بازنشستگان کارگری همچنان در انتظار واریز یک‌میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای تیرماه هستند؛ در حالی که حقوق شهریورماه بازنشستگان در حال واریز است و بازنشستگان کشوری و لشگری، یک‌میلیون تومان تیرماه را دریافت کرده‌اند.

بازنشسته

به گزارش همشهری آنلاین، پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در هیات وزیران دولت سیزدهم، از اواسط تیرماه ۱۴۰۳ واریز مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی معادل ۳ میلیون تومان بابت سه‌ماهه نخست سال به‌حساب بازنشستگان آغاز شد.

با این اقدام دولت، این‌گونه قلمداد شد که اجرای این قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان رسماً آغاز شده است؛ اما وقتی یک‌میلیون تومان علی‌الحساب تیرماه واریز نشد، این نگرانی در جمع بازنشستگان قوت گرفت که متناسب‌سازی معلق شده است. گرچه در آن زمان، پیگیری‌های همشهری از منابع مطلع در سازمان تأمین اجتماعی حاکی از این بود که متناسب‌سازی تعلیق نشده و جزو مطالبات بازنشستگاه منظور خواهد شد؛ اما هیچ تاریخ مشخصی برای زمان واریز این مطالبات ارائه نشد.

در این میان، صندوق بازنشستگی کشوری در روز هفتم شهریورماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعتبار مورد نیاز برای واریز مبلغ یک‌میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ به‌حساب بازنشستگان کشوری تأمین و واریز این مبلغ آغاز شده است؛ این در حالی بود که همچنان بعد از گذشت سه هفته از این اطلاعیه، هنوز تکلیف بازنشستگان تأمین اجتماعی (کارگری) مشخص نشده است.

بر اساس قانون، منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق ۱.۵ میلیون نفر بازنشسته کشوری از محل درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی افزایش مالیات ارزش‌افزوده تأمین می‌شود و برای متناسب‌سازی حقوق ۴.۲ میلیون نفر بازنشسته تأمین اجتماعی، دولت باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تأمین اجتماعی را تسویه کند تا سازمان این پول را صرف متناسب‌سازی بازنشستگان خود کند.

با توجه به اینکه درآمدهای مدنظر از محل افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش‌افزوده از ابتدای سال در حال تحقق بوده، عملاً مشکلی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری وجود ندارد؛ اما از قرار معلوم، در تسویه بدهی دولت به تأمین اجتماعی مشکلی رخ داده که این سازمان موفق به تأمین اعتبار نشده است.

در جلسه‌ای که اخیراً هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور با علی بابایی کارنامی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار کرده، به این نکته اشاره شده است که تأمین اجتماعی هنوز تاریخی برای واریز مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه به‌حساب بازنشستگان اعلام نکرده و عجالتاً بازنشستگان تأمین اجتماعی نباید منتظر واریز باشند. نمایندگان بازنشستگان در این نشست، تسریع در پرداخت یک‌میلیون تومان بابت متناسب‌سازی و پیگیری تصویب لایحه دوفوریتی برای تحت شمول قرار گرفتن حداقل بگیران در متناسب‌سازی را نیز خواستار شده‌اند.

کد خبر 882323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 0
    آنچه ، بلافاصله بعد از انتخاب جناب پزشکیان اتفاق افتاد ، به قول خودشان ،، حذف گشت ارشاد و بازگشت به کار اغتشاش گران و پرداختن به بازی برجام و fatf بود ،،، بنابراین نه تنها، از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست ، بلکه باید منتظر افزایش بنزین و تورم هم باشیم
  • یزدان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 0
    یک بازنششته تامین اجتمایی یا به قول شمادکازگری بعد از سی ستل با بیشتر آن هم در محیط های کار صنعتی و سخت جوانی خود را داده است حال که باید از طرف این بیمه بزرگ و متمول تکریم شود و مشمول این همسان سازی و کلیه معوقات آن باشد با بی رحمی تمام فراموش میشود و مجلس و دولت فقط به فکر کارمندان کشوری و لشکری خود هستند ای کاش یک فراخان از طرف بازنشستگان تامین اجتمایی بطور گسترده برگزار شود البته چرا کانون بازنشستگان منفعل عمل میکند؟
  • ممد قلی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    دست از سر کچل ما باز نشسته های تامین اجتماعی بردارید کی گفته ما منتظر یک میلیون تومان هستیم؟
  • لر IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    آقای وزیرکاروتعاون بشین تنها به خودت بگو اگه ۱۵میلیون حقوق داشته باشم میتونم زندگی کنم؟اگه میتونی که هیچ مابازنشستگان اعتراض نداریم اگه نمیتونی با۱۵تومن وجدانتو بزاروسط. اگه نمیتونی استعفابده اگه بودجه بت نمیدن بگو ازخدابترس اینقدربااعصاب وروان بازنشسته بازی نکن واله بخداگناه دارن بازنشستگان
  • علی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    خجالت بکشید سه ماهه بازنشستگان تامین اجتماعی را منتظر گذاشتید برای یک ملیون علی الحساب متناسب سازی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    حق و حقوق مستمری بگیران بازنشستگان و .... با تورم هماهنگ نمی باشد