استفاده شود. ریزش مو ممکن است بر زیبایی شما تأثیر بگذارد، همچنین می‌تواند نشانه‌ای از ناسالم شدن موهای شما باشد.

ریزش مو شایع‌ترین معایب کراتین مو است. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی مضر و گرما باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو و جدا شدن ساقه از ریشه شده و همین منجر به ریزش مو می‌شود. با گذشت ماه‌ها، تارهای مو نیز قدرت طبیعی خود را از دست می‌دهند و شروع به شکستن می‌کنند.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های عوارض جانبی درمان کراتینه کردن، ریزش مو است. به خصوص اگر به طور مکرر انجام شود. به همین دلیل باید در مرحله ریزش مو به طور کامل از این درمان شیمیایی، اجتناب و استفاده از آن را به یک بار در سال محدود کرد.

آسیب به ریشه مو

درست مانند هر درمان موی دیگری، این روش، یعنی کراتین کردن مو نیز، شامل استفاده از مواد شیمیایی زیادی است که می‌تواند در دراز مدت به موهای شما آسیب برساند. در ابتدا، ممکن است یک تغییر کامل را مشاهده کنید، اما با گذشت زمان، عوارض جانبی آن را مشاهده خواهید کرد.

ممکن است بعد از 4 الی 6 ماه موهای خود را بسیار ضعیف‌تر از آنچه که واقعاً بودند احساس کنید. زیرا این مواد شیمیایی شروع به آسیب رساندن به ریشه‌های موهای شما و ضعیف شدن آنها می‌کنند.

موقتی بودن نتیجه

متأسفانه، درمان کراتین کردن مو تمام عمر دوام نخواهد آورد. این یک درمان نیمه دائمی بوده که برای مدت کوتاهی موها را صاف می‌کند. با گذشت زمان، صافی و درخشندگی از بین می‌رود و موها به بافت و شکل اولیه خود باز می‌گردند.

درمان کراتینه مو برای سلامت موهای شما خوب نیست. این درمان شیمیایی که موهای شما را درخشان‌تر و صاف‌تر نشان می‌دهد، می‌تواند آسیب‌زا باشد. حتی به گفته برخی پزشکان کراتین کردن مو هیچ مزیت درمانی ندارد.

هزینه بالا

درمان کراتینه مو بسیار گران است. اگرچه قیمت کاملاً به طول موهای شما بستگی دارد، اما باید حدود پنج میلیون تومان هزینه داشته باشد. ادعا می‌شود که این درمان حدود چهار الی شش ماه طول می کشد، اما به وضوح به نحوه مراقبت از موهای خود در تمام این مدت بستگی دارد. باید بدانید که این درمان نه تنها پرهزینه است، بلکه یک فرآیند زمان‌بر است. معمولاً حدود سه تا شش ساعت طول می‌کشد تا فرآیند کامل شود.

چرب شدن مو

یکی دیگر از معایب کراتین مو، چرب شدن آن است. تصور کنید یک روز در میان با موهای چرب و بدبو از خواب بیدار می‌شوید. استفاده بیش از حد از لوسیون‌ها و سرم‌های مو برای صاف نگهداشتن مو باعث چربی می‌شود. سرم‌ها و کرم‌ها اغلب برای محافظت از مو در برابر آسیب توصیه می‌شوند، اما استفاده زیاد از آنها ممکن است موثر نباشد. استفاده مکرر از سرم‌ها می‌تواند موهای شما را صاف کرده و در عین حال آن‌ها را چرب کند. چرب بودن مداوم می‌تواند منجر به شوره سر و سایر مشکلات مو شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص ویتامین E برای جلوگیری از موخوره

جمع‌بندی

درمان‌های کراتین کردن مو یک راه حل امیدوار کننده برای کسانی که به دنبال موهای صاف و ابریشمی هستند، ارائه می‌دهد. از کاهش موخوره گرفته تا افزایش کنترل‌پذیری، این درمان‌ها می‌توانند موهای شما را متحول کنند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهند. با این حال، درک فواید و عوارض جانبی احتمالی قبل از انجام درمان ضروری است.

کراتین پروتئینی است که توسط بدن انسان تولید می‌شود و ناخن‌ها و موهای ما را قوی و جوان نگه می‌دارد. با این حال، به دلیل عوامل متعدد، تولید کراتین کاهش می‌یابد که منجر به درخشش و رشد مو کمتر می‌شود. برای مقابله با این، افراد درمان کراتینه مو را انتخاب می‌کنند که فواید زیادی دارد مانند: تقویت مو، کاهش موخوره ظاهری، کنترل‌پذیری، طول صاف‌تر، کاهش میزان دو شاخه شدن، ترمیم آسیب، بهبود بافت مو و غیره.

با این همه خوب است که بدانید این درمان معایب و عوارض جانبی نیز دارد. مواد کراتینه مو حاوی ماده شیمیایی به نام فرمالدهید است که می‌تواند برای بدن مضر باشد. بسیاری از درمان‌های جایگزین و درمان‌های طبیعی را نیز می‌توان به جای درمان کراتینه مو انجام داد تا عوارض جانبی به حدأقل برسد. فراموش نکنید که قبل از هر نوع درمان مویی با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

کد خبر 882315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha